عصر آذربایجان

گزارش خبر

غار هامپوئيل مراغه

غار هامپوئيل مراغه

1396/02/10

گروه سيري در استان ها: غار هامپوئيل در فاصله 12 کيلومتري جنوب شرقي مراغه و در حوالي روستاي گشايش واقع شده است.

گروه سيري در استان ها: غار هامپوئيل در فاصله 12 کيلومتري جنوب شرقي مراغه و در حوالي روستاي گشايش واقع شده است. تجمع و زندگي گروه  زيادي از کبوتران در داخل آن اين غار را به غار کبوتر معروف ساخته است. دهانه اين غار مشرف به ميدان وسيعي است و به وسيله دو معبر به ميدان هاي ديگر متصل مي شود. اين غار در کمره‌  کوهى صخره‌اى،  رو به جنوب قرار گرفته است و از بستر رودخانه  مردى چاى  حدود 1600 متر ارتفاع  دارد. دهانه?‌ غار 8 متر است و ارتفاعش به 25 تا 40 متر مى ‌رسد. طول و عرض ميدان اول غار تقريباً 40 تا60 متر است. در ابتداى ورود به غار، کتيبه‌اى به زبان روسى ديده مى ‌شود که تاريخ  آن مربوط به سال 1925 ميلادى است. اهميت غار کبوتر به خاطر وجود چاه‌‌هاى عميق و مخوفى است که به صورت تندره‌هاى سنگى و تالارهاى بزرگ ديده مى‌ شود.
يکي از معابر غار هامپوئيل مراغه که بزرگترين غار آذربايجان شرقي است به چاه هاي عميق منتهي مي شود و خود اين چاه ها به ميادين ديگري وصل شده است. برخي از اين چاه ها  آب دارد و رسوبات  آهکي  اطراف  آنها  مناظر طبيعي ايجاد  کرده  است نزديک ترين راه اين غار از روستاي  تازه کند سفلي مي گذرد که اخيرا توسط دولت اين جاده بازسازي و آسفالت شده است پس از پياده شدن از ماشين، حدود 15 دقيقه کوهپيمايي براي رسيدن به دهانه غار نياز است. اين غار بيش از غارهاى ديگر مورد توجه غارشناسان، محققان و کوهنوردانى است که همه ساله براى بازديد از آن به اين منطقه سفر مى‌ کنند. از دهانه غار که وارد مى ‌شويم به محوطه وسيعى مى ‌رسيم که در سقف آن دو حفره جالب توجه وجود دارد. در قسمت شمال شرقى انتهاى ميدان اول، راهرويى بسيار تنگ وجود دارد که راه ورود به ميدان دوم است. در ميدان دوم، چهار راه وجود دارد که دو راه به ميدان اول، يکى به سمت داخل غار و راه بعدى که راهروى تنگى است به محوطه ديگرى در جنوب شرقى غار باز مى ‌شود. در سمت شمالى و شمال شرقى ميدان دوم، چهار حفره و فرورفتگى گود به چشم مى‌‌ خورد که نشان ‌دهنده وجود چهار حلقه چاه عميق است. همه ساله تغييرات زيادى در داخل غار اتفاق مى‌افتد. تغييرات عمده? ميدان اول و دوم از نظر زمين‌شناسى پيدايش خاکستر است که گاهى تا قوزک پا و حتى تا زانو مى‌رسد.
داخل چاه‌هاى متعدد غار، دو سُفره آب وجود دارد که يکى به علت ريزش از بين رفته، ولى در چاه ديگر آب وجود دارد و صداى جريان آن از بالا به گوش مى‌ رسد. در اطراف چاه‌ها و ديواره‌ها و سقف ميدان دوم رسوبات آهکى و استلاکتيت  مناظر جالب توجه و زيبايى به وجود آورده است. هواى غار بسيار مرطوب است و در انتهاى آن به خصوص در کنار چاه سوم و چهارم هواى کافى وجود دارد و براى رفتن به درون چاه‌‌‌هاى غار  بدون تجهيزات کافى مانند طناب، نورافکن  وسايل ايمنى، کپسول هوا و راهنما امکان‌ پذير نيست. در حال حاضر اين غار تحت مديريت و بهره‌‌بردارى سازمان ‌يافته نيست. آقاي جواد مفرد کهلان که يکي ازمحققان فرهنگ اساطيري کشورمان در سوئد مي باشد طي پيامي در باره هامپوئيل چنين نوشته است. يکي از نقاط بسيار ديرينه در شرق شهر مراغه غار هامپهول همان غار هنگ شاهنامه است که در جوار شهر برزه (شهر واقع در بلندي در جاي روستاي علمدار) در بالاي کوهي به نام هرا (محل نگهباني) قرار داشته است. بنا به روايات ملي شاهنامه افراسياب (مادياي اسکيتي) در آنجا توسط هوم (سپيتمه، پدر زرتشت) دستگير شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

غار هامپوئيل مراغه

غار هامپوئيل مراغه
خروج

گروه سيري در استان ها: غار هامپوئيل در فاصله 12 کيلومتري جنوب شرقي مراغه و در حوالي روستاي گشايش واقع شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها