عصر آذربایجان

گزارش خبر

خسارت 750 ميليارد توماني خشکسالي و سرمازدگي به کشاورزي اردبيل

خسارت 750 ميليارد توماني خشکسالي و سرمازدگي به کشاورزي اردبيل

1397/03/01

گروه خبر: رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: سرمازدگي و خشکسالي در سال زراعي جاري بيش از 750 ميليارد تومان به بخش کشاورزي استان اردبيل خسارت وارد کرده است.

خليل نيکشاد در نشست با اعضاي شوراي اسلامي استان اردبيل اظهار کرد: در دنيا روي توسعه بخش کشاورزي سرمايه‌گذاري هنگفتي انجام شده، به طوري که به رغم تغيير اقليم و مساله بحران آب بسياري از کشورها به کشت محصولات گلخانه‌اي و همچنين پرورش محصولات در شرايط خاص اقدام کرده‌اند. وي خاطرنشان کرد: در کنار تغيير اقليم و بحران آب فرسايش خاک چالش جدي بخش کشاورزي است، به طوري که در کشورمان سالانه 16 تن فرسايش خاک اتفاق مي‌افتد که اين بزرگترين ضربه را به توليد محصولات کشاورزي وارد کرده است. رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل با اشاره به اينکه هدفگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها در کشور در مسيري نيست که اعلام کنيم توسعه کشاورزي در اولويت برنامه‌ريزي‌ها است، بيان کرد: ما حتي در پرورش نيروي انساني و توجه به رشته کشاورزي و داير کردن آن در مناطق مختلف گرفتار غفلت‌هايي شديم که به نظر مي‌رسد با اين نگرش کشاورزي در مسير توسعه کشور در اولويت پنجم قرار دارد. نيکشاد گفت: برخلاف ساير کشورها که باهوش‌ترين و کارآمدترين افراد در رشته کشاورزي تحصيل مي‌کنند در ايران خلاف اين عمل مي‌شود و مستعدترين افراد به سمت رشته‌هاي پزشکي سوق داده مي‌شوند، در حالي که در دنيا بيشترين توجه به شغل معلمي و سپس کشاورزي است که بر همين اساس توسعه و تحول اتفاق مي‌افتد. وي تغيير در مسير توسعه کشاورزي را در سطح دنيا با نگاه توان‌افزايي در تامين امنيت غذايي يادآور شد و تصريح کرد: در بسياري از کشورها در کنار توسعه هواشناسي به ازاي توليد يک کيلو محصول کشاورزي يک دلار در تدارک زيرساخت‌ها هزينه‌ مي‌شود. رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل اضافه کرد: در روزهاي آخر فروردين امسال 650 ميليارد تومان سرمازدگي به باغات استان خسارت زد به طوري که در شمال استان اردبيل نيز در بخش زراعت خسارتي را شاهد بوديم که در مجموع در بخش باغات و زراعت 750 ميليارد تومان به بخش کشاورزي استان اردبيل خسارت وارد شده است. نيشکاد گفت: 100 درصد محصول گردو در سالجاري و با افت 30 درصد در سال آينده به همراه 70 ميليارد تومان به بخش زراعت بر اثر خشکسالي و کاهش 30 تا 40 درصدي برداشت محصول گندم را به دليل تنش‌هاي جوي در استان اردبيل شاهد هستيم. وي در ادامه از توزيع گونه جديد نهال گردو و پرورش آن در مناطق مختلف استان با مقاومت بيشتر در برابر سرمازدگي خبر داد و اظهار کرد: ما 12 هزار اصله درخت گردو را با گونه جديد کشت کرديم و اميدواريم با عمل‌آوري آن در ساير مناطق استان اين گونه مقاوم در برابر سرما توسعه يابد. رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل به پاک بودن محصولات کشاورزي توليد شده در کشور و استان اردبيل اشاره و خاطرنشان کرد: ما در همه محصولات به ويژه سيب‌زميني، عدس و حبوبات با توليد پاکترين محصول روبرو هستيم به طوري که در کشت و توليد سيب‌زميني ما تنها يک بار توزيع سم را در مزارع شاهد هستيم در حالي که در کشورهاي اروپائي 14 بار سم به مزارع سيب‌زميني مي‌زنند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا  نيکشاد تعطيل شدن سم‌پاشي‌هاي هوايي را در شمال استان يادآور شد و افزود: در بخش نظام بهره‌برداري در پاياب سد خدافرين تاکنون يک هکتار زمين به کسي واگذار نشده و اين نظام بهره‌برداري در حال تدوين نهايي است و تلاش مي‌کنيم به ساکنان منطقه و فارغ‌التحصيلان کشاورزي با شرايط خاص اراضي را واگذار کنيم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خسارت 750 ميليارد توماني خشکسالي و سرمازدگي به کشاورزي اردبيل

خسارت 750 ميليارد توماني خشکسالي و سرمازدگي به کشاورزي اردبيل
خروج

گروه خبر: رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: سرمازدگي و خشکسالي در سال زراعي جاري بيش از 750 ميليارد تومان به بخش کشاورزي استان اردبيل خسارت وارد کرده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها