عصر آذربایجان

گزارش خبر

سايه شوم ترين معضل اجتماع بر سر کودکان کار

سايه شوم ترين معضل اجتماع بر سر کودکان کار

1397/03/27

گروه گزارش: از صبح تا شب زير آفتاب سوزان تابستان و سرماي استخوان سوز زمستان کار مي کنند تا خرج زندگي را بدهند، شوم ترين معضل اجتماع دامن خانواده کودکان کار را گرفته است.

کودکان کار براي همه افراد جامعه آشنا هستند فقط کافي است در شهر قدمي بزنيد تا با اين کودکان روبرو شويد، پاساژها،خيابان، چراغ قرمزها،مزارها و کنار و گوشه خيابان هاي شهر، کودکان کار وجود دارند.
کار کودکان کار از آدامس فروشي شروع مي شود و تا گدايي و آب فروختن در مزارها بيشتر نمايان مي شود.
کودکان کار ساعت کاري نداشته و معمولا از صبح تا شب در خيابان بوده و جزو قشري هستند که هميشه در معرض تهديد قرار دارند. بنا بر گزارش ها نرخ ابتلاي کودکان کار و خيابان به ايدز 45 برابر جامعه است.از سويي ديگر،طبق تحقيقات حدود 30درصد از کودکان خياباني به مدرسه نمي‌روند و بيسواد هستند.آمارها مي‌گويد اوضاع کودکان کار و خيابان در کشور مناسب نيست.
"سلمان حسيني" معاون امور اجتماعي بهزيستي استان زنجان  در اين زمينه معتقد است؛ کودکان کار به کودکان کارگري اطلاق مي شود که به صورت مستقر، پايدار و مداوم به خدمت گرفته مي شوند. وي با بيان اينکه اين کار کردن باعث مي شود که کودکان از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکي بي بهره بمانند،گفت:با کار کردن سلامت جسمي و روحي کودکان تهديد مي شود.
اين مسئول خاطرنشان کرد: در سطح شهر زنجان 103 کودک کار شناسايي شده است. معاون امور اجتماعي بهزيستي استان زنجان گفت: در مرکز استان زنجان مرکزي تحت عنوان مرکز حمايتي آموزشي کودکان و خانواده افتتاح شده که کودکان کار را شناسايي کرده و به آنها خدمات مي دهد.
حسيني با اشاره به تشکيل پرونده براي کودکان کار، گفت:بازديد از منازل کودکان کار به منظور اولويت بندي مشکلات و نيازمندي هاي اين کودکان کار از ديگر فعاليت ها محسوب مي شود.
وي بيان داشت: هماهنگي هاي لازم با ارگان هاي مربوطه براي معرفي و رفع نيازهاي کودکان و همچنين هماهنگي با آموزش و پرورش ناحيه يک براي ثبت نام رايگان کودکان کار انجام شده است. وي با بيان اينکه در حوزه روانشناسي، مشاوره هاي فردي و خانوادگي براي کودکان کار در نظر گرفته شده است،گفت: بازديد از منازل کودکان کار با همکاري مددکار مربوطه و برگزاري کلاس هاي آموزشي مهارت هاي زندگي صورت گرفته است.
وي از شناسايي مادران بي سواد و کم سواد کودکان کار و برگزاري کلاس هاس آموزشي مهارت هاي زندگي به صورت مستمر براي اين قشر خبرداد و گفت: توانمند سازي خانواده کودکان کار از ديگر اقدامات بهزيستي است.
وي افزود: از آغاز سال 94 تا پايان سال 96 کودکان کار را شناسايي کرديم که در اين بازه زماني دو ساله 103 کودک شناسايي و به آنها خدمات داده شده است.
حسيني تاکيد کرد: شهروندان در صورت مشاهده کودک آزاري، کودکان خياباني، همسر آزاري و موارد مربوط به اختلافات خانوادگي با خط 123 تماس بگيرند.
گفتني است،به موجب ماده 79 قانون کار مصوب 1369 به کار گماردن افراد با سن کمتر از 15 سال تمام شمسي ممنوع است و اين موضوع در مورد دختر و پسر يکسان ميباشد ليکن نوجوان وفق ماده 82 همان قانون? در مورد کارگري است که سن او بين 15 تا 18 سال باشد.
کار کودکان پيامدهاي بدي براي اين کودکان که به «کودکان کار» معروف هستند دارد. در ايران کودکان کار وجود دارند اما آمار دقيقي از تعداد آنها در دست نيست. با اين حال تعداد اين کودکان به دلايل گوناگون در حال افزايش است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، کودکان کار واقعيت تلخ جامعه ماست و ديدن آنها سر چهارراه ها خاطر همه ما رامکدر مي کند، اما با توجه به اينکه آنها در معرض ابتلا به آسيب هاي اجتماعي و حتي پيوستن به تشکيلات و باندهاي خلافکاري قرار دارند، نبايد به سادگي از کنار اين موضوع رد شد و اگر هم در اين حوزه خلاءهاي قانوني وجود دارد و قوانين نياز به بازنگري دارند با تعامل با نمايندگان مجلس و طرح مشکل مي توان گره از کار اين کودکان هم باز کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

غم نان بر دل کودکان کار

رد قرمز چراغ راهنمايي فرصت کسب است//
خروج

گروه اجتماعي: کودکان خياباني تصوير هر روزه بسياري از خيابان‌هاي اردبيل است کودکاني که غم نان چهره آن ها را کدر کرده و خيابان ها را آخرين گريزگاه قرار داده اند. دورتا دور خياباني که گفته مي‌شود، بالاي شهر، پسرک قلمرويي براي خود ساخته است. لباس‌هاي ارزاني به تن کرده و دسته 500 تايي گل سرخ را به دست گرفته است. زماني در بساطشان فقط آدامس‌هاي ارزان موزي و شکلات‌هاي 200 توماني پيدا مي‌شد، اما وقتي مشتريان طالب شاخه گل شدند، گل‌فروشي نيز به مشاغل هر روزه اضافه شد. نه تمايلي به حرف زدن دارد و نه دوست دارد به غير از فروش گل‌ها حرف ديگري بزند. هر رد قرمزي که به چراغ راهنمايي مي‌افتد فرصتي است تا کسب‌وکار را رونق بخشد.

کودکان کار معضل پنهان جامعه

کودکان کار معضل پنهان جامعه
خروج

گروه اجتماعي: پيش بيني حمايت هاي قانوني، شناسايي 73 کودک کار، نبود کودک خياباني در زنجان، فعاليت موثر سمن ها، نبود پيش بيني قانوني براي پيشگيري، لزوم ارائه آموزش هاي تخصصي براي کاهش معضلات و لزوم رسيدگي به موقع از جمله مسائلي بود که در ميزگرد با موضوع کودکان کار مطرح شد. به حتم کودکان آينده سازان و سرمايه هاي انساني آينده نگر جامعه هستند و هر نوع کوتاهي در تربيت و آموزش آنان منجر به از دست دادن اين گروه از جامعه مي شود. کودکان کار و خياباني يکي از بارزترين نمودهاي افزايش مشکلات اقتصادي به شمار مي آيد که بي توجهي به آن مي تواند ايجاد و گسترش آسيب_هاي اجتماعي را به همراه داشته باشد.

فراموشي کودکان کار در پيچ و خم بوروکراسي

فراموشي کودکان کار در پيچ و خم بوروکراسي
خروج

گروه اجتماعي: در ايران سه دستگاه نيروي انتظامي، بهزيستي و شهرداري قانونا متولي شناسايي و سامان دهي امور کودکان کار هستند ولي متاسفانه بدليل داستان هميشگي و تکراري تعدد دستگاه هاي دولتي عريض و طويل و مشخص نشدن بازيگر اصلي در توليت امور اين کودکان، مديريت و ساماندهي آنها در پيچ و خم بوروکراسي مندرس و نخ نماي اداري به محاق فراموشي سپرده مي شود.

سايه شوم ترين معضل اجتماع بر سر کودکان کار

سايه شوم ترين معضل اجتماع بر سر کودکان کار
خروج

گروه گزارش: از صبح تا شب زير آفتاب سوزان تابستان و سرماي استخوان سوز زمستان کار مي کنند تا خرج زندگي را بدهند، شوم ترين معضل اجتماع دامن خانواده کودکان کار را گرفته است.

به کودکان کار لبخند بزنيد

به کودکان کار لبخند بزنيد
خروج

گروه روانشناسي: همه ما روزانه کودکاني را مي‌بينيم که به دليل فقر و يا بدسرپرستي در سطح شهر دست فروشي مي‌کنند. بسياري از آنان سعي دارند تا حس ترحم را در دل مردم بيدار کنند تا شايد شهروندي از آن‌ها خريد کند اما کم نيستند افرادي که يا با بدرفتاري و يا بي‌توجهي اين کودکان را از خود طرد مي‌کنند، به‌راستي تاکنون به تاثير رفتار خود در شکل‌گيري شخصيت کودکان کار و بازخورد آن در جامعه فکر کرده‌ايد؟ مهرداد فلاطوني ، روانشناس و کارشناس اجتماعي با اشاره به بدرفتاري‌هايي که کودکان کار روزانه از سطح جامعه تحمل مي‌کنند، گفت: متاسفانه جامعه تصور دارد که کودکان کار مورد سوءاستفاده افراد بزهکار قرار مي‌گيرند. به همين جهت سعي مي‌کنند تا با برخورد نامناسب، آن‌ها را از خود طرد کنند اما با بدرفتاري نسبت به بچه‌هاي کار بدون شک بازخورد آن در آينده براي جامعه تبعات منفي خواهد داشت.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها