عصر آذربایجان

گزارش خبر

رشد صنعت به بهاي نابودي محيط زيست

تداوم احداث صنايع آب‌بر در نمين//

1402/07/23

گروه اجتماعي: در حالي که بيشتر استان‌هاي مرکزي کشور بخاطر کم آبي با چالش انتقال صنايع آب بر به سواحل مواجه هستند در شهرستان نمين همچنان کلنگ صنايع آب بر زمين زده مي‌شود.

سولماز پورنعمت

 گروه  اجتماعي: در حالي که بيشتر استان‌هاي مرکزي کشور بخاطر کم آبي با چالش انتقال صنايع آب بر به سواحل مواجه هستند در شهرستان نمين همچنان کلنگ صنايع آب بر زمين زده مي‌شود.
استان اردبيل در حيطه جغرافيايي دشت ممنوعه آبي قرار گرفته و چند سالي است خانواده‌ها در شهرستان نمين با چالش کمبود آب شرب مواجه هستند اما علي‌رغم اين مسئله همچنان کلنگ صنايع آب بر، بر زمين زده مي‌شود.
بسياري از استان‌هاي کشور از جمله اصفهان، يزد، سمنان و چهارمحال بختياري با مشکل جدي آب مواجه هستند و کارشناسان محيط زيست و مردم خواستار انتقال صنايع آب بر از اين استان‌ها به سواحل جنوبي هستند و اين موضوع مي‌تواند بعد از عملياتي شدن تا حدودي چالش آب را براي مردم برطرف کند.
در طرف ديگر قضيه هزينه بر بودن انتقال و بيکاري کارگران و کارمندان اجازه اين کار را نمي‌دهد، حال با اين تجربه تلخ، چرا بايد در استان اردبيل صنايع آب بر يکي پس از ديگر رشد کند و به يک خطر جدي براي ادامه زندگي در شهرستان‌ها و مرکز استان تبديل شود.
چرا بايد طوري برنامه‌ريزي کنيم که به جاي اينکه در سال‌هاي آتي مردم با آرامش در استان زندگي کنند عملاً با تصميم‌هاي غلط استان را آماده چالش جدي در تأمين آب و آلودگي هوا قرار دهيم؟
بحران آب چالش جدي در دشت اردبيل
آيت الله سيد حسن عاملي، امام جمعه اردبيل در خطبه‌هاي اخير خود در نماز جمعه با اشاره به اينکه مشکل آب اردبيل فقط مربوط به شمال استان نيست در دشت اردبيل بحران آب جدي است، اظهار کرد: در مهرماه آب سد «يامچي» تمام و فشار مضاعف بر آب‌هاي زيرزميني وارد مي‌شود.
وي با بيان اينکه آب‌هاي زيرزميني در نهايت 10 سال يا 15 سال مي‌تواند جوابگو باشد و بعد از آن نه در آسمان و نه در زمين آب وجود ندارد، ادامه داد: متأسفانه در گذشته در طرح جامع آب کشور سهم اردبيل را به جاي آب‌هاي سطحي به آب زيرزميني گذاشته‌اند و در اين خصوص مسئولين وقت استان بي‌دقتي کرده و آن سند را امضا کرده‌اند.
امام جمعه اردبيل با اشاره به اينکه بعضي از کارشناسان براي حل معضل بهره مندي از آب سد شهريار و بعضي ارس را پيشنهاد مي‌کنند، افزود: راهکار اصلي استفاده از آب خزر است و در اين راستا تمام کشورهاي حاشيه خزر به اين کار مبادرت کرده و آب شيرين کن‌هاي عظيم نصب کرده‌اند.
عاملي با گلايه از نحوه مديريت مسئولان خاطرنشان کرد: ما نبايد منتظر باشيم فاجعه به ما برسد بعد دست به کار شويم چرا که در حال حاضر بعضي از استان‌ها در کشور ما در بحران کمبود آب غرق شده‌اند.
اولويت‌هاي صنعتي نداريم
يک فعال محيط زيست با اشاره به اينکه در ايجاد صنايع سرمايه گذاري‌هاي هنگفتي صورت مي‌گيرد در کنار اين صنايع، صنايع پايين دستي ايجاد مي‌شوند، افزود: کارگران ماهر و غير ماهر در اين صنايع مشغول مي‌شوند و جابجايي آن‌ها کاري نيست که به اين راحتي امکان پذير باشد.
وي با تاکيد بر اينکه کميته‌هاي مختلفي براي دور زدن قوانين محيط زيست و منابع آب ايجاد شده‌اند تا به احداث صنايع آب بر و آلاينده کمک کنند، اظهار کرد: صنايع آب بر بدون کار کارشناسي راه اندازي مي‌شوند، همچنين سرمايه گذاران براي دريافت مجوز از اهرم‌هاي فشار استفاده مي‌کنند.
محسن نعمت‌زاده با بيان اينکه صنايع هر منطقه بايد با اقليم آن منطقه سازگار باشد و در اين زمينه ايجاد صنايع آب بر همچون فولاد و پتروشيمي در شهرستان نمين اصلاً صلاح نيست، افزود: يک دهه است به دليل کمبود آب شهرستان نمين به کانون ريزگردها تبديل شده است.
هيچ مؤلفه‌اي نبايد فداي مؤلفه‌هاي ديگر شود
رسول نوري خواجه بلاغي، دانش‌آموخته دکتري مهندسي آب، با اشاره به اينکه استان اردبيل با ميانگين بارندگي کمتر از 250 ميلي متر در سال جز استان‌هاي خشک و نيمه خشک است، اظهار کرد: منابع آب استان به شدت کاهشي است و صنايع آب بر طبق سند آمايش سرزميني بايد در مناطقي که نزديک به دريا يا مناطق داراي بارندگي زياد است، احداث شوند.
وي با اشاره به اينکه با وجود هشدارهاي مقامات ارشد کشور باز صنايع آب بر در شهرستان نمين احداث مي‌شوند، افزود: در مهرماه سال گذشته مدير آب فاضلاب کشور اعلام کرد از اين پس آب صنايع جديد را از محل آب آشاميدني اختصاص نمي‌دهيم و صنايعي که تاکنون به آن‌ها آب تحويل مي‌شده موظف هستند آب جايگزين پيدا کنند.
اين دانش‌آموخته با تاکيد بر اينکه آب سالمي که مي‌تواند مشکلات آب شرب مردم را حل کند صرف صنعت مي‌شود، افزود: خروجي پساب اين صنايع که بسيار آلوده هستند دوباره به آب‌هاي سطحي و زير سطحي بر مي‌گردند که از لحاظ زيست محيطي بسيار خطرناک هستند.
نوري در ادامه به تبعات تعطيلي صنايع اشاره کرد و گفت: قابل پيش بيني است که در سال‌هاي آتي به دليل کمبود آب همين صنايع به تعطيلي کشيده شوند و ضمن هدر رفت سرمايه‌هاي هنگفت، کارگران زيادي بيکار خواهند شد.
وي با تاکيد بر اينکه علاوه بر صنايع بايد مصرف آب در بخش خانگي و بخش کشاورزي که بيشترين مصرف آب را دارند مديريت شود، افزود: صنايع بايد مجهز به فن‌آوري بازچرخاني آب براي استفاده مجدد باشند.
اين دانش آموخته دکتراي مهندسي آب با بيان اينکه در ايران 70 درصد آب‌هاي سطحي تبخير مي‌شود، افزود: متخصصان معتقد هستند راهکار فناوري‌هاي نوين کاهش تبخير، ميزان تبخير آب را تا 90 درصد کاهش مي‌دهد.
رسول نوري مدل توسعه صنايع را غلط عنوان کرد و گفت: احداث صنايع آب‌بر در کنار سواحل علاوه بر مزيت صادرات، مسير حمل را کاهش داده و قيمت نهايي کالا را به دليل هزينه پايين حمل و نقل کمتر مي‌کند.
اين کارشناس آب با بيان اينکه نبايد هيچ مؤلفه‌اي فداي مؤلفه‌هاي ديگري شود، اضافه کرد: صنايع کم آب‌بر و معادن بايد در مناطق کم آب جايگزين کشاورزي شوند و به اصلاح الگوي کشت توجه کنيم.
سدها وضعيت مناسبي ندارند
رئيس اداره منابع آب شهرستان نمين ، با اشاره به اينکه سال‌هاي آبي گذشته «سد سقزچي» سرريز مي‌شد، اظهار کرد: نسبت به سال‌هاي آبي گذشته سدها وضعيت خوبي ندارند امسال در سد سقزچي يک و نيم ميليون متر مکعب کسري آب داشتيم.
وي به خشک شدن رودخانه‌هاي شهرستان نيز اشاره کرد و افزود: منابع زير زميني در حال افت شديد است و در حال حاضر کسري قابل توجهي در حوزه آب‌هاي زير زميني داريم.
علي اکبري با بيان اينکه صنعت هم لازمه حيات جامعه است، افزود: سعي اداره منابع آب در اين است که مصرف را کنترل کنيم و در کنار آن جلوي برداشت بي رويه را بگيريم و در صورتي که کشاورزان و صنايعي که مصرف بي رويه داشته باشند جريمه مي‌کنيم تا بدين ترتيب جلوي هدررفت آب را بگيريم.
رئيس اداره منابع آب نمين به اختصاص پساب اردبيل به کارخانه فولاد اشاره کرد و گفت: در اين زمينه شرکت پيمانکار انتخاب شده و پروژه در حال انجام است.
وي به اختصاص کنتور آب به مشترکان صنايع و کشاورزي خبر داد و تصريح کرد: واحدهايي که اقدام به نصب کنتور نمي‌کنند هزينه آب بهاي آنها دو برابر تعرفه محاسبه مي‌شود.
با افت شديد آب‌هاي زير زميني مواجه هستيم
علي اکبري با بيان اينکه هفته گذشته سه مورد چاه غير مجاز در شهرک صنعتي شماره 2 پلمب کرديم، خاطرنشان کرد: حکم پلمب چند مورد از چاه‌هاي غير مجاز را گرفته‌ايم و در هفته‌هاي آتي نسبت به پلمب اين چاه‌ها اقدام خواهيم کرد.
وي با بيان اينکه در شهرستان نمين سالانه براي شرب، صنعتي و کشاورزي 28 ميليون متر مکعب تخليه آب داريم، افزود: دولت بايد به کمک مردم بيايد و زير ساخت‌هاي لازم را فراهم کند و در جهت مصرف بهينه آب فرهنگ سازي انجام دهد.
تنش آبي استان اردبيل و بحران‌هايي که در آينده خواهيم داشت تماماً به صنايع مربوط نمي‌شود، اما بايد بررسي شود با وجود تجربه‌هاي تلخ استان‌هاي مرکزي کشور چرا به تکرار اشتباه اصرار داريم.
آيا واقعاً صنايع جايگزيني وجود ندارد به مانند خيلي از کشورها اين محصولات را وارد و در عوض صنايع کم آب بر و غير آلاينده احداث کنيم.بايد منافع بلند مدت کشور را در نظر بگيريم و صنايع آب بر را در مناطق پر آب و سواحل احداث کنيم و بدانيم به چه قيمتي صنايع را احداث مي‌کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،نمايندگان دولت در استان بايد مطالعه کنند و ايده بدهند و در کنار آن با اتخاذ تصميمات منطقي و مطابق با اقليم شهرستان راهکار بيابند نه اينکه در شهرستاني که ظرفيت بالاي گردشگري دارد به دنبال احداث صنايع آب بر و آلاينده باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها