عصر آذربایجان

گزارش خبر

بارقه‌هاي اميد در بندر خشک رحمانلو

بارقه‌هاي اميد در بندر خشک رحمانلو

1402/03/28

گروه گزارش: »رحمانلو« روزگاري از بنادر مهم آذربايجان‌شرقي و مقاصد اصلي گردشگران در سواحل شرقي درياچه اروميه بود؛ روستايي که اهالي آن با عقب‌نشيني تدريجي آب درياچه، نه تنها نشاط و درآمد بخش گردشگري بلکه بستر کشاورزي و دامداري را هم از کف دادند و غروب بر شوره‌زارهايش سايه انداخت. سالهاست که به جاي سرسبزي و طراوت، رختي از نمک بر قامت اين روستا آرام گرفته و کشتي غم بر اسکله قديمي اين بندر پهلو زده است اما در چنين شرايط سخت و دشواري به يکباره بارقه‌هاي اميد در دل اهالي جرقه زده و فرصت‌هايي از دلِ تهديدهاي زيست محيطي بيرون مي‌زند.

گروه گزارش: »رحمانلو« روزگاري از بنادر مهم آذربايجان‌شرقي و مقاصد اصلي گردشگران در سواحل شرقي درياچه اروميه بود؛ روستايي که اهالي آن با عقب‌نشيني تدريجي آب درياچه، نه تنها نشاط و درآمد بخش گردشگري بلکه بستر کشاورزي و دامداري را هم از کف دادند و غروب بر شوره‌زارهايش سايه انداخت. سالهاست که به جاي سرسبزي و طراوت، رختي از نمک بر قامت اين روستا آرام گرفته و کشتي غم بر اسکله قديمي اين بندر پهلو زده است اما در چنين شرايط سخت و دشواري به يکباره بارقه‌هاي اميد در دل اهالي جرقه زده و فرصت‌هايي از دلِ تهديدهاي زيست محيطي بيرون مي‌زند.
يکي از همين فرصت‌ها، آبگيري بزرگترين مزرعه جلبک و آرتمياي کشور در همين بندر است و اهالي اميدوار هستند تا به واسطه بهره‌برداري کامل از اين طرح، حدود 30 نفر از جوانان‌شان صاحب کسب‌وکار شوند.
همين مردماني که امواج خروشان درياچه اروميه در سواحل اين بندر را هنوز به خاطر دارند، آبگيري اين مزرعه را تسلي خاطر و طلوعي بر غروب اين بندر به شمار مي‌آورند و اميدوار هستند تا منابع آب سد قلعه‌چاي اين شهرستان هم به آنان روي خوش نشان دهد.
زيرا آنان در نبود شرايط مناسب براي کشاورزي به کارگري در ديگر مناطق شهرستان روي آورده‌اند و انتظارشان از مسئولان امر، تأمين آب اندکي براي کشت محصولات کم‌آب‌بر و گذران زندگي است.
نقش اساسي دولت مردمي در آبگيري مزرعه آرتميا
سرمايه‌گذار بخش خصوصي مزرعه جلبک و آرتمياي بندر رحمانلو که همزمان با سفر رييس‌جمهور به آذربايجان‌شرقي در اين بندر آبگيري شد، مي‌گويد: اين طرح قبل از دولت سيزدهم با سنگ‌اندازي برخي از مسئولان زمين‌گير شده بود و اگر حمايت فرماندار و ديگر مسئولان عجب‌شير و به ويژه استاندار آذربايجان‌شرقي در دولت مردمي نبود، به بهره‌برداري نمي‌رسيد.به گفته »کمال روحي« دولت براي اجراي اين طرح 30 ميليارد تومان به صورت بلاعوض از محل اعتبارات ستاد احياي درياچه اروميه و از طريق امور آب براي انتقال پساب هزينه کرد تا اميدواري بار ديگر به اهالي روستا برگردد و هزينه‌هاي آسفالت، احداث حوضچه‌ها و انشعابات نيز بر عهده بخش خصوصي گذاشته شد.
وي ادامه داد: آبگيري از اين طرح نشان داد که به واسطه تقويت اميد و ايمان به خدا مي‌توان در شرايط بد اقليمي نيز فرصت‌هاي جديد شغلي ايجاد کرد و اميدواريم در آينده نزديک و با بهره‌برداري کامل از اين طرح توليدي، زمينه براي اشتغال مستقيم اهالي فراهم شود.
بهره‌برداري از مزرعه آرتميا معطل سرمايه در گردش
مشاور طرح و رييس انجمن آبزي‌پروي ايران با اشاره به پيشرفت 95درصدي مزرعه جلبک و آرتمياي بندر رحمانلو، بيان کرد: اين طرح پس از 6سال تلاش شبانه‌روزي سرمايه‌گذار بخش خصوصي و با استفاده از پساب تصفيه‌خانه عجب‌شير به مرحله آبگيري رسيد و بهره‌برداري از آن معطل سرمايه در گردش است.
به گفته پروفسور »ناصر آق« که بنيانگذار پژوهشکده آرتميا و آبزي‌پروري دانشگاه اروميه است، راه‌اندازي اين طرح مي‌تواند يکي از نيازهاي استراتژيک صنعت آبزي‌پروري کشور را تأمين، و از خروج ارز جلوگيري کند.وي اين را هم بيان کرد که پس از بهره‌برداري از مزرعه بندر رحمانلو، مسير براي استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه آذربايجان‌شرقي براي توليد آرتميا هموار مي‌شود.مدير جهاد کشاورزي عجب‌شير نيز بيان کرد: سرمايه‌گذاري در اين روستا علاوه بر ايجاد اشتغال، اميدواري را به اهالي هديه کرد و آثار فرهنگي و اجتماعي در پي دارد؛ اميدي که در دولت مردمي بايد تقويت شود تا مردم اين روستا به شرايط سابق زندگي بازگردند.»احمد اسلامي« همچنين به برخي اقدامات در اين روستا اشاره کرد و گفت: حذف و جايگزيني باغات درجه يک محصولات باغي با مصرف کم آبي همچون پسته به مساحت چهار هکتار، مرمت و بازسازي قنات به مساحت 450 متر، اجراي طرح آبياري کم‌فشار و قطره‌اي به مساحت 10 هکتار، لوله‌گذاري قنات به مقدار 100 متر و ساخت کانال به صورت جدول‌کشي به مساحت 100 متر از جمله اين اقدامات است.
اميد »رحمانلو« به دولت مردمي است
»جليل آذربيگ« دهيار روستاي »رحمانلو« عجب‌شير اميدوار است تا اين مزرعه هرچه سريع‌تر بهره‌برداري شود زيرا علاوه بر توليد يک محصول استراتژيک، توجه مسئولان به ظرفيت‌هاي اين بندر نيز بيش از پيش جلب مي‌شود؛ ظرفيت‌هايي که به گفته وي با تأمين آب اندک هم شکوفا مي‌شود.
وي اضافه کرد: تنها محل درآمد اهالي کشت ديم و پرورش درختان بادام و به صورت محدود پسته بوده که سرمازدگي و تغيير اقليم هم روي آن سايه انداخته است و بيشتر آنان به دليل نداشتن درآمد، براي کارگري به ديگر شهرستان‌ها يا روستاها مي‌روند.
وي با بيان اينکه »رحمانلو« اراضي وسيعي براي کشاورزي دارد، بيان کرد: آنان پس از چشيدن طعم شور خشکي، قدر آب را بيشتر از ساير مناطق شهرستان مي‌دانند و اگر 6 اينج آب از محل صرفه‌جويي در آبياري ديگر روستاها به اين بندر اختصاص يابد، بار ديگر خربزه‌هاي پرطرفدار اين روستا را مي‌توان توليد و معيشت مردم را متحول کرد.»آذربيگ« ادامه داد: حتي اگر در فصل زمستان براي کشاورزي اين شهرستان آب تأمين شود، آنان حاضر هستند تا در مزارع خودشان گندم آبي کشت کرده و هزينه زندگي خودشان را از همين محل تأمين کنند.وي با تاکيد بر اينکه مردم روستا حتي يک قطره آن را به هدر نمي‌دهند، افزود: پس از افتتاح سد قلعه‌چاي قرار بود تا مخزني در رحمانلو احداث شود و آبياري قطره‌اي در منطقه توسعه يابد اما اکنون گفته مي‌شود که اين طرح حذف شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، »آرتميا« جانداري است سخت‌پوست که در آب‌هاي شور زندگي مي‌کند و روزگاري درياچه اروميه يکي از غني‌ترين منابع اين جاندار در جهان شمرده مي‌شد ولي به دليل فروکش کردن آب، جمعيت آرتميا در درياچه اروميه کاهش چشمگيري داشت.
»آرتميا« در صنايع پرورش ميگو و ماهي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بهره‌برداري از مزرعه جلبک و آرتمياي بندر رحمانلو بي‌شک شرايط مناسب براي افزايش تعداد اين مزارع در حاشيه درياچه اروميه را فراهم خواهد کرد و چه بسا زندگي اهالي از همين طريق متحول شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها