عصر آذربایجان

گزارش خبر

امامزاده سيد بهلول

امامزاده سيد بهلول

1396/07/23

آرامگاه امامزاده سيد بهلول، در سه كيلومتري از مركز شهر خوي و در سمت غرب شهر قرار دارد.

اين مزار قديمي‌ترين مزار خوي مي‌باشد و از تاريخ دقيق فوت سيد بهلول، (از نوادگان امام علي النقي (ع)) و شرح حال وي اطلاعي در دست نمي‌باشد.بر روي سنگ قبر اين امامزاده كه قدمت طولاني دارد  نوشته‌هايي به زبان عربي وجود دارد كه شامل تاريخ وفات وي و اسم و لقب و … است؛ ولي نصف نوشته‌ها كه مربوط به تاريخ وي نيز مي‌باشد. اين امامزاده در بين اهالي خوي و اطراف آن از احترام فوق‌العاده‌اي برخوردار است و مردم براي رفع مشكل و گرفتاري‌ها و برآورده شدن حاجات به زيارت وي مي‌روند و معمولا پول نقد يا ساير اجناس مورد نياز زوار را به امامزاده وقف نموده يا گوسفنداني را جهت آن نذر و قرباني مي‌كنند.همچنين در حدود 500 متري اين امامزاده، امامزاده‌ي ديگري نيز وجود دارد كه مشهور به ”بالا امامزاده“ يا ”امامزاده كوچك” مي‌باشد و به نقل از اهالي برادر كوچكتر مرحوم سيد بهلول مي‌باشد.كرامات زيادي از اين دو امامزاده پيرامون برآورده شدن حاجات و شفاي مريضان مشاهده شده است.
امام زاده سيد بهلول اين امام زاده در محله‌اي به همين نام در شهرستان خوي واقع گرديده و بزرگترين مکان زيارتي اين شهر است. که اکثر رجال مذهبي و سياسي و نامي اين شهر در اين مکان مدفون هستند.نقل است جنازه اين سيد پس از قتل توسط عباسيان که دشمن سر سخت علويان بودند، در اين محل که گندم زاري بوده است به صورت شبانه و پنهاني مدفون گرديده بود.که کشاورز اين مزرعه هنگام آبياري آن متوجه مي_شود آب در قسمتي از زمين فرو نرفته و جمع مي شود. به موضوع کشاورز حساس مي شود و پس از کندن زمين براي علت اين امر، به جنازه سيد بهلول مي رسد.شيعيان اندکي را که در شهر بودند(اکثر جمعيت شهر اهل تسنن بوده و بسياري هنوز بر دين مسيح بودند) را خبر مي کند تا در آن مکان دفنش مي کنند.
به استناد سنگ قبر مرمري که سال 1376 خورشيدي در اين مکان کشف گرديده، وي با دو نسل ، منسوب به امام علي النقي مي‌باشند که در سال 327 هجري پيکرش در اين مکان دفن شده‌است. داخل حرم آيينه کاري و منقش کاري زيبايي به چشم مي‌خورد.اين بناي مذهبي تا کنون بيش از 3 بار تجديد بنا و بازسازي گرديده است که آخرين بازسازي آن مربوط به سال 1367 مي_باشد.هم اکنون نيز( سال1391) طرح هاي گسترش حرم در مورد ايجاد بناهاي جديد در اطراف آن در دست اجراست .طرح گسترش و رهاسازي مسير اين امام زاده تا مزار شمس تبريزي که در فاصله 800 متري آن است ، در سال هاي اخير با جديت طرح هاي مطالعاتي آن در شرف تکميل و اجرا است. در راستاي توسعه امکانات زيارتي و گردش گري اين مکان زيارتي، هتل بزرگ و مجهزي در سال 1390 در نزديک اين مکان مذهبي افتتاح گرديده است.اطراف اين مکان مذهبي از دير باز به عنوان مکاني مقدس براي دفن اموات بود. که در سال 1359 بخشي بزرگي از اين گورستان را دولت تملک نموده و در آن اقدام به ساخت مدرسه و در مانگاه کرد. در اين گورستان در سال 1305 سيدي به نام مير هادي سيد کوثري مدفون مي گردد. ساليان بعد که گورستان بزرگ امام زاده تبديل به مراکز دولتي مي گردد، آرامگاه او به علت احترام فوق العاده وکثرت زايران وي تخريب نمي شود و به صورت زيارتگاهي که 23 متر زير بنا دارد مورد بازسازي و بر بالاي آن گنبد و گلدسته اي ساخته مي شود.که هم اکنون به نام مقبره( مير هادي آقا)در بين مردم مورد زيارت قرار مي گيرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

امامزاده سيد بهلول

امامزاده سيد بهلول
خروج

آرامگاه امامزاده سيد بهلول، در سه كيلومتري از مركز شهر خوي و در سمت غرب شهر قرار دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها