عصر آذربایجان

گزارش خبر

ما همه برابريم

دخترانه‌اي از جنس حيا//

1396/05/08

گروه فرهنگي: حيا و عفت مختص دختران نيست اما در اين طيف نمود بيشتري دارد، امري که به واسطه‌ي تبليغات غرب دستاويزي براي عدم برابري جنسيتي عنوان مي‌شود.

روز دختر تنها مناسبتي تقويمي نيست بلکه فرصتي است براي آنکه بينديشم دختران امروز و مادران فرداي اين سرزمين هم اکنون در کجاي جغرافياي اين جامعه ايستاده‌اند و کدامين فرصت‌ها و تهديدها مجال رشد و پرورش‌ آنها را گرفته است. روز دختر را نبايد تنها به تبريک‌هاي معمول گذراند و از حُسن خُوي و روي دختران نوشت. بلکه بايد مجالي براي نگاه انديشمندانه به اين عناصر اساسي جامعه داشت.
*ليلي‌هاي گذشته
افسانه‌هاي کهن را که مي‌خوانيم دختران و زنان را پيچيده در چادر حيا و عفت مي‌يابيم، کساني که مصدر آرامش‌ بودند و به خاطر وجودشان مجنون‌‌ها فراق دلدار را با کندن کوه‌هاي سخت تاب مي‌آورند و بهاي رسيدن به معشوق را با دار و ندار خود مي‌پرداختند. اما گذر زمان و غرق شدن در مدرنيته و تمدن ماشيني نه تنها ردي از آن عشق‌هاي آتشين را به جا نگذاشته است بلکه خوي دختران ما را هم از اسلاف خود دور ساخته است.
*ما همه برابريم!
در قديم اگر مي‌خواستند مصداقي عيني براي حيا بياورند بي‌شک از دختران الگو مي‌گرفتند. مثلا بيان مي‌داشتند" فلاني از بس حيا دارد انگار دختر است" امري که به نظر مي‌رسد به برکت حضور نامبارک ماهواره، فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي کم کم از جمع برخي از دختران رخت بر بسته است. از سوي ديگر رشد ناقص افکار فمينيستي بر اين باور رسانده است که يکسان بودن حقوق زن و مرد يعني در يک تصادف ساده وسط خيابان قفل فرمان به دست گرفتن و عربده کشيدن يک زن و اين يعني اوج برابري جنسيتي!
يعني اينکه دختران ما افتخار کنند که همانند مردان تندخو شده‌اند و ادبيات گفتاري‌ و لحن اداي کلماتشان شبيه مردان چاله ميداني شده است و به قولي يک پا براي خود مرد شده‌اند. اين نگاه هر چند در برابر برخي از ناهنجاري‌هاي جامعه مي‌تواند تا حدودي کارساز باشد اما در نهايت در زندگي شخصي و خانوادگي به نفع دختران نخواهد بود.
*دخترانه‌هاي دوست داشتني
البته بايد توجه داشت که حيا مقوله‌اي مختص دختران نيست اما قطعا بيشترين نمود را در اين قشر دارد، زيرا دختر است که زيبايي، طنازي و عشوه‌گري براي عرضه دارد نه پسر! براي همين هم هست که دختران را دخترانه دوست دارند. با دل‌هايي لبريز از عشق، اميد و سرزندگي که در محفلي کانون توجه‌ها را به سمت خود جلب مي‌کند، بي آنکه اراده‌اي از پيش تعريف شده داشته باشد.
*عفت مولود مبارک حيا
حيا يعني يک شرم آگاهانه و مدبرانه که زايده‌ي پاکدامني است. بي‌حيايي شايد به طور موقت حواس‌ را به خود جلب مي‌کند اما به سختي ممکن است روح را نيز متوجه خود سازد. در همين چرخه عفت را مولود حيا مي‌دانند. آن چيزي که منجر مي‌شود آدمي در حيطه‌اي از تعاملات و رفتارهاي مثبت به دور از آلودگي و گناه قرار گيرد؛ امري که به مردان و زنان راه نشان مي‌دهد که چگونه بپوشند، بگويند و چگونه خود را بيارايند. زنگ خطري مي‌شود براي دختران که چگونه در جمع‌هاي مختلط خويشتن‌دار باشند و آن شيطنت و جذابيت جمع‎هاي دخترانه را بروز ندهند.
لذا اين حياست که در عين حضور آگاهانه دختران در دانشگاه‌ها، محيط کاري و جامعه به آنها مجال تعالي مي‌بخشد و سلامت روح و روان آنها را تضمين مي‌کند. هيچ دختري نمي‌تواند مدعي باشد که به خاطر داشتن حيا و عفت فرصت ترقي را از دست داده و خانه نشين شده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، اينکه زنان و مردان در جامعه بدون توجه به جنسيت‌هايشان و فقط کالبد يک انسان حضور يابند بي‌شک زمينه‌ي بروز استعدادهاي هر دو طيف در حد اعالي خود فراهم خواهد گشت. درست است که اين توازن زاييده‌ي توجه مردان و زنان است اما به نظر مي‌رسد اگر زنان عرضه‌هاي خود را کمتر کنند مردان نيز به داشته‌هاي خود دلگرم‌تر مي‌شوند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ما همه برابريم

دخترانه‌اي از جنس حيا//
خروج

گروه فرهنگي: حيا و عفت مختص دختران نيست اما در اين طيف نمود بيشتري دارد، امري که به واسطه‌ي تبليغات غرب دستاويزي براي عدم برابري جنسيتي عنوان مي‌شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها