عصر آذربایجان

گزارش خبر

کوله براني که روزي حلال را در امنيت حمل مي کنند

کوله براني که روزي حلال را در امنيت حمل مي کنند

1396/01/20

کوله بري در آذربايجان غربي تا چندي پيش با خطرهاي ناشي از تردد غيرمجاز و دشواري هاي طبيعت خشن کوهستان همراه بود؛ دشواري هاي مرگباري که با مصوبه شوراي تامين اين استان در دولت يازدهم به حمل روزي حلال در حاشيه امن مرزباني تبديل شد.

گروه اجتماعي: کوله بري در آذربايجان غربي تا چندي پيش با خطرهاي ناشي از تردد غيرمجاز و دشواري هاي طبيعت خشن کوهستان همراه بود؛ دشواري هاي مرگباري که با مصوبه شوراي تامين اين استان در دولت يازدهم به حمل روزي حلال در حاشيه امن مرزباني تبديل شد.
کوله بران امروز، مرزنشينان شناخته شده اي هستند که به واسطه سکونت در مناطق محروم مرزي و دريافت دفترچه کوله بري، اين امتياز دولت يازدهم را به درآمدي براي گذران زندگي در زمان هاي مشخص و معابر کوله بري تبديل کرده اند.
مبارزه با قاچاق کالا در نقاط مرزي به عنوان يکي از دغدغه هاي فکري مسئولان، بسياري از راهکارها از جمله انسداد مرزي، افزايش توان نظارتي از مرزها و توانمندسازي شهرستان هاي مرزي را پيش رو قرار داده اما هيچکدام از اين تدبيرها همچون طرح ساماندهي کوله بران آذربايجان غربي که در دولت يازدهم به اجرا در آمده، رضايت مندي مرزنشينان را به همراه نداشته است. معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان غربي در مورد طرح ساماندهي کوله بران اين استان گفت: بر اساس اين طرح 'کوله بر' کسي است که در زمان هاي معين از معابر مشخص، کالاهاي مجاز را در نقطه صفر مرزي حمل ‌کند و با توجه به اين تعريف  هيچ کوله بري تاکنون در اين استان مورد تعرض قرار نگرفته است.
عليرضا رادفر اظهار کرد: در قالب اين طرح دفترچه هاي ويژه اي توسط مرزباني براي مرزنشينان صادر شده است و بر اساس آنها  مجوز حمل کالا از معابر مرزي ارائه مي_شود.رادفر گفت: بر اساس مصوبه شوراي تامين اين استان، 68 مورد کالاي مجاز در نظر گرفته شده که کوله بران مي توانند اين کالاها را حمل کنند و پس از آن نيز گردش اين کالاها در داخل استان ممنوعيت ندارد.
وي تاکيد کرد: افرادي که در حادثه سقوط بهمن در ماه هاي گذشته در مرزهاي استان کشته شده اند، کوله بر نبودند و قوانين کوله بري را رعايت نکرده بودند. کوله بر پيرانشهري با ابراز رضايت از امنيت ايجاد شده در مرزهاي کشور به ويژه براي کوله بران در اين شهرستان، گفت: اين امنيت حاصل رهنمودهاي رهبري، تدبير دولت و نظارت مرزباني است و رضايت مرزنشينان را نيز به دنبال داشته است. امير حسن زاده با تاکيد بر استفاده کوله بران از بيمه تامين اجتماعي، افزود: ما در کنار کوله بري در مرز ايران و عراق، امنيت قابل توجهي داريم و بايد از تلاش مرزبانان در اين خصوص قدرداني کنيم. کوله بر ديگري که هزينه هاي يک خانواده 6 نفري ساکن پيرانشهر را از همين راه تامين مي کند، گفت: به لطف مقام معظم رهبري اين مسير براي ما هموار شده است و با حمايت هاي خوب مرزباني توانسته ايم در مسير قانوني کسب روزي حلال کنيم. علي مهرباني با اشاره به اينکه پيش از اين از راه قاچاق تامين معاش مي کرد، افزود: با راهنمايي مرزباني  دفترچه کوله بري براي من تهيه شد و در حال حاضر از درآمد کوله بري نيز بسيار راضي هستم.
وي اظهار کرد: فعاليت کوله بري از ساعت 8 صبح شروع مي شود و انواع کالاهاي مجاز را از اين طريق وارد کشور مي کنيم که شامل لوازم بهداشتي، لاستيک و لوازم خانگي است. اين کوله بر ابراز اميدواري کرد تا افرادي که از راه غيرقانوني اقدام به ورود کالا به کشور مي کنند نيز اين مسير را انتخاب کنند تا زمينه توسعه روزافزون اقتصادي کشور فراهم شود. کوله بر ديگري با هشت سال فعاليت در اين عرصه گفت: در مرز پيرانشهر فعاليت کوله بري از ساعت 8 صبح آغاز مي شود و تحت نظات و و در مسير امن تا 17 ادامه مي يابد.
توفيق درويشي با اشاره به اينکه مسير اين مرز حدود 500 متر است، ادامه داد: مسير داخل ايران  خوب ولي مسير داخل کشور همسايه بسيار بد است و در اين خصوص بايد از تلاش هاي مسئولان ايراني قدرداني کنيم. وي اضافه کرد: تا 2 سال گذشته مشکلات زيادي براي کار کوله بري وجود داشت ولي در اين مدت با تلاش مرزباني و مسئولان مرزي، اقدامات خوبي انجام شده و رضايت ما از اين کار بسيار بيشتر شده است. اين کوله بر پيرانشهري اظهار کرد: امروزه هر کوله بر مي تواند روزانه بين 70 هزار تا 120 هزار تومان درآمد از اين طريق کسب کند که رقم قابل توجهي است. فرمانده مرزباني آذربايجان غربي نيز گفت: مرزنشينان و کوله بران بخشي از توان مرزباني هستند و ما خود را حامي کوله بران واقعي مي دانيم. سردار عزت الله رشيديان با اشاره به اينکه بهبود وضعيت معيشتي مرزنشينان اين استان در اولويت قرار دارد، افزود: در همين راستا مکان هايي براي فعاليت مرزنشينان و ورود کالا توسط کوله بران به شکل هدفمند و قانوني ايجاد شده است. به گفته وي مرزباني به دنبال ايجاد رفاه براي مرزنشينان است اما با افرادي که درصدد هستند تا در قالب شرارت و قاچاق کالا  امنيت اقتصادي را برهم بزنند با اقتدار مقابله مي_کند.
سردار رشيديان با اشاره به اينکه کنترل مرزها و جلوگيري از ورود کالاي قاچاق از وظايف ذاتي مرزباني است، ادامه داد: مرزبانان وظيفه دارند تا اقلامي که به صورت قاچاق و غيرمجاز از مبادي غيرقانوني و غيرکوله بري وارد يا خارج مي شود را کنترل کنند. وي با تاکيد بر اينکه مرزباني با افرادي که با قانون شکني آبروي کوله_بران را مي برند نيز برخورد مي کند، اضافه کرد: مرزبانان مقابله با قاچاق کالا را در راستاي حمايت از اقتصاد ملي دنبال مي کنند. وي اظهار کرد: در اين ميان برخي از افراد سودجو و قانون شکن به دنبال منافع خود بوده و با ورود و خروج کالاهاي غيرمجاز اقدام به قاچاق مي کنند اما مرزبانان با اين افراد مدارا نخواهد کرد و با آنان برخورد قانوني مي کند. فرمانده مرزباني آذربايجان غربي با اشاره به حوادثي که در مرزهاي جنوب آذربايجان غربي براي همشهريان به دليل ريزش بهمن اتفاق افتاد، گفت: هر چند اين حادثه موجب تاسف همگان و مرزبانان اين استان شد اما هيچگونه ارتباطي با نيروهاي مرزي و مرزباني نداشت. وي اضافه کرد: معاندان در اين قضيه مي خواستند تا موضوع را به مرزباني ربط دهند و از آن به نحو خودشان بهره ببرند اما مرزنشينان ما مثل هميشه آگاه، بيدار و هوشيار بودند و توطئه هاي آنان را خنثي کردند. فرمانده هنگ مرزي پيرانشهر نيز گفت: با توجه به مشکل بيکاري در مرزها، تصميم بسيار خوبي در خصوص کوله بري مرزنشينان گرفته شده است که در کنار اشتغال براي اين افراد، زمينه انجام قاچاق نيز از بين مي رود. سرهنگ فرامرز بابايي اضافه کرد: در کنار ايجاد مقدمات انجام کوله بري آسان، تمهيدات خوبي نيز براي جلوگيري از بروز مشکلات در مرزها انديشيده شده که از جمله آنها مي توان به ارائه ليست کالاهاي مجاز کوله بري، صدور دفترچه کوله بران و ايجاد معابر خاص براي اين کار اشاره کرد. وي اظهار کرد: يکي از معابري که کوله بران مجاز به تردد از آن هستند، معابر مرزي پيرانشهر است که هر روز 500 تا هزار نفر در اينجا فعاليت دارند.
وي با ابراز خرسندي از همبستگي و همراهي متقابل نيروهاي مرزباني و کوله بران در اين مرز ادامه داد: به همين خاطر مشکل خاصي در اين شهرستان وجود ندارد و طبق قانون، عمليات کوله بري انجام مي شود. فرمانده هنگ مرزي پيرانشهر با تاکيد بر برخورد قاطع اين هنگ با پديده قاچاق و قاچاقچيان گفت: ما اجازه نمي_دهيم تا کالاي قاچاق از مرزهاي اين شهرستان وارد کشور شود زيرا اين امر تبعات اقتصادي بسيار زيادي دارد.
سرهنگ بابايي با تکذيب برخي شايعه ها در خصوص مشکلات کوله بران و سنگ اندازي بر سر راه فعاليت اين قشر افزود: اينها شيطنت رسانه هاي خارجي و معاند است و عمليات کوله_بري بدون کمترين مشکل در اين شهرستان انجام مي پذيرد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، بسياري از کوله بران آذربايجان غربي با رضايت از فعاليت خود و همراهي مسئولان به ويژه مرزباني، علاقه خاصي نسبت به نظام مقدس جمهوري اسلامي دارند و اين علاقه روز به روز نيز بيشتر و بيشتر مي شود. آذربايجان_غربي با داشتن 960 کيلومتر مرز مشترک با کشورهاي مهمي نظير ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان، ظرفيت هاي قابل توجهي در تجارت مرزي دارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کوله براني که روزي حلال را در امنيت حمل مي کنند

کوله براني که روزي حلال را در امنيت حمل مي کنند
خروج

کوله بري در آذربايجان غربي تا چندي پيش با خطرهاي ناشي از تردد غيرمجاز و دشواري هاي طبيعت خشن کوهستان همراه بود؛ دشواري هاي مرگباري که با مصوبه شوراي تامين اين استان در دولت يازدهم به حمل روزي حلال در حاشيه امن مرزباني تبديل شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها