عصر آذربایجان

گزارش خبر

رهاسازي آب از سد شهيد کاظمي بوکان به درياچه اروميه آغاز شد

مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي:

1399/11/19

گروه خبر: مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي گفت: رهاسازي آب از سد شهيد کاظمي بوکان به سمت درياچه اروميه آغاز شد.

گروه خبر: مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي گفت: رهاسازي آب از سد شهيد کاظمي بوکان به سمت درياچه اروميه آغاز شد.
به گزارش عصر آذربايجان ،اتابک جعفري افزود: اين اقدام در راستاي اجراي مفاد ابلاغي مديريت منابع و مصارف سدهاي مخزني و با توجه به پايش وضعيت بهره برداري سد بوکان و تحقق حجم آب ورودي و تراز پيش بيني شده در برنامه ابلاغي سد اجرايي شده است.
وي اضافه کرد: در اين مرحله قرار است 50 ميليون متر مکعب آب با حداکثر دبي از سد بوکان به سمت درياچه اروميه رها شود.
مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان غربي ادامه داد: با رهاسازي آب از اين سدها، مناطق پايين دست تحت تاثير قرار خواهند گرفت.
جعفري از ساکنان محلي خواست تا ضمن رعايت نکات ايمني در زمان رهاسازي و پس از آن از نزديک شدن به حريم و بستر رودخانه و همچنين کشاورزان منطقه از برداشت هاي غير مجاز آب در طول مسيرها براي اهداف زراعي خودداري کنند.
سد بوکان در جنوب درياچه اروميه قرار دارد و پرآب ترين سد آذربايجان غربي با ظرفيت حدود 700 ميليون مترمکعبي است.
چهارم بهمن ماه جاري نيز رهاسازي يک ميليون مترمکعب آب از سد دريک سلماس به سمت درياچه اروميه آغاز شده بود.
نمودار تغييرات 30 ساله درياچه اروميه بر پايه داده‌هاي ماهواره‌اي نشان مي‌دهد که اين درياچه هنوز با روزهاي خوب خود فاصله زيادي دارد و افزايش بارش‌ها و استفاده بهينه از منابع آبي بر اساس سياست‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه مي‌تواند ضمن ادامه روند افزايش تراز آب اين درياچه، به احياي کامل آن بيانجامد.
قبل از تشکيل ستاد احياي درياچه اروميه تراز اين حوزه آبي بسته سالانه به طور متوسط 40 سانتي‌متر کاهش مي‌يافت اما در سايه اقدامات دولت تدبير و اميد، روند خشک شدن آن متوقف شد.
هرچند تراز يک‌هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژيک درياچه اروميه اعلام شده ولي اين درياچه در تراز يک‌هزار و 272 متر هم شرايط مطلوب خواهد داشت و بيش از 95درصد کانون‌هاي ريزگرد آن رفع خواهد شد.
درياچه اروميه در قالب طرح‌هاي ستاد احيا قرار است ظرف مدت 10 سال / از 1394 به تراز اکولوژيک خود برسد که حدود يک‌ونيم تا 2 سال از برنامه عقب است؛ اين درياچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بين‌المللي تا سال 2015 ميلادي حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها