عصر آذربایجان

گزارش خبر

اسكو

اسكو

1394/10/21

گروه سيري در استان ها:اسكو از قديمي ترين و مهم ترين شهرستان هاي استان آذربايجان شرقي است.

گروه سيري در استان ها:اسكو از قديمي ترين و مهم ترين شهرستان هاي استان آذربايجان شرقي است. كشاورزي، باغ داري، تهيه و توليد فرآورده هاي كشاورزي و ميوه و خشكبار از مهم ترين منابع درآمدي مردم اين ناحيه است. مردم اسكوعلاوه بر كشاوزي، باغ داري و دام داري، به كارهاي داد و ستد، خدمات دولتي، کارگري و كارمندي نيز اشتغال دارند. ابريشم بافي اسكو؛ از اهميت فراواني برخوردار بوده و پارچه هاي اين ناحيه، در ميان زنان شاهسون طرف داران بسياري دارد. درياچه اروميه، دره ي زيباي اسکو و روستاي تاريخي کندوان شهرستان اسکو را از نظر جاذبه هاي گردشگري داراي اهميت کرده است هم چنين مسجدجامع اسکو که مهم ترين بناي معماري – مذهبي منطقه است، در کنار امام زاده ها و گورستان هاي قديمي؛ ديگر جاذبه هاي تاريخي و معماري آذرشهر را تشکيل مي دهند.
*مکان هاي ديدني و تاريخي
درياچه اروميه، دره ي اسکو و روستاي کندوان به همراه مسجدجامع اسکو از مهم ترين جاذبه هاي طبيعي و تاريخي شهرستان اسکو به شمارمي آيند. امام زاده ها و گورستان هاي قديمي نيز از ديگر مکان هاي ديدني منطقه محسوب مي شوند.
*صنايع و معادن
صنايع شهرستان اسکو به دو شکل دستي و کارخانه اي عرضه مي شوند. شهرستان اسكو داراي كارخانه هاي چيت سازي، پتوبافي، نايلون سازي، رنگ رزي، توليد ماكاروني، ترازو سازي آهک پزي،‌ آسفالت سازي و پارچه بافي است. حرير بافي، ابريشم بافي، پارچه بافي و قالي بافي نيز از مهم ترين صنايع دستي اين ناحيه است.
*وجه تسميه و پيشينه تاريخي
محققان اسكو را با اوشكاياي كهن يكي مي دانند. چنان كه از ماخذ آشوري بر مي آيد اوشكايا شهري داراي قلعه بوده كه در خاور درياچه اروميه و در دامنه كوه سهند قرار داشته است. محققان معتقدند كه جايي به نام اوشكايا در ناحيه خورخور كه در كتيبه آرگيشتي اول در شرح لشكركشي سال دهم وي ( 777 ق. م ) آمده است، همان اوشكايا در ماخذ آشوري است. اسكو از قديمي ترين و مهم ترين شهرستان هاي آذربايجان شرقي است. كهن ترين ماخذي كه نام اسكو (اسكويه) در آن آمده؛ شايد كتيبه سارگن دوم پادشاه آشور باشد. اسكوي كنوني در دامنه هاي باختري كوه سهند، ‌قلعه ي مرزي اورارتوها بود. حمدلله مستوفي در قرن هشتم اسكويه يا اسكو را يكي از روستاهاي بزرگ ناحيه باويل رودگفته است.
براساس سنگ نبشته هاي متعلق به شاه آشور سارگن دوم در جريان حمله وي به حدود اورارتو، اشكايا كه در آن هنگام دژ مرزي اورارتو بود، بدون پيكار به تصرف آشوريان درآمدند و با شمار ديگري از روستاهاي پيرامون آن به آتش كشيده شد.پس از آن ديگر نامي از اوشكايا در منابع ديده نمي شود. در دوره ي اسلامي حمدلله مستوفي از آن با عنوان يكي از آبادي هاي بزرگ ناحيه و در عالم آراي نادري اسكو از نقاط آباد آذربايجان معرفي شده است. اين منطقه و پيرامونش امروزه يكي از آبادترين مناطق آذربايجان شرقي است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اسكو

اسكو
خروج

گروه سيري در استان ها:اسكو از قديمي ترين و مهم ترين شهرستان هاي استان آذربايجان شرقي است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها