عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا عراق و ترکيه از ايران حمايت نکردند

چرا عراق و ترکيه از ايران حمايت نکردند

1397/06/04

سرويس سياسي: رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و ترکيه در مجلس مشاهدات خود از وضعيت ترکيه بعد از اتفاقاتي که بين ترکيه و آمريکا رخ داده را تشريح کرد.

  احمدعليرضا بيگي ، در خصوص مشاهدات خود از وضعيت ترکيه بعد از تحريم‌هايي که آمريکا عليه ترکيه انجام داده است، اظهار داشت: دکترعلي لاريجاني براي حضور در کنگره ششم حزب عدالت و توسعه ترکيه (آک پارتي) دعوت شده بود، که رئيس مجلس شوراي اسلامي من را به عنوان نماينده خود در اين کنگره معرفي کردند. رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و ترکيه در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: شخص اردوغان توانسته از تهديد خارجي به عنوان يک عامل تقويت در راستاي وحدت ملي استفاده کند، به نحوي که مردم ترکيه گوشي‌هاي تلفن همراه (آيفون) خود را با پُتک خُرد مي‌کنند و اردوغان توانسته به خوبي اين شور را ايجاد کند.
*مردم ترکيه در صف مي‌ايستادند تا دلارهاي خود را بفروشند
وي افزود: مردم ترکيه در صف مي‌ايستادند تا دلارهاي خود را به فروش برسانند و يک دلاري‌هاي خود را آتش مي‌زدند، نکته جالب توجه آن است که مردم ترکيه بعد از فروش دلارهاي خود با خريد لير، سود کرده بودند. عليرضا بيگي با بيان اينکه مردم هر دلار خود را با قيمت ? لير به فروش رسانده بودند و با ورود دولت‌هاي قطر، آذربايجان و کويت و کمک مالي اين کشورها به بازار ترکيه، قيمت لير افزايش يافته بود و نرخ هر دلار به ? لير رسيده بود و مردمي که در اين جهاد شرکت کرده بودند، به ازاي فروش هر دلار، ? لير سود کرده بودند. نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين شرايط دولت توانسته بود خود را در مقابل مردم به گونه‌اي جلوه دهد که بايد در مقابل جنايتکاري همچون ترامپ، فقط آدم گردن کلفتي مانند اردوغان بايد ظاهر شود و مردم در خيابان‌هاي ترکيه سرود "رجب طيب اردوغان" را مي‌خواندند. رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و ترکيه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه شرايط ترکيه بسيار جالب بود، تصريح کرد: اکنون کشور ما فاقد چنين شرايطي است و از همه مهمتر، رئيس جمهور ترکيه در حالي که با ما جلسه داشت، پس از يک ساعت هنگامي که به هتل محل اقامت خود رفتيم، در تلويزيون مشاهده کرديم که اردوغان به صورت زنده در يکي از روستاهاي ترکيه مشغول سخنراني است.
*در شرايط تحريمي دولت ترکيه بسيار چابک است
عليرضابيگي ادامه داد: رئيس جمهور ترکيه پس از پايان جلسه با ما، با هلي کوپتر به يکي از روستاهاي ترکيه رفته بود و سخنراني مي‌کرد؛ تحرک و چابک بودن دولت ترکيه بسيار قابل توجه بود. عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: مخالفان رئيس جمهور ترکيه نيز، اردوغان را همراهي مي‌کردند و ما چيزي از مخالفت با رئيس جمهور ترکيه حس نکرديم. وي افزود: با به وجود آمدن شرايط جديد، رئيس دوماي روسيه نيز در جلسه حضور داشت و نمايندگان بسياري از کشورهاي مختلف حضور داشتند.
*دولت‌هاي عراق و قطر زندگي خود را از ما دارند ولي در شرايط تحريمي از ايران حمايت نکردند
عضو کميسيون شوراها و امورداخلي کشور در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه يکي از نکات جالب اين بود، کشورهايي که حيات خود را از ما دارند و بايد در اين شرايط سخت بايد پشتيبان ايران مي‌بودند، با جمهوري اسلامي ايران همراهي نکردند، گفت: دولت‌هاي عراق و قطر زندگي خود را از ما دارند ولي در اين شرايط از ايران حمايت نکردند. عليرضابيگي اظهار داشت: کشورهايي که انتظار همراهي از آن‌ها داشتيم، اقدام بسيار برجسته‌اي که براي ايران انجام دادند، اين بود که اعلام کردند، از روي بي رغبتي با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران همراهي مي‌کنند ولي دولت قطر پشتيبان ترکيه بود.
*چرا عراق و ترکيه از ايران حمايت نکردند؟
وي در تشريح علت عدم همراهي کشورهايي مانند عراق و قطر با ايران براي عبور از تحريم‌هاي آمريکا، افزود: اين موضوع نتيجه سوءکارکردهاي دستگاه ديپلماسي کشور است؛ يعني نتوانسته‌ايم ضمانت‌هاي لازم در ارتباطات خارجي را براي اينکه در روز مبادا پشتيباني آن‌ها را به دست آوريم. عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي گفت: وقتي دولت عراق حس مي‌کند که امکان بيان چنين موضعي در برابر تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را دارد، نشان مي‌دهد که از دست دادن حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي اين کشور، مهم نيست يا اينکه فکر مي‌کنند ايران وظيفه دارد به عراق کمک کند.
رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و ترکيه در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: قطر فکر نمي‌کند که اگر ايران راه ارتباطي دريايي و هوايي را بر روي آن‌ها ببنديم، اتفاق خاصي رخ مي‌دهد يا فکر مي‌کند که امکان چنين اقدامي از سوي ايران وجود ندارد. عليرضابيگي اظهار داشت: در سياست خارجي بايد حمايت‌هاي اين چنيني انجام شود زيرا ايران هزينه‌هاي وسيعي را براي حمايت از ساير کشورها متقبل شده است، در اين روزها انتظار داريم که دستگاه ديپلماسي کشور بتواند، حمايت ساير کشورها را جلب کند، در خصوص ترکيه اين شرايط به وجود آمده است.
*ايران و ترکيه مي‌توانند به يک قدرت بزرگ اقتصادي تبديل شوند
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران و ترکيه ظرفيت‌هاي بسيار زيادي دارند که اگر در کنار يکديگر قرار گيرند، مي‌توانند به يک قدرت بزرگ اقتصادي تبديل شوند ولي عملا موانعي براي اين به هم پيوستگي وجود دارد و ما ترجيح مي‌دهيم در امارات و عمان سرمايه گذاري انجام شود در حالي که هيچ کارآمدي ندارند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريزبيدار، رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و ترکيه در مجلس شوراي اسلامي گفت: ارتباط ايران و ترکيه مي‌تواند آثار بسيار مهمي براي کشور داشته باشد، زيرا موضعي که ترکيه در قبال آمريکا اتخاذ کرده، اين نتيجه را به دنبال دارد

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

چرا عراق و ترکيه از ايران حمايت نکردند

چرا عراق و ترکيه از ايران حمايت نکردند
خروج

سرويس سياسي: رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و ترکيه در مجلس مشاهدات خود از وضعيت ترکيه بعد از اتفاقاتي که بين ترکيه و آمريکا رخ داده را تشريح کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها