عصر آذربایجان

گزارش خبر

اجراي سند 2030 براي كشورهايي كه مي پذيرند الزام آور است

اجراي سند 2030 براي كشورهايي كه مي پذيرند الزام آور است

1396/04/18

سرويس سياسي: امضا سند آموزشي 2030 يونسکو از سوي دولت يازدهم را شايد بتوان پس از برجام يکي از مهمترين اتفاقات کارنامه دولت روحاني دانست تا آنجا که واکنش مستقيم رهبر انقلاب نسبت به امضاي اين سند را در پي داشت.در اين بين دولتي ها به سياق هميشه راه کج دار و مريض تاييد و تکذيب را پيش گرفتند و بسياري از مسائل مطرح شده را خلاف واقع دانستند.

 البته نکته اي که نبايد به سادگي از کنار آن گذشت ترجمه بسيار سخيف و تقليل دادن مشکلات اين سند به مسائل جنسي است. براي بررسي سند 2030 به سراغ يکي از فعالين عرصه تربيتي کشور رفتيم. مسعود زين العابدين که معاون برنامه‌سازي و توسعه‌ي شبکه‌ اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزان کشور است و از مدت ها قبل نسبت به امضا و اجراي اين سند از سوي دولت هشدار داده بود. صحبت هاي وي راهشگايي براي رسيدن به ديد واقع بينانه در مورد سند 2030 مي باشد. متن پيش رو حاصل گفتگوي تبريز بيدار با مسعود زين العابدين است.
2030 مهمترين سند يونسکو براي رسيدن به توسعه پايدار مدنظر سازمان ملل
* به عنوان اولين سوال  سند 2030 چيست که اين روزها نقل محافل عمومي و تخصصي جامعه شده است؟
در حال حاضر سازمان ملل متحد 17 هدف کلان را براي رسيدن به توسعه پايدار مطرح کرده است، توسعه پايدار از جمله مفاهيمي است که اکنون در سطح بين الملل پيگيري مي شود، به زبان ساده، توسعه پايدار، توسعه اي است که رشد متوازني را در جهان ايجاد کند و حيات نسل هاي بعدي انسانها را در کره زمين تحت الشعاع قرار ندهد که اين بحث در گذشته، بيشتر در مسائلي نظير محيط زيست مطرح بوده اما امروز سازمان ملل متحد معتقد است براي رسيدن به توسعه پايدار بايد 17 هدف کلان را پيگيري نمايد که چهارمين هدف از اين اهداف هفده گانه سازمان ملل متحد، مربوط به حوزه آموزش مي باشد که با شعار به سوي آموزش و يادگيري مادام العمر، با کيفيت، برابر و فراگير مطرح شده است. اين هدف چهارم در سند مادر 2030 نيز اشاره شده و جزو اهداف اصلي سازمان ملل مي باشد، اما ساير اهداف نيز تحت تاثير هدف چهارم و آموزش قرار مي گيرند لذا اين هدف از ساير اهداف اين سند مهم تر مي باشد. بر اين اساس سازمان ملل متحد همه آژانس هاي تخصصي خود، از جمله يونسکو را ملزم کرده تا همه برنامه ريزي ها و سياست گذاري هاي خود را در راستاي رسيدن به اين اهداف 17 گانه تنظيم کنند و در اين راستا سازمان يونسکو متعهد شده تا همه کشورهاي جهان را ملزم به اجراي اين سند نمايد و همه کشورها در راستاي رسيدن به اهداف اين سند حرکت کنند، به عبارت ديگر هر کشوري سند 2030 را بپذيرد مکلف مي شود که برنامه ريزي هاي خود را در حد فاصل سال 2016 تا 2030 بر اين اساس تعريف نمايد. لازم به ذکر است؛ کشورها هر سند يا بيانيه اي را که مي پذيرند مکلف و ملزم به اجراي آن مي شوند و آن سند يا بيانيه لازم الاجراست و بايد گزارشي از اجراي آن را به سازمان متبوع خود ارائه دهند و چنانچه يونسکو گزارش يا اطلاعات تکميلي در اين زمينه درخواست نمايد بايد نهايت همکاري را با آن داشته باشند و پيشرفت کار را سالانه به اين سازمان گزارش دهند.
گفتند دولت مي خواهد 2030 را اجرا کند تا همجنس بازي در کشور رواج يابد اين خلاف واقع است چون در کشور ما محال است
* شما از جمله افرادي هستيد که از مدتها پيش، نسبت به امضا و اجراي سند 2030 يونسکو از سوي دولت يازدهم ابراز نگراني کرده ايد، ايرادات سند 2030 کجاست که حتي رهبر معظم انقلاب هم به اين قضيه ورود کردند؟
البته سند 2030 يونسکو را از چند منظر مي توان ارزيابي کرد يکي از منظر محتوا و مفاد سند و اينکه مشخص شود جمهوري اسلامي ايران چه تعهداتي را در قبال اجراي اين سند ملزم شده که در زمينه بررسي مفاد سند 2030 يکسري اقدامات سطحي در اين مدت صورت گرفته است، البته هياهوهاي رسانه اي که بيشتر ناظر به فضاي انتخاباتي بود و جوسازي هايي که در اين زمينه صورت گرفته در اصل خلاف واقع است. هر چند ردپايي از اين بحث ها در سند 2030 يونسکو به چشم مي خورد و حتي اين بحث ها تا آنجا پيش رفت که مي گويند دولت قصد دارد همجنس بازي را در کشور آموزش دهد و بپذيرد، که بحث واقعا خنده داري در جمهوري اسلامي است و وقوع چنين بحثي جزو محالات است يا اينکه مطرح مي شود دولت قصد دارد با اجراي مفاد اين سند مانع فرهنگ جهاد و مقاومت شود، بنده معتقدم همانگونه که مقام معظم رهبري نيز همواره تاکيد دارند، هيچ دولتي نمي تواند در چنين فضاهايي وارد شود چرا که در ايران، جمهوري اسلامي حکومت مي کند.
پاشنه آشيلي به نام برابري جنسيتي در 2030 مبنايي براي فشارهاي حقوق بشري عليه ايران
لذا بخشي از اين بحث ها، کارکرد انتخاباتي داشت، اما اگر بخواهيم از همين منظر مفاد سند 2030 را بررسي کنيم، يکسري پاشنه آشيل ها و مفادي دارد که مي تواند ما را در آينده دچار مشکل نمايد. بعنوان نمونه در اين سند از برابري جنسيتي صحبت شده که در زير نظام هاي آن اشاره به برابري جنسيتي شده و مي تواند مبناي فشار در سطح بين المللي و پاشنه آشيلي براي کشورمان در مجامع حقوق بشري باشد که چرا به اين سمت حرکت نکرده ايد. تفسير يونسکو از برابري جنسيتي با ما متفاوت است برابري جنسيتي در حوزه آموزشي يعني فرصت هاي آموزشي براي پسران و دختران بصورت مساوي باشد که در ظاهر حرف بدي نيست اما تفسيري که اينها از برابري جنسيتي مي کنند مسائل ديگري را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد که فردا ما نمي توانيم در برابر آن استدلال بياوريم.
تحصيل برخي رشته ها براي آقايان و خانم ها در کشور ما در تضاد با ارزشهاي فرهنگي و اعتقادي است
در کشور ما برخي از رشته هاي تحصيلي به دليل احترام به ارزشهاي ديني و اعتقاديمان، مختص آقايان و برخي مختص بانوان است. بعنوان نمونه طبق همين ارزشها، آقايان نمي توانند در رشته زنان و زايمان تحصيل نمايند در حالي که طبق سند 2030 يونسکو حق تحصيل در اين رشته به صورت مساوي در بين آقايان و خانم ها تقسيم مي شود يا يکسري رشته هاي مهندسي به دليل شرايط جسمي و روحي خاص، بر اساس سياست هاي وزارت علوم تنها مختص آقايان است. که اين موضوعات مي تواند مبناي فشارهاي آينده باشد.
طبق 2030 بايدمحتواي آموزش و پرورش مبتني بر ارزشها نباشد در حالي اين خلاف قانون اساسي است
بر اساس مفاد اين سند، آموزش و پرورش ما بايد غير ايدئولوژيک باشد، در حالي که طبق قانون اساسي ايران، اهداف آموزش و پرورش ما بايد کاملا مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و ديني طراحي، برنامه ريزي و راهبري شود، در حاليکه طبق سند 2030 يونسکو، ايدئولوژيک بودن آموزش و پرورش ما مي تواند مورد سوال باشد.
پرهيز از ترويج خشونت در 2030 يعني نبايد حرفي از قيام عاشورا و اردوي راهيان نور در مدارس باشد
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريز بيدار ، همچنين در اين سند به بحث پرهيز از ترويج خشونت اشاره شده در حالي که تفاسير کشورهاي غربي از خشونت، متفاوت است و بر اساس استدلال هاي آنها حتي قيام عاشورا يا اردوهاي راهيان نور نشان از ترويج خشونت دارند يا حتي کتاب آمادگي دفاعي که در کشور ما بعنوان درس رسمي براي آمادگي پسران در حوزه نظامي و دفاعي تدريس مي شود مي تواند از منظر آنها ترويج خشونت محسوب شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اجراي سند 2030 براي كشورهايي كه مي پذيرند الزام آور است

اجراي سند 2030 براي كشورهايي كه مي پذيرند الزام آور است
خروج

سرويس سياسي: امضا سند آموزشي 2030 يونسکو از سوي دولت يازدهم را شايد بتوان پس از برجام يکي از مهمترين اتفاقات کارنامه دولت روحاني دانست تا آنجا که واکنش مستقيم رهبر انقلاب نسبت به امضاي اين سند را در پي داشت.در اين بين دولتي ها به سياق هميشه راه کج دار و مريض تاييد و تکذيب را پيش گرفتند و بسياري از مسائل مطرح شده را خلاف واقع دانستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها