عصر آذربایجان

گزارش خبر

مخالفت با مناطق آزاد جدید به برچیده شدن آنها منجر می‌‌شود

مخالفت با مناطق آزاد جدید به برچیده شدن آنها منجر می‌‌شود

1396/10/30

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: 21 هزار هکتار از اراضی در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به دلیل مالکیت دولتی فاقد معارض است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صديف بدري در نشست مجمع مطالبه‌گران اردبيل اظهار کرد: اينکه در دنيا ايجاد منطقه آزاد يک تجربه موفق است ترديد و شکي در آن نيست و در کشورمان نيز ايجاد مناطق آزاد تجربه جديدي است که تاکنون در چند استان کشور مناطق آزادي راه‌اندازي شده که اگر نارسائي نيز در اين مناطق ديده مي‌شود به دليل بي‌‌تدبيري‌ها در عرصه مديريت بوده در حالي که در کشورهاي پيشرفته و يا در حال توسعه نظير چين و کره جنوبي از اين مزيت منطقه‌اي براي توليد، نوسازي تکنولوژي، تقويت صنايع، صادرات و تحول در اقتصاد يک منطقه بهره‌گيري مي‌شود.

وي با بيان اينکه در بين مناطق آزاد موجود و در آستانه تصويب با توجه به مزاياي تعريف شده استان اردبيل و منطقه مرزي بيله‌سوار از شرايط و موقعيت بي‌نظير و استثنائي برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود اراضي حاصلخيز در شمال استان، وجود کشت و صنعت‌هاي پارس و مغان، فرودگاه در اين منطقه و بسياري از مزايا در توسعه صنايع تبديلي و جلوگيري از خام‌فروشي محصولات زمينه‌اي را فراهم کرده تا در اين منطقه ايجاد منطقه آزاد تجاري با توجيه اقتصادي همراه باشد.

نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در تصويب منطقه آزاد تجاري اردبيل در کنار 6 منطقه پيشنهادي ديگر و 13 منطقه ويژه اقتصادي که در کميسيون اقتصادي مجلس در حال بررسي است ما نمايندگان استان اردبيل در تعامل و همفکري 100 درصدي به تقسيم کار دست زديم تا از هر طريق ممکن با جلب نظر نمايندگان سعي کنيم تا اين لايحه دولت در صحن علني مجلس راي بياورد.

بدري گفت: هرچند دولت انگيزه‌اي براي ارسال اين لايحه به مجلس نداشت اما با خواهش و تمنا معاون پارلماني رئيس جمهور اين لايحه را براي بار سوم به مجلس ارسال کرد به طوري که هم اکنون در کميسيون اقتصادي مجلس اين لايحه در حال بررسي نهايي است.

وي يکي از شروط راي نمايندگان استان را به ترکيب هيئت رئيسه موقت و دائمي و کميسيون‌هاي مختلف مجلس منوط به راي دادن آنها براي لايحه منطقه آزاد تجاري اعلام کرد و افزود: هم رئيس مجلس و هم رئيس مناطق آزاد کشور به همراه تعداد زيادي از نمايندگان موافق اين لايحه هستند و تلاش بر اين است تا اين لايحه با راي نصف بعلاوه يک نمايندگان مجلس به تصويب برسد.

سخنگوي کميسيون عمران مجلس اضافه کرد: اين لايحه در مجلس مخالفان سرسختي دارد که ما از ظرفيت نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل، استاندار اردبيل، نمايندگان ادوار مجلس و ساير افراد ذي‌نفوذ استفاده مي‌کنيم تا با رايزني‌هايي که در حال انجام است بستر راي‌آوري اين لايحه را در صحن علني مهيا کنيم.

بدري بيان کرد: ما با دعوت از اعضاي کميسيون عمران، برنامه و بودجه، کشاورزي و منابع طبيعي مجلس به استان که تعداد هر کميسيون 23 نفر بوده سعي کرديم تا با حضور در استان اردبيل از نزديک با شرايط استان اردبيل براي ايجاد منطقه آزاد آشنا شده به طوري که اين اقدام ما سبب شده است تا بسياري از مخالفان سرسخت اين لايحه امروز به افراد موافق اين لايحه تبديل شوند.

وي خاطرنشان کرد: 65 نماينده ذي‌نفع در ايجاد مناطق آزاد و مناطق ويژه اقتصادي در مجلس دست به دست هم داديم تا با جلب نظر آراي مخالفان و خنثي کردن آراي آنان سعي مان بر تصويب لايحه دولت باشد که قطعا دولت نيز با حضور يک نماينده شايسته در روز راي‌گيري اين لايحه در مجلس که رياست جلسه را نيز قرار شده لاريجاني بر عهده بگيرد با آراي نصف بعلاوه يک نمايندگان به تصويب رسيده تا استان اردبيل نيز از اين مزايا استفاده کند.

رئيس مجمع نمايندگان استان اردبيل به صراحا گفت: اگر لايحه ايجاد مناطق آزاد در مجلس راي نياورد ما نيز در يک اقدام تقابلي سعي خواهيم کرد تا بساط مناطق آزاد در کشور برچيده شود.

بدري ادامه داد: با هرگونه تجمع و يا ايجاد فضاي غيرقانوني در تصويب منطقه آزاد در مجلس مخالفيم اما به عنوان مطالبه عموم مردم با آرامش و تهيه طومار و برخي رايزني‌هاي پشت پرده مي‌توانيم زمينه تصويب منطقه آزاد را فراهم کنيم.

وي با بيان اينکه اغتشاشات اخير قطعا به تصويب منطقه آزاد تجاري در مناطق مرزي با اولويت ايجاد اشتغال و کارآفريني کمک خواهد کرد، تصريح کرد: صدا و سيماي استان اردبيل چندان نقشي در تصويب منطقه آزاد ندارد و ما از رئيس سازمان صدا و سيما به صورت ملي نيز خواسته‌ايم تا مباحث مطرح شده در اين زمينه را تنها به سمت انعکاس صداي مخالفان هدايت نکند بلکه موافقان نيز مباحث خود را در ايجاد مناطق آزاد مطرح کنند.

نماينده مردم اردبيل در مجلس در پايان گفت: با ارسال نقشه ايجاد منطقه آزاد تجاري در شمال استان اردبيل بعيد به نظر مي‌رسد که هزار هکتار از اراضي پيش‌بيني شده براي منطقه آزاد استان اردبيل با مشکل معارض روبرو شود.

منبع : ایسنا

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مخالفت با مناطق آزاد جدید به برچیده شدن آنها منجر می‌‌شود

مخالفت با مناطق آزاد جدید به برچیده شدن آنها منجر می‌‌شود
خروج

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: 21 هزار هکتار از اراضی در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به دلیل مالکیت دولتی فاقد معارض است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها