عصر آذربایجان

گزارش خبر

مهمترين آتش بس آسياي ميانه شکست

مهمترين آتش بس آسياي ميانه شکست

1395/01/22

سرويس سياسي: همين چند روز پيش بود که رسانه‌ها خبري مبني بر افروخته شدن شعله جنگ در قره باغ منتشر کردند و اين درحاليست که جمهوري آذربايجان و ارمنستان از سال 1988 بر سر قره باغ با يکديگر تنش دارند.

سرويس سياسي: همين چند روز پيش بود که رسانه‌ها خبري مبني بر افروخته شدن شعله جنگ در قره باغ منتشر کردند و اين درحاليست که جمهوري آذربايجان و ارمنستان از سال 1988 بر سر قره باغ با يکديگر تنش دارند.
قره‌باغ در جنوب غربي جمهوري آذربايجان قرار دارد که بيشتر جمعيت ساکن آن ارمني هستند.
صبح شنبه 14 فروردين خبري با اين مضمون که جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ وارد جنگ شدند در رسانه‌هاي مختلف جهان مخابره شد و بعد از سال‌ها آتش بس، دوباره شعله جنگ بر سر قره باغ افروخته شد و دو طرف درگيري با تمام توان به ميدان آمدند.
در همان روز اول رسانه‌هاي نزديک به طرف‌هاي درگيري اخباري از کشته و زخمي شدن ده‌ها نفر از مردم و نظاميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان مخابره کردند و اين درحالي اتفاق افتاد که درگيري هاي آذربايجان و ارمنستان دو کشور تازه به استقلال رسيده بر سر قره باغ از ابتداي سال 1990 آغاز شده و در سال هاي مختلف قره باغ شاهد صلح و آشتي هاي زيادي بوده است.
*بررسي پيشينه تاريخي مناقشه قره باغ
همه چيز از فروپاشي شوروي سابق و به استقلال رسيدن آذربايجان و ارمنستان آغاز شد و در اين بين قره باغ به منطقه اي تبديل شد که دو طرف بر سر آن اختلاف نظر داشتند و براي همين در مناقشه بودند. قره‌باغ با اينکه در خاک آذربايجان بود ولي بيشتر مردم آن ارمني‌ها بودند تا اينکه در اواخر سال 1990 قره‌باغ اعلام استقلال کرد و ناگهان جنگي خونين و بزرگ در اين منطقه بين آذربايجان و ارمنستان آغاز شد.
با بالاگرفتن درگيري، هرکدام از طرفين سعي در پاکسازي قومي مناطق تحت تصرف خود از نژاد ديگر کردند و از اين رو ??? هزار نفر ارمني ساکن آذربايجان و ??? هزار آذري مجبور به مهاجرت از ارمنستان و مناطق اشغالي جمهوري آذربايجان شدند.اين جنگ بيش از سه سال طول کشيد و در اوايل سال 1994 به پايان رسيد ولي بسياري از مردم و نظاميان در طرف درگيري جان خود را از دست دادند و بر طبق اخبار موجود بيش از 35 هزار نفر در اين جنگ سه ساله کشته شدند.علاوه بر اين تعداد کشته ها صدها هزار نفر نيز بر اثر اين جنگ آواره شدند.
 همين موضوع و ادامه کشمکش ها در آن سالها باعث شد تا جمهوري اسلامي ايران و روسيه تلاش‌هاي زيادي براي آتش بس هميشگي در اين منطقه انجام دهند که بالاخره در سال 1994 روسيه توانست با ميانجي‌گري، يک وضعيت نه صلح نه جنگ را در قره باغ به وجود آورد و جنگ را متوقف کند.
سال 1994 آتش بسي دو طرفه بين آذربايجان و ارمنستان امضا شد و به توافق طرفين رسيد ولي از آن زمان به بعد بازهم درگيري‌هاي کوچک و بزرگي در منطقه قره باغ به وجود آمد ولي درگيري‌ها چندان جدي نبود ولي با اين حال جنگ اخير را مي توان شديدترين و بزرگترين درگيري نظامي دو کشور از سال 1994 تاکنون دانست.
به گفته کارشناسان و صاحب نظران علت اصلي بحران قره باغ اختلاف تاريخي و قوميتي است که در يک فضاي ملي گرايانه از سوي هر دو طرف دنبال مي‌شود. به عبارتي، رويکرد ناسيوناليستي به اين مسئله و رفتار مبتني بر انگيزه هاي ملي گرايانه و فشار گروه‌هاي داخلي در هر دو جامعه به علاوه تلاش هر دو طرف براي حفظ مشروعيت سياسي، مي‌تواند از عوامل شعله‌ور شدن بحران و اختلاف بين دو کشور باشد.
*قره باغ سرزمين آذربايجان است
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در خصوص مناقشه قره باغ و درگيري‌هاي اخير که روز به روز شدت آن افزايش مي يابد، اظهار داشت: قره باغ سرزمين آذربايجان است.
عليرضا منادي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص قره باغ گفت: ايشان فرمودند که قره باغ سرزمين اسلام است.وي سپس افزود: با اين تفاسير نتيجه مي‌گيريم که قره باغ سرزمين اسلام و آذربايجان است و بايد هرچه زودتر دولت جمهوري اسلامي ايران جنايات ارمنستان را محکوم کند.
اين نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو خواستار آزادي قره باغ از دست ارمنستاني‌ها شد و گفت: من تجاوز ارمنستان به قره باغ را محکوم مي‌کنم و شهادت 13 مسلمان آذربايجاني را در اين درگيري تسليت مي‌گويم.
*آمريکا مي‌خواهد جنگ و خونريزي در منطقه به پايان نرسد:عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس نيز در اين خصوص گفت: استکبار مي‌خواهد مناقشات ارضي به پايان نرسد چراکه منافع آنها از اين طريق تامين مي‌شود پس براي همين دوست ندارند اين نوع درگيري‌هاي مرزي به پايان برسد.
محمد اسماعيل سعيدي با اشاره به اينکه مناقشه و درگيري‌هاي قره باغ از سال 1990 آغاز شده و در اين دوران همواره قره باغ در شرايط صلح و جنگ بوده است، افزود: قره باغ حق آذربايجان و مسلمانان اين کشور است و بايد ارمنستان در اين خصوص زياده‌خواهي نکند.
وي با تاکيد بر اينکه بايد مجامع بين المللي به مناقشه قره باغ ورود کنند، ادامه داد: بايد اين درگيري ها هرچه زودتر به پايان برسد و زمينه سوء استفاده استکبار فراهم نشود.سعيدي با تاکيد بر اينکه آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال تداوم درگيري‌ها و گرفتن ماهي از آب گل آلود هستند، ادامه داد: آنها مي‌خواهند جنگ در منطقه ما به پايان نرسد تا از اين جهت کشورها مشغول جنگ باشند و از توطئه‌هاي آمريکا و اسرائيل غاصب غفلت کنند.
اين نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو با بيان اينکه انتظار مي‌رود اين مناقشات بين دو کشور تازه به استقلال رسيده جمهوري آذربايجان و ارمنستان با مذاکره به پايان برسد، ابراز داشت: طبق فرموده مقام معظم رهبري قره باغ سرزمين مسلمانان است و نبايد اشغال باشد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر با همه اين تفاسير به نظر مي‌رسد راه حل مشخصي دست کم در آينده نزديک براي قره باغ قابل پيش بيني نيست چراکه قره باغ براي جمهوري آذربايجان به نوعي يک آبروي ملي تلقي مي‌شود و براي ارمنستان نيز بحث قوميتي است ولي با اين حال طرف‌ها بايد به جاي درگيري‌هاي نظامي در انديشه آتش بس و انجام مذاکرات بين المللي باشند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مهمترين آتش بس آسياي ميانه شکست

مهمترين آتش بس آسياي ميانه شکست
خروج

سرويس سياسي: همين چند روز پيش بود که رسانه‌ها خبري مبني بر افروخته شدن شعله جنگ در قره باغ منتشر کردند و اين درحاليست که جمهوري آذربايجان و ارمنستان از سال 1988 بر سر قره باغ با يکديگر تنش دارند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها