عصر آذربایجان

گزارش خبر

کارگران نگران از حمايت‌هاي شيشه‌اي

کارگران نگران از حمايت‌هاي شيشه‌اي

1396/02/17

گروه گزارش: با وجود تلاش دولت براي رفع مشکلات بخش صنعت اردبيل، همچنان اغلب کارگران به دليل مشکلات واحدهاي توليدي و ضعف قوانين نگران امنيت شغلي خود هستند. هيچ‌ کس منکر ضعف صنعت در اردبيل نيست.

گروه گزارش: با وجود تلاش دولت براي رفع مشکلات بخش صنعت اردبيل، همچنان اغلب کارگران به دليل مشکلات واحدهاي توليدي و ضعف قوانين نگران امنيت شغلي خود هستند. هيچ‌ کس منکر ضعف صنعت در اردبيل نيست. ضعفي که زماني به بهانه نوپا بودن اين استان و زماني تبعيض بر آن دليل به ظاهر منطقي يافت و هر دولتي که فعاليت خود را آغاز کرد بخشي از ضعف‌ها را به عملکرد مديران قبلي منتسب ساخت. بخش عمده واحدهاي توليدي شهرک‌ها و نواحي صنعتي همچنان در حسرت دودهاي سفيد سر به فلک کشيده هستند. کارگران همچنان در آرزوي امنيت شغلي و با اين وجود جيب مسئولان همچنان پر از آمارهاي رونق و اشتغال. طي سال‌هاي گذشته تکانه‌هاي اقتصادي واحدهاي ضعيف و نزار را ملتهب ساخته، عده‌اي موفق به دريافت تسهيلات شده‌اند و عده‌اي جان سالم به در نبرده و از چرخه فعاليت خارج شدند. با وجود اينکه گروه اول همواره مورد بازديدهاي تبليغي قرار گرفته و در جلسات خبري به عنوان عامل موفقيت در عملکرد مطرح شده‌اند، گروه دوم که اکثريت نيز محسوب مي‌شوند، بيشترين تأثيرات خود را بر معيشت کارگران گزاردند. کارگراني که گمان کردند با تحصن و اعتراض مي‌توانند به حقوق چندماهه خود دست يابند. دريغ از آن که در روزهايي به نام آن ها نه آماري مطرح شد و نه مسئولان با شفافيت با مردم سخن گفتند.
*تثبيت شغل و تعديل نيرو به موازات هم
در آخرين آمار اعلام شده در پي فعاليت ستاد تسهيل و رفع موانع توليد استان به عنوان مهمترين جلسه رفع مشکلات واحدهاي توليدي،  229 واحد توليدي و صنعتي تسهيلات دريافت کردند. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اين خصوص گفت: ستاد تسهيل در اردبيل عملکرد موفقي داشته و ما با پرداخت نزديک به 250 ميليارد تومان تسهيلات به واحدهاي توليدي موجب تثبيت نزديک به سه هزار و 500 شغل شديم. سيد حامد عاملي تأکيد کرد: در واقع تثبيت شغل به اين معني است که اگر اين واحدها تسهيلات دريافت نمي‌کردند  اين تعداد از کارگران شغل خود را از دست مي‌دادند. در عين حال مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان در خصوص سازوکار ستاد تسهيل گفت: پيش از اين کارگروه اشتغال منابع مالي در اختيار داشت که براي تسهيلات بنگاه‌هاي زودبازده پرداخت مي‌شد و اين تسهيلات مي‌توانست شغل ايجاد کند.
قاسم رحيمي تصريح کرد:  اين تسهيلات به کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد انتقال يافته و در آن جا نيز به شکل مطلوبي هزينه مي‌شود. بطوريکه عملکرد ستاد تسهيل استان نشان مي‌دهد با همين تسهيلات پرداختي مشاغل متعددي تثبيت شده و شغل‌هاي جديدي نيز ايجاد شده است. وي افزود: سياست دولت در وهله نخست تثبيت اشتغال است و در ادامه با فعال کردن طرح‌هاي راکد و بالاي 60 درصد پيشرفت به دنبال ايجاد زمينه‌هاي شغلي جديد است. به گفته رحيمي در حال حاضر کارگروه اشتغال در حوزه مشاغل خانگي فعاليت دارد و علاوه بر اين مدل‌هاي جديد کسب‌وکار از جمله طرح تکاپو در کارگروه طرح شده است. تلاش يک ساله ستاد تسهيل تثبيت سه هزار و 500 شغل بوده و اين در حالي است که همچنان واحدهاي صنعتي بزرگ استان با مشکلات متعددي مواجه هستند و برخي با يک چهارم ظرفيت خود و حتي کمتر فعاليت مي‌کنند. در واقع بازديدهاي تبليغي از واحدهاي توليدي موفق نتوانسته داغ کارگراني که از کار بيکار شده‌اند را به فراموشي بسپارد. از جمله اين واحدها ذوب‌آهن اردبيل است که به گفته نماينده مردم اردبيل در مجلس نزديک به چهار هزار نفر ظرفيت اشتغال دارد اما تنها با 200 نفر فعاليت مي‌کند. صديف بدري در اين خصوص تأکيد کرد: وضعيت صنايع بزرگ در اردبيل مطلوب نيست و در همين صنايع فعال نيز کارگران هر روز دست به تحصن مي‌زنند. وي افزود: براي رفع مشکلات بيکاري مي‌بايست وضعيت کارگران اردبيلي بازنگري شده و به حل مشکلات آن ها رسيدگي شود. رکود واحدهاي توليدي که در اغلب مواقع دلايل اصلي آن ضعف مديريت عنوان مي‌شود، موجب شده بسياري از واحدها دست به تعديل نيرو و اخراج کارگران حتي با چندين دهه تجربه بزنند. نماينده مردم اردبيل در اين خصوص نيز متذکر شد: برخي شرکت‌ها حتي قرارداد سه‌ماهه با فرد منعقد مي‌کنند و اين افراد نمي‌دانند امنيت شغلي دارند يا نه و آيا بعد از سه ماه دوباره به کار گرفته خواهند شد يا نه. واحد توليدي ديگر سبلان پارچه است که زماني از آن به عنوان بزرگ‌ترين صنايع نساجي ياد مي‌شد اما به گفته بدري به جاي چهار هزار نفر، تنها 700 نفر در آن مشغول به کار هستند. مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان نيز با تائيد فعاليت اين واحد توليدي با کمتر از ظرفيت خود متذکر شد: سبلان پارچه تنها با 40 درصد از ظرفيت خود فعاليت مي‌کند. رحيمي عمده دليل رکود اين واحد صنعتي را مشکلات بازار فروش دانست و افزود: مشکل سبلان پارچه حاد نيست و حقوق کارگران پرداخت مي‌شود. واحد ديگر نئوپان خلخال است که به گفته مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي مشکل نقدينگي دارد و اين واحد شش ماه محصول توليد کرده اما فروشي نداشته است. وي افزود: براي فروش محصولات با تاجر افغاني مذاکره شده تا وضعيت اين واحد توليدي بهبود يابد.
*آمار نامشخص کارگران بيکار شده در پشت آمار اشتغال
با وجود درخواست خبرنگاران نه از طريق ادارات متولي و نه نهادهاي صنفي آمار مشخصي از وضعيت کارگران، تعداد بيکار شده و مشکلات پيرامون آن ها مطرح نشده است. تنها رقم ارائه شده ساماندهي مطابق اعلام دبير اجرايي خانه کارگر استان مرتضي مقدم به تعداد 15 هزار و 346 نفر در خانه کارگر اردبيل است. استان اردبيل به دليل کمبود زمينه‌هاي شغلي جمعيت کارگري بالايي دارد. اما اينکه اين جمعيت با افزايش همراه بوده يا نه به درستي مشخص نيست. چرا که وظيفه اعلام اين ارقام و مطالعه ميداني وضعيت کارگران بر عهده اداراتي است که حتي در نشست‌هاي خبري مرتبط با کارگران نسبت به اعلام آن اقدام نمي‌کنند. در چنين شرايطي مشخص نيست چه تعداد در اردبيل مشغول به کارگري هستند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، اما آنچه محاسبه آن دور از انتظار نيست، گرايش به کارگري به دليل کمبود زمينه‌هاي شغلي به ويژه براي جوانان فارغ‌التحصيل دانشگاهي است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کارگران نگران از حمايت‌هاي شيشه‌اي

کارگران نگران از حمايت‌هاي شيشه‌اي
خروج

گروه گزارش: با وجود تلاش دولت براي رفع مشکلات بخش صنعت اردبيل، همچنان اغلب کارگران به دليل مشکلات واحدهاي توليدي و ضعف قوانين نگران امنيت شغلي خود هستند. هيچ‌ کس منکر ضعف صنعت در اردبيل نيست.

هزينه ميلياردي براي ساخت شهربازي اروميه مي توانست تامين کننده حقوق کارگران باشد

هزينه ميلياردي براي ساخت شهربازي اروميه مي توانست تامين کننده حقوق کارگران باشد
خروج

گروه خبر: عضو شوراي شهر اروميه گفت: هزينه 40 ميليارد تومان صرف شده در ساخت شهربازي مي توانست حقوق سه ماه از کارگران را تامين کند لذا بهترين اقدام اين است که شهرداري اظهار پشيماني کرده و از مردم عذرخواهي کند.

شیوع اعتیاد بین کارگران آذربایجان شرقی نگران کننده است

شیوع اعتیاد بین کارگران آذربایجان شرقی نگران کننده است
خروج

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: شیوع اعتیاد بین کارگران این استان نگران کننده و در وضعیت هشدار است.

دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم افزايش نيافته است

خروج

گروه خبر: نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي گفت: متاسفانه دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم افزايش نيافته است و کارگران که شاه بيت رونق توليد هستند، نبايد در ميان مشکلات اقتصادي تنها رها شوند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها