عصر آذربایجان

گزارش خبر

محرم و فرصت ترويج گردشگري مذهبي در رويداد اردبيل 2023

محرم و فرصت ترويج گردشگري مذهبي در رويداد اردبيل 2023

1402/05/08

گروه فرهنگي:اردبيل در سال ميلادي جاري به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو معرفي شده است و از سوي ديگر با اشتهار در عشق به اولياي الهي، به عنوان قطب حسينيت و توجه به نهضت کربلا شهرت دارد و جلوه‌هاي ماه محرم در اين استان مي‌تواند در ترويج گردشگري مذهبي، جذب گردشگران داخلي و خارجي و صدور معارف ديني موثر باشد.

عيسي پاشاپور

گروه فرهنگي:اردبيل در سال ميلادي جاري به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو معرفي شده است و از سوي ديگر با اشتهار در عشق به اولياي الهي، به عنوان قطب حسينيت و توجه به نهضت کربلا شهرت دارد و جلوه‌هاي ماه محرم در اين استان مي‌تواند در ترويج گردشگري مذهبي، جذب گردشگران داخلي و خارجي و صدور معارف ديني موثر باشد.
دسته گرداني، شمع گرداني، تعزيه خواني، مقتل خواني، شبيه خواني، علم گرداني و آداب ديگري که در دهه نخست ماه محرم در اغلب بلاد اسلامي اجرا مي‌شود، در استان اردبيل از رنگ و شور خاصي برخوردار است و به اصطلاح، عزاداري‌هاي ماه محرم اين استان، سوز و حال ويژه اي دارد.
بسياري از شهروندان اين استان که از ده‌ها سال قبل به دلايل مختلف، اردبيل را ترک کرده و در دورترين نقاط ايران سکني گزيده اند، در دهه نخست ماه محرم به زادگاه خود بازمي‌گردند تا از سفره پربرکت و بي تعارف کربلا و عاشورائيان بي نصيب نباشند.
محرم در فرهنگ استان اردبيل علاوه بر تحول در شئون زندگي و ايجاد حرکت‌هاي اجتماعي، سياسي و انقلابي، حتي موجب بروز هنر خاص حسيني و اهل بيتي در معماري و ساختمان مکان‌هاي مذهبي شده است و شاکله و کالبد شهر اردبيل و طاق‌ها و رواق‌هاي سازه‌هاي ديني و تاريخي اين شهر که بازديدکننده را در فضايي مشحون از معنويت و مذهب قرار مي‌دهد، همه در القا و معرفي اردبيل به عنوان شهري ديني و مذهبي تاثيرگذار است.
محلات مختلف اردبيل از اعصار دور به شش محله اصلي از جمله اونچي ميدان (گازران) ، سرچشمه ، عالي قاپو ، پيرعبدالملک ، اوچ دکان و طوي تقسيم شده اند و دستجات پرشوري در ماه محرم از آنها به سوي بازار سرازير مي‌شود.
کيست که اذان جاودان موذن زاده‌ها را نشنيده باشد و دل به احوال ملکوتي آن نواي روحاني در آواز بيات ترک نسپرده باشد، کجا مي‌توان مسلمان دوستدار اهل بيت را يافت که نواي نوحه »زينب زينب« استاد سليم موذن زاده را نشنيده باشد يا موقع استماع آن، اشک‌هاي خاموش کننده نار جهنم، در ديدگانش نقش نبسته باشد.
در سال ميلادي جاري (2023) که شهر اردبيل از سوي سازمان اقتصادي اکو به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو آن شناخته مي‌شود و آئين‌هاي افتتاحيه و متنوع ديگري با حضور سفرا و شخصيت‌هاي رسمي و ملي اکو و کشورهاي ديگر به منظور شناساندن ظرفيت‌هاي گردشگري استان اردبيل در اين استان، تهران و حتي در خارج از کشور برگزار شد، ماه محرم و بخصوص دهه نخست آن، فرصت مغتنمي براي معرفي زيبايي‌ها و ظرفيت‌هاي گردشگري مذهبي اين استان است تا اين بخش از صنعت گردشگري نيز در امتداد بخش‌هاي تاريخي، اقتصادي و طبيعي رونق يابد.
فراموش نکنيم که هفت آئين از آداب عزاداري مردم اردبيل در ماه محرم از جمله طشت گذاري، عزاداري سنتي در بازار تاريخي، شهادت حضرت مسلم بن عقيل به عنوان مقدمه سوگواري‌ها، عزاداري عشاير شاهسون و مراسم خاکسپاري شهداي کربلا در برخي شهرها از جمله خلخال و شمع گرداني که از قدمتي بيش از 500 سال برخوردار است، در فهرست آثار فرهنگي ناملموس کشور ثبت رسيده است و تمايز فرهنگ عزا و دلدادگي به سالار شهيدان و ياران باوفايش در اردبيل در مقايسه با استان‌هاي ديگر از دلايل ثبت اين رسوم به نام استان اردبيل بوده است.
انعکاس دقيق، بدون غلو و صحيح وقايع عاشورا از رسانه‌ها با نيت رونق دادن به گردشگري مذهبي، علاوه بر اينکه دل‌هاي گردشگران داخلي و خارجي را براي لذت بردن از ظرفيت‌هاي گردشگري استان دارلارشاد اردبيل جذب خواهد کرد، ذهن‌هاي آگاه و مترصد دريافت معارف و حکمت‌ها را نيز با فلسفه عاشورا و چرايي کوتاه نيامدن امام عاشورائيان در برابر دستگاه ظلم و جور، متوجه خواهد کرد و از همين راه است که چراغ مکتب اسلام در اعماق جان‌ها فروزان مي‌شود.
البته در کنار برنامه‌هاي مذهبي و معنوي ماه محرم، بناهاي مذهبي و تاريخي با ارزشي همچون مجموعه آرامگاهي شيخ صفي الدين اردبيلي به عنوان مجموعه اي تاريخي و جهاني و بقاع متبرکه امامزادگان شريف در برخي نقاط استان از نمادهاي ترويج گردشگري ديني است که مي‌توان با پرداختن به پيشينه و منزلت آنها و بازشناساندن ابعاد ديني و عقيدتي آنان، به رونق سير و سفرهاي مذهبي دست يافت اما فرصت دهه نخست ماه محرم، ايامي خاص و بي جايگزين است که بي‌شک اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و دستگاه‌هاي متولي ديگر در اين خصوص برنامه ريزي کرده اند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، گردشگري ديني علاوه بر اينکه در معرفي شعائر عقيدتي و مذهبي اثرگذار است، اقتصاد شهر و استان را نيز پويا مي‌سازد و اگر به تحولات اقتصادي مشهد بنگريم، نمي توان تاثير بارگاه نوراني امام هشتم را در تحول اقتصادي و به گردش در آوردن چرخه کسب و کار در اين نواحي ناديده گرفت و در اردبيل نيز بازتعريف سرمايه‌هاي ديني و مذهبي و پرداختي نو به شگفتي‌ها و ديدني هاي گردشگري ديني مي تواند، هم به اين صنعت شريف رونقي تازه بخشد و هم از منظر اقتصادي پيش نيازهاي توسعه بازار و داد و ستد را فراهم آورد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها