عصر آذربایجان

گزارش خبر

دژ قهقهه

دژ قهقهه

1395/09/28

دژ قهقهه در دهستان يافت از دهستان هاي بخش مرادلو و در نزديک روستاي کنچوبه و قره آغاج بوده که در 85 کيلومتري شمال شرقي شهرستان مشکين شهر قرار دارد قهقهه از لحاظ لغوي به معناي آواز بلند در خنده و همچنين به معناي آواز کبک مي‌ باشد.

گروه سيري در استان ها: دژ قهقهه در دهستان يافت از دهستان هاي بخش مرادلو و در نزديک روستاي کنچوبه و قره آغاج بوده که در 85 کيلومتري شمال شرقي شهرستان مشکين شهر قرار دارد قهقهه از لحاظ لغوي به معناي آواز بلند در خنده و همچنين به معناي آواز کبک مي‌ باشد.
اين قلعه در تپه سنگي به ارتفاع تقريبي 1200 متر از سطح دريا و 300 متر از زمين مجاور قرار دارد و  با گذشت ساليان دراز هم اکنون نيز ورود به آن تقريبا غير ممکن بوده و فقط در شرايط جوي مناسب امکان‌پذير است، سطح قلعه حدود 5 هکتار و اختلاف سطح در قلعه کمتر از 30 متر است. تنها مسير صعود به قلعه از مسير شمال شرقي است که پس از حدود يک ساعت پيمايش مسير مي‌توان به ورودي قلعه رسيد. اين ورودي  راهرويي با طاق جناقي است که از سنگ و آجر ساخته شده و از آن به محوطه قلعه راه وجود دارد. زندان دژ در منتها اليه قسمت شرقي قلعه واقع شده و راه ورودي آن حفره‌اي طبيعي است که در دل تخته سنگي عظيم و قطور که با قراردادن سنگي ديگر در مقابل آن، همچون در، زندان را محصور مي‌کردند. تنها راه دستيابي به آب در قلعه قهقهه جمع آب هاي سطحي حاصل از آب باران و بارش برف است که قلعه بانان و يا ساکنين جهت ذخيره سازي آب حفره‌هائي در دل سنگ کنده‌ اند که از آن جمله تعداد چهار مخزن در قسمت شمال شرقي و تعداد 11 آب انباردر قسمت غربي قلعه به جا مانده اند. مرتفع‌ترين قسمت قلعه قسمت جنوبي آن است آثاري در اين قسمت ديده مي‌شود که حکايت از وجود يک ساختمان  که هم اکنون با خاک يکسان شده‌ است و به احتمال قوي محل نگهبانان بوده چرا که از اين قسمت اشراف کامل به قلعه و دره‌هاي همجوار را داراست که با ملات گچ آهگ و آجر ساخته شده بوده‌ است.
مهمترين زنداني قلعه قهقهه اسماعيل ميرزا فرزند شاه تهماسب يکم صفوي است يا به‌عبارت ديگر شاه اسماعيل دوم است. در سال 922 هجري قمري اميرخان ترکمان حاکم تبريز که به سلطان محمد صفوي شوريده بود دستگير و در زندان قهقهه زنداني شد و پادشاه صفوي آخرين خواسته او را اجابت کرده و معشوقه اش بي نظير را همراه وي روانه زندان کرد. مراد پاشاي رومي و احمد پاشا دو تن از سرداران نظامي عثماني از ديگر زنداني قلعه قهقهه مي‌باشند. همچنين در سال 969 ق سام ميرزا را با دو پسر خردسالش به دژ قهقهه فرستاد. سرانجام در سال   (974 ق) به دستور شاه تهماسب، سام ميرزا و پسرانش را به همراه پسران القاس ميرزا که در آن دژ بودند، به قتل رساندند. در سال 1018 هجري قمري در 24 سال سلطنت شاه عباس زندانيان زندان با استفاده از فرصت نگهبان را کشته و زندان را به تصرف خود در آورده و اين زندانيان که بيشتر از کردها و عثماني ها بودند و بزرگ آنها مصطفي پاشا و احمد پاشا و کورحسن بودند بمدت دو ماه زندان را در تصرف خود داشتند تا با ميانجيگري خواجه مقصود علي که با اعلام عفو و وعده شورش را خوابانيد و قلعه قهقهه را به تصرف خود درآورد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دژ قهقهه

دژ قهقهه
خروج

دژ قهقهه در دهستان يافت از دهستان هاي بخش مرادلو و در نزديک روستاي کنچوبه و قره آغاج بوده که در 85 کيلومتري شمال شرقي شهرستان مشکين شهر قرار دارد قهقهه از لحاظ لغوي به معناي آواز بلند در خنده و همچنين به معناي آواز کبک مي‌ باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها