عصر آذربایجان

گزارش خبر

با توجه به تداوم خشکسالی و مواجهه با تنش آبی ضرورت می یابد

مشارکت شهروندان آذربایجان غربی در کاهش سرانه مصرف آب به 150 لیتر در شبانه روز

1396/11/17

مصرف آب در جهان به طور روز افزون در حال افزایش است. به دلیل محدودیت منابع تامین آب، اگر مصرف آب به درستی مدیریت نشود با بحران کم آبی مواجه خواهیم بود. این مسئله سبب طرح برنامه های مدیریت مصرف آب در همه کشورهای جهان شده است. در ایران نیز چند سال است که برنامه های مدیریت مصرف آب آغاز شده است ولی به دلایل زیادی از جمله یارانه ای بودن تعرفه آب، هنوز موفقیت ها در این زمینه بسیار کم بوده است. برای مدیریت مصرف آب چندین شاخص را در مصرف آب اندازه گیری و کنترل می نمایند. یکی از شاخص های مهم مطرح در مدیریت مصرف آب، متوسط سرانه آب است که نشان می دهد هر فرد در یک جامعه به طور متوسط چه قدر آب مصرف می کند.

به گزارش عصرآذربايجان، ميزان مصرف سرانه آب در جوامع مختلف، به علت شرايط متفاوت جغرافيايي و اقليمي، مذهبي و فرهنگي و اجتماعي و معيشتي فرق مي کند. به همين دليل متوسط مصرف سرانه آب در کشورهاي جهان باهم اختلاف دارد. متوسط مصرف سرانه آب دنيا حدود 150 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر مي باشد. هم اکنون متوسط مصرف سرانه آب در شهرهاي ايران 204 و در شهرهاي آذربايجان غربي 192 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر مي باشد. در استاندارد صنعت آب کشور حداکثر مصرف سرانه آب 150 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر تعيين شده است. سازمان بهداشت جهاني نيز با توجه به شرايط کشور ايران متوسط مصرف سرانه آب کشور را 80 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر تعيين کرده است.

اين شاخص نشان مي دهد که مصرف سرانه آب شهروندان استان بسيار بالا بوده و به دلايل مختلف بايد در مصرف آب صرفه جويي کنيم. مهم ترين دليل آن اين است که خداوند در قرآن بارها به انسان سفارش کرده که در مصرف نعمت هايش صرفه جويي کنند و وفور نعمت را در شکرگذاري از خداوند قرار داده است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان غربي به سرانه مصرف بالاي شهروندان 192 ليتر در شبانه روز براي هر نفر اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه کشور در حال حاضر دچار تنش آبي بوده و 85 درصد منابع آبي تجديد شونده مصرف مي شود ضرورت دارد شهروندان مشارکت بيشتري در مديريت مصرف آب داشته باشند تا سرانه مصرف آب در استان را از 192 به 150 ليتر در شبانه روز براي هر نفر برسانيم.

رسول اکبري در نشست خبري با اصحاب رسانه بحث کيفيت آب، بهبود زيرساخت‌ها در راستاي مشتري مداري و بحث انضباط اداري را جزو خطوط قرمز شرکت عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 100 درصد جمعيت شهري تحت پوشش شبکه توزيع آب شرب بوده که ظرفيت تامين آب استان 9.7 مترمکعب بر ثانيه که 51 درصد آن از آبهاي سطحي و 49 درصد از آبهاي زيرزميني تامين مي‌شود.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان غربي با بيان اينکه تعداد 11 تصفيه خانه در استان در حوزه تصفيه آب با ظرفيت تصفيه 4 هزار و 949 ليتر در ثانيه فعال بوده، ادامه داد: در راستاي کنترل و پايش کيفيت آب 17 آزمايشگاه نيز در سراسر استان کيفيت آب را مورد آزمايش قرار مي دهند.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر 11 شهر استان تحت پوشش شبکه فاضلاب شهري قرار دارد که با جمعيت تحت پوشش يک ميليون و 333 هزار نفر معادل 63 درصد جمعيت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب شهري قرار دارد درصورتيکه اين شاخص در کل کشور، حدود 40 درصد است.

*تصفيه 95 درصد فاضلاب شهري آذربايجان غربي

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان غربي تعداد تصفيه خانه هاي فاضلاب استان را 10 واحد عنوان کرد و متذکر شد: در تصفيه خانه هاي فاضلاب استان ظرفيت تصفيه 300 هزار مترمکعب در شبانه روز بوده به طوري که 95 درصد فاضلاب شهري استان تصفيه مي شود.
وي تصريح کرد: شرکت آب و فاضلاب شهري استان در حال حاضر 38 طرح در قالب 97 پروژه آب و فاضلاب از محل تامين اعتبارات ملي، ملي استاني احياي درياچه اروميه، مصوبات سفر، زيرساخت مساکن مهر و استاني جمعا با اعتبار بالغ بر يک هزار و 100 ميليارد تومان در حال ساخت دارد که تاکنون با پيشرفت فيزيکي 76 درصد اين پروژه‌ها در دست اجرا مي باشد.

اين مسوول ادامه داد: با اتمام عمليات اجرايي و بهره‌برداري از اين پروژه‌ها، ظرفيت تامين آب استان از 9.4 به 12 مترمکعب بر ثانيه خواهد رسيد و شاخص بهره‌مندي مردم استان از شبکه جمع آوري و تصفيه بهداشتي فاضلاب از 63 به 75 درصد ارتقا خواهد يافت.

وي خاطرنشان کرد: ظرفيت تامين آب استان طي چند سال گذشته 31.5 ميليون مترمکعب در سال از محل آبهاي سطحي و زيرزميني افزايش يافته ضمن اينکه طي چهار سال دولت يازدهم و دوازدهم ظرفيت تصفيه فاضلاب استان از 200هزار مترمکعب در شبانه‌روز، به 300هزار مترمکعب در شبانه روز افزايش يافته است.
اکبري با اشاره به کاهش مدت زمان ساخت و اتمام پروژه ها در شرکت آب و فاضلاب شهري، افزود: با تلاش‌هاي صورت گرفته در طي دولت تدبير و اميد، مدت زمان ساخت و اتمام پروژه ها در شرکت آب و فاضلاب شهري از 12 سال به سه سال کاهش يافته است.

*انتقال 105 ميليون مترمکعب در سال پساب تصفيه شده به درياچه اروميه با اتمام پروژه هاي مصوب

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان غربي در بخش ديگري از سخنان خود به پروژه‌هاي مصوب از محل اعتبارات احياي درياچه اروميه اشاره و تصريح کرد: در اين زمينه احداث شبکه جمع‌آوري فاضلاب، خطوط اصلي و انتقال به طول يک هزار و 100 کيلومتر، احداث تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب به ظرفيت 115 هزار و 563 متر مکعب در شبانه‌روز، احداث ايستگاه پمپاژ با 30 واحد و نيز اعتبار مصوب 5 هزار و 164 ميليارد ريال پيش‌بيني شده است.

وي ادامه داد: از اقدامات انجام شده در اين رابطه مي‌توان به احداث شبکه جمع‌آوري فاضلاب، اصلي و خط انتقال به طول 160 کيلومتر، افزايش ظرفيت تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب به ميزان 52 هزار و 372 متر مکعب در شبانه‌روز، احداث دو واحد ايستگاه پمپاژ و کل اعتيار دريافتي يک هزار و 130 ميليارد ريال اشاره کرد.

اکبري با بيان اينکه در حال حاضر 58 ميليون مترمکعب در سال پساب تصفيه شده از تصفيه خانه هاي فاضلاب به درياچه اروميه منتقل مي شود، متذکر شد: با تحقق کل اعتبارات و اتمام پروژه هاي مصوب به ميزان 105 ميليون مترمکعب در سال پساب تصفيه شده از تصفيه خانه هاي فاضلاب شهرهاي حوزه آبريز در استان به درياچه انتقال خواهد يافت.

وي پروژه تامين آب مساکن مهر شاهيندژ را از پروژه هاي مورد افتتاح در دهه فجر عنوان کرد و افزود: ظرفيت تامين آب مساکن مهر اين شهرستان 64 ليتر در ثانيه، طول خط انتقال 5.7 کيلومتر، تعداد و ظرفيت چاه‌ها سه حلقه با ظرفيت 105 ليتر در ثانيه و نيز هزينه اجراي طرح 30.8 ميليارد ريال بوده است.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربايجان غربي افتتاح پروژه ايستگاه پمپاژ فاضلاب مساکن مهر بوکان را از ديگر پروژه هاي مورد بهره برداري در دهه فجر عنوان و بيان کرد: ظرفيت اين ايستگاه 40 ليتر در ثانيه و هزينه اجراي طرح 6 ميليارد ريال مي باشد.

وي به پروژه و طرح آماده کلنگ‌زني همزمان با ايام دهه فجر اشاره و اعلام کرد: در اين زمينه مي‌توان به کلنگ‌زني سامانه فاضلاب اولويت‌هاي 6 و هفت و مساکن مهر شهر مياندوآب اشاره کرد که ظرفيت ايستگاه‌هاي پمپاژ آن دو هزار و 135 متر مکعب در ساعت، جمعيت هدف 40 هزار نفر، تعداد ايستگاه پمپاز 6 نفر، طول خط انتقال 6 کيلومتر، طول خطوط اصلي و فرعي 20 کيلومتر و اعتبار پيش‌بيني شده آن 180 ميليارد ريال بوده است.

اکبري افزايش ظرفيت منابع آب پايدار استان، توسعه سامانه‌هاي فاضلاب به منظور ارتقاي شاخص بهره‌مندي فاضلاب، استفاده از ظرفيت و توانمندي بخش غيردولتي به منظور ارتقاي زيرساخت‌هاي آب و فاضلاب و نيز اهتمام در تکميل پروژه‌هاي نيمهتمام و بهره‌برداري از آنها را از اهم برنامههاي اين شرکت براي آينده عنوان کرد.

وي افزود: ارتقاي مديريت عرضه و تقاضاي آب با توجه به محدوديت منابع آب، اصلاح و بازسازي شبکه و تاسيسات فرسوده شهرهاي استان، ارتقاء شاخص‌هاي کيفي آب و پساب، اجراي برنامه‌هاي مديريت بحران و پدافند غيرعامل در تاسيسات و نيز توسعه خدمات الکترونيکي و حذف تدريجي مراجعات حضوري در راستاي کاهش هزينه و افزايش رضايتمندي شهروندان از ديگر اولويت هاي کاري به شمار مي رود.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

با توجه به تداوم خشکسالی و مواجهه با تنش آبی ضرورت می یابد

مشارکت شهروندان آذربایجان غربی در کاهش سرانه مصرف آب به 150 لیتر در شبانه روز
خروج

مصرف آب در جهان به طور روز افزون در حال افزایش است. به دلیل محدودیت منابع تامین آب، اگر مصرف آب به درستی مدیریت نشود با بحران کم آبی مواجه خواهیم بود. این مسئله سبب طرح برنامه های مدیریت مصرف آب در همه کشورهای جهان شده است. در ایران نیز چند سال است که برنامه های مدیریت مصرف آب آغاز شده است ولی به دلایل زیادی از جمله یارانه ای بودن تعرفه آب، هنوز موفقیت ها در این زمینه بسیار کم بوده است. برای مدیریت مصرف آب چندین شاخص را در مصرف آب اندازه گیری و کنترل می نمایند. یکی از شاخص های مهم مطرح در مدیریت مصرف آب، متوسط سرانه آب است که نشان می دهد هر فرد در یک جامعه به طور متوسط چه قدر آب مصرف می کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها