عصر آذربایجان

گزارش خبر

توقف نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان‌شرقي در ايستگاه بودجه

توقف نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان‌شرقي در ايستگاه بودجه

1401/08/08

گروه گزارش: آذربايجان شرقي پنجمين استان کشور بود که سند برش استاني نقشه مهندسي آن خرداد ماه پارسال در سفر استاني رييس جمهور به اين خطه رونمايي شد، اما اجرايي شدن آن نيازمند اهتمام بيشتر براي تخصيص بودجه است.

گروه گزارش:  آذربايجان شرقي پنجمين استان کشور بود که سند برش استاني نقشه مهندسي آن خرداد ماه پارسال در سفر استاني رييس جمهور به اين خطه رونمايي شد، اما اجرايي شدن آن نيازمند اهتمام بيشتر براي تخصيص بودجه است. »موازي کاري«، »واگرايي« و »تقابل« از جمله اصطلاحات رايج و مألوفي است که در سال هاي گذشته در انتقاد به انجام فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي در سطح ملي و به تبع آن آذربايجان شرقي به کار برده شده و حاکي از ضرورت اتخاذ تدبيري براي هم افزايي در اين حوزه حساس و راهبردي بوده است؛ ايراد و اشکالي که با تهيه نقشه راهبردي مهندسي فرهنگي کشور در سطح کلان و برش هاي استاني آن در سطح محلي و بومي مي تواند برطرف شود.
در واقع با اجرايي شدن برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي در آذربايجان شرقي، ضمن هم افزايي نهادهاي مسوول براي اجراي برنامه هاي هماهنگ و منسجم در حوزه فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي، از هدررفت سرمايه و توان نيروي انساني جلوگيري و بر کيفيت برنامه هاي اجرايي افزوده مي شود.
بديهي است که اجراي شدن برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي در آذربايجان شرقي مانند هر برنامه تکليفي ديگر نيازمند 1- تطبيق برنامه هاي همه دستگاه هاي متولي فرهنگ با اين سند و 2- تامين اعتبار لازم از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي و هدفمند کردن اعتبارات در اختيار دستگاه هاي متولي است.البته در بحث از اجراي سند نقشه مهندسي فرهنگي در آذربايجان شرقي نبايد از اين نکته نيز غافل شد که اين سند هنوز در سن يک سالگي است و به سامان شدن آن نيازمند چکش کاري و گذشت زمان است.
همه فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي استان بايد ذيل سند نقشه مهندسي فرهنگي باشد
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به تلاش ها و کار کارشناسي وسيع انجام گرفته براي تدوين و تصويب برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي گفت: از اين پس هر گونه فعاليت اجتماعي و فرهنگي نهادهاي متولي بايد ذيل اين سند و هم راستا با آن باشد تا از پراکنده کاري و موازي کاري پرهيز شود.تراب محمدي ، با بيان اينکه حداقل 19 دستگاه در آذربايجان شرقي متولي فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي هستند، افزود: با اينکه فرهنگ با زندگي همه ما عجين شده، اما در گذشته همواره مظلوم بوده و بودجه آن به شکل موزاييکي از اينجا و آنجا تامين شده است.
وي اضافه کرد: برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي در واقع کتابچه راهنما و دستورالعمل اجرايي براي انجام بهينه و به دور از موازي کاري فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي در استان است که اين مهم بايد توسط همه مديران اجتماعي و فرهنگي جدي گرفته شود.وي ادامه داد: اگر به اين ترتيب عمل شود، تامين اعتبار و باز کردين رديف براي فعاليت هاي سازمان هاي متولي فرهنگ در استان از طريق تطبيق برنامه هاي آنها با سند نقشه مهندسي فرهنگي ممکن خواهد بود.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان شرقي با انتقاد از کم توجهي مديران استان به مقوله فرهنگ تاکيد کرد: چون فرهنگ و فعاليت هاي مرتبط با آن خيلي به عدد و رقم در نمي آيد، مورد غفلت واقع مي شود، اما انتظار اين است که مديران نهادهاي مختلف در استان همانند مسايل عمراني به مسايل فرهنگي نيز اهميت دهند.وي بيان کرد: هر گونه کم کاري در حوزه فرهنگ سبب مي شود که امر فرهنگي در وهله اول به امر سياسي و سپس امر امنيتي تبديل شود.
بودجه درخواستي چهار ميليارد توماني براي اجراي نقشه مهندسي آذربايجان شرقي
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقيگفت: اوايل سال 1399 در استان ما هم تهيه برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي، آغاز و 6 ماه بعد، با حضور دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي کارگروه ويژه اي در اداره کل فرهنگ و اشراد اسلامي آذربايجان شرقي با حضور نهادهاي مختلف، تشکيل و تدوين برش استاني شروع شد.
سيدقاسم ناظمي افزود: اين سند بعد از 6 ماه، تهيه و تدوين و پس از تصويب در شوراي فرهنگ عمومي آذربايجان شرقي براي تصويب به شوراي برنامه ريزي استان ارايه و پس از تصويب در آنجا به شوراي عالي انقلاب فرهنگي کشور ارايه شد و جزو استان هاي نخست بوديم که برش استاني نقشه مهندسي شان در سطح عالي تصويب شد.
وي اضافه کرد: تهيه، تدوين و تصويب اين نقشه در نوع خود اتفاق متفاوتي است، زيرا فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي تاکنون از نبود پيوست يکدستي در رنج بوده است، افزود: قدم بعدي در ارتباط با برش استاني نقشه مهندسي کشور اين بود که آن را به سمت عملياتي شدن پيش ببريم.
وي بيان کرد: واقعيت اين است که موازي کاري ها در حوزه فعاليت هاي فرهنگي تاکنون آسيب زا بوده و بسياري از فعاليت هاي فرهنگي انجام شده به جاي اينکه مکمل يکديگر باشند، در تقابل با هم و در بهترين حالت موازي باهمديگر بوده اند که نتيجه آن واگرايي امکانات و هدررفت هزينه هاست.
ناظمي تشريح کرد: پس از تصويب برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي در عالي ترين سطح کشور، مقرر شد که سازمان مديريت و برناتمه ريزي استان، برنامه عملياتي آن را آماده کند و بر اين اساس، اکنون آيين نامه اجرايي سند، حاضر و دستور العمل هاي لازم براي اجراي آن آماده شده است.
وي گفت: در سال گذشته، آذربايجان شرقي از جمله معدود استان هايي بود که منابع مالي براي اجراي برش استاني نقشه مهندسي آن اختصاص يافت، اما اجرايي شدن آنها مستلزم اين است که هم دستگاه هاي فرهنگي، برنامه هاي مشخص خود در تطابق با سند را ارايه کنند و هم سازمان مديريت و برنامه ريزي استان بودجه لازم براي اجراي آنها تخصيص دهد.
وي يادآوري کرد: البته ممکن است اين سوال پيش بيايد که هر يک از دستگاه هاي متولي فرهنگ، برنامه هاي رايج خود را انجام دهند و بودجه ديگري توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي براي اجراي برنامه هاي فرهنگي ديگري هم راستا با سند برش استاني نقشه مهندسي استان اختصاص يابد که اين گونه نيست.
سند نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي اکنون در مرحله عمل است
مديرکل اجتماعي و فرهنگي آذربايجان شرقي نيز گفت: انتظار مي رود سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در ارتباط با اجرايي شدن سند نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي و ساير برنامه هاي فرهنگي اهتمام بيشتري داشته باشد.اسداللهي افزود: سند برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي در همه نهادهاي بالادستي و محلي تصويب شده و ديگر نمي توان در مورد محتواي آن بحث و گفت و گو کرد، بلکه اکنون بايد آن را اجرا کرد.
وي اضافه کرد: اين سند پيش از اين در شوراي فرهنگ عمومي، شوراي برنامه ريزي آذربايجان شرقي و کارگروه فرهنگي اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي مصوب شده، ضمن اينکه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را هم دارد؛ بنابراين در اجراي آن و اختصاص بودجه براي اين منظور، جاي هيچ گونه بحث و گفت و گو نيست.
وي با تاکيد بر لزوم تسريع در اجرايي کردن سند گفت: اين سند در سال نخست آن و لو به شکل حداقلي بايد اجرا شود، زيرا مدت زيادي از سال باقي نمانده است.مديرکل اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان شرقي تاکيد کرد: اگر برنامه هاي مرتبط با پنج مساله اصلي مورد تاکيد برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي در قالب يک برنامه عملياتي تعريف شوند، ارزيابي اثربخشي آنها در يک دوره زماني معين ممکن مي شود.
اجراي 39 برنامه نقشه مهندسي آذربايجان شرقي نيازمند 30 ميليارد تومان اعتبار است
مدير مرکز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي نيز گفت: بر اساس آنچه به دست ما رسيده در راستاي اجرايي کردن سند برش استاني نقشه مهندسي فرهنگي در آذربايجان شرقي 39 برنامه اصلي احصاء شده که اجراي آن نيازمند 30 ميليارد تومان اعتبار است.رقيه فريد افزود: اين 39 برنامه عموماً جزو وظايف سازمان ها و نهادهاي متولي حوزه فرهنگ در استان است و ما فقط بايد به آنها سمت و سو دهيم تا متناسب با سند شوند.
وي اضافه کرد: مقرر شده برنامه عملياتي سند در کارگروه اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان شرقي تصويب و براي تخصيص اعتبار لازم به شوراي برنامه ريزي استان ارايه شود.وي ادامه داد: بخش عمده اجراي برنامه هاي نقشه مهندسي فرهنگي آذربايجان شرقي را شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در برش استاني نيز سازمان مديريت و برنامه ريزي استان کمک مي کند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا  مدير مرکز آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي تاکيد کرد: هر قرمي که قرار باشد براي اجراي نقشه مهندسي فرهنگي استان اختصاص يابد، بايد مصوبه شوراي برنامه ريزي را داشته باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها