عصر آذربایجان

گزارش خبر

گردش مالي معادن در استان انجام شود

اگردش مالي معادن در استان انجام شود

1397/03/31

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه معادن مختلفي همچون خاک چيني، مس و طلا در اين خطه وجود دارد، گفت: بايد گردش مالي همه معادن موجود در خود استان و نه خارج از آن انجام شود.

مجيد خدابخش در جلسه شوراي معادن استان در خصوص گردش مالي معدن مس سونگون اظهار داشت: روند انتقال در اين شرکت به دليل نداشتن استقلال و وابسته بودن آن به شرکت ملي مس ايران، به کندي پيش مي رود ولي بايد انجام گيرد.
وي با اشاره به بند 4 ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه ادامه داد: بر اساس اين قانون بايد حسابي توسط شرکت مس سونگون در استان تاسيس شود تا تمام درآمدهاي شرکت از محل خريد و فروش به بانک هاي استان انتقال يابد و حساب هاي دفاتر مالي و مالياتي نيز در همين استان مورد بررسي قرار گيرد.
وي با تاکيد بر ضرورت انتقال حساب هاي شرکت مس سونگون به آذربايجان شرقي گفت: اين خواسته شوراي معادن آذربايجان شرقي نيست، بلکه بر اساس قانون و آيين نامه ها بايد اجرايي شود.
وي ادامه داد: شرکت مس سونگون 2 هزار ميليارد تومان فروش دارد که اين رقم بايد در بانک هاي استان گردش مالي داشته باشد.
وي يادآور شد: در غير اين صورت ديوان محاسبات و بازرسي کل کشور مي تواند اين موضوع را به عنوان تخلف مورد توجه قرار دهد و پرونده تشکيل دهد.
وي با اشاره به اينکه صنايع پايين دستي بايد زير نظر مس سونگون راه اندازي شود، گفت: صنايع پايين دستي بيشتر از خود ذوب براي اشتغال و توليد ارزش افزوده دارد. وي با اشاره به وجود ذخاير عظيم معدني نفلين سينيت در آذربايجان شرقي گفت: هشت ميليارد تن ذخاير معدني در استان وجوددارد که 5 ميليارد تن آن نفلين سينيت است.
وي اضافه کرد: به دليل نبود توجيه اقتصادي پروژه نفلين سينيت با 5 ميليارد تن ذخيره در زمين باقي مانده، لذا بايد با تحقيقات دانش بنيان براي تبديل به آن ارزش افزوده بالاتر و با محصولي غير از آلومينا محصول ديگري را توليد کنيم که توجيه اقتصادي داشته باشد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي با بيان اينکه معادن نفلين سينيت مي تواند يکي از محورهاي مهم توسعه باشد، گفت: مي توانيم از کمک هاي فني و اعتباري براي تحقيق و توسعه در جهت ايجاد آلياژهاي جديد از اين محصول معدني اختصاص دهيم.
وي با اشاره به اينکه ظرفيت معدني نفلين سينيت براي استان ما بسيار مهم است ولي خيلي ها متوجه اين موضوع نيستند، افزود: حاضريم پروژه اي براي بررسي روش هاي استفاده از نفلين سينيت تعريف وهزينه کنيم تا روش هاي جديدي را بيابيم.
مدير مجتمع مس سونگون نيز در اين نشست اظهار داشت: به ميزان 200 ميليارد تومان در بانک هاي استان سپرده داريم که 180 ميليارد تومان آن اضافه شده است.
رضا شريفي ادامه داد: اين رقم به نوعي براي بهره مندي شهروندان از تسهيلات ارزان قيمت در بانک هاي استان سپرده گذاري شده است.
وي با اشاره به اينکه دفاتر مالي و مالياتي شرکت مس سونگون به دليل اينکه زير مجموعه شرکت ملي مس مي باشد، در خارج از استان است، گفت: بخشي از ماليات را که ماليات بر عملکرد است مي توانيم در استان پرداخت کنيم ولي ماليات 9 درصد ارزش افزوده فقط در محل قانوني ثبت شرکت بايد پرداخت شود که امکان انتقال به استان وجود ندارد.
وي با بيان اينکه تلاش مي کنيم شرکت هاي پيمانکار را به داخل استان انتقال دهيم، اظهار داشت: متاسفانه براي اين منظور با موانع قانوني مواجه هستيم. 

منبع : ایرنا

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

گردش مالي معادن در استان انجام شود

اگردش مالي معادن در استان انجام شود
خروج

استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه معادن مختلفي همچون خاک چيني، مس و طلا در اين خطه وجود دارد، گفت: بايد گردش مالي همه معادن موجود در خود استان و نه خارج از آن انجام شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها