عصر آذربایجان

گزارش خبر

تيم ماشين سازي تبريز و حسرت وصال

تيم ماشين سازي تبريز و حسرت وصال

1402/10/24

گروه ورزشي:تيم فوتبال ماشين سازي تبريز با قدمت بيش از ?? سال در سپهر ورزش ايران و آذربايجان در 2 دهه گذشته روزهاي سختي را سپري کرده است که علت اصلي آن جدايي از کارخانه است و همچنان در حسرت وصال به آغوش پدري در واقع خاستگاه تيم مي سوزد.

 زماني که در اوايل دهه 1380 شمسي و بنا به دلايل نامعلوم و به بهانه خصوصي سازي تيم فوتبال ماشين سازي از سوي کارخانه طرد شد، تا به امروز همچون کودکي يتيم توسط نهادها و ارگان ها و اشخاص مختلف سرپرستي شده است که هيچ کدام توانايي سر و سامان دادن به اين تيم پرهوادار را نداشتند تا عاقبت به دليل ندانم کاري مديران ورزش و جوانان سابق و بي اهميتي هيات فوتبال آذربايجان شرقي، نام و نشاني از سبزقباهاي فوتبال آذربايجان در ورزش ديده نشود.
شهرداري تبريز، تربيت بدني وقت آذربايجان شرقي، مجموعه هلدينگ دريک، مجموعه دبيري، صنعت و معدن استان و چندين نهاد حقيقي و حقوقي از جمله پدرخوانده هاي قديمي ترين تيم فوتبال آذربايجان و شمال غرب ايران بوده اند که هر کدام تا جايي که که امکان داشت از نام ماشين سازي براي اهداف غير ورزشي خود استفاده کردند و تنها کسي که در اين ميان به نوايي نرسيد، تيم فوتبال ماشين سازي بود.حال پس از سپري شدن 23 سال از در به دري و خانه به دوشي ماشين سازان، چنين به نظر مي رسد که اتفاق نظر براي بازگشت اين تيم به آغوش پدر اصلي در استان به وجود آمده است، اما آيا اين موضوع که مطالبه اصلي و محوري هواداران نيز است، صورت عيني و حقيقي به خود مي گيرد؟
پيشکسوت، سرمربي، کاپيتان دهه 1360 تيم فوتبال ماشين سازي تبريز و عضو اسبق تيم ملي فوتبال ايران که دل پري از افراد و نهادهايي دارد که به نام و اعتبار ماشين سازي در اين سال ها ضربه زده اند، گفت: عاملان و مسببان اصلي به اين روز انداخته شدن تيم ماشين سازي بايد مشخص شوند و در پيشگاه خيل عظيم هواداران و پيشکسوتان اين باشگاه پاسخ دهند.
غلامرضا باغ آبادي اظهار کرد: قبل از هر گونه تصميم براي سرنوشت ماشين سازي بايد آنهايي که باشگاه با صلابت را به اين روز وا نهاده اند، مشخص شده و نسبت به اينکه چرا اين تيم به اين حال روز افتاده، بازخواست شوند.وي با بيان اينکه در 23 سال گذشته ماشين سازي از کارخانه جدا شده و باشگاه به بيراهه رفته است، دست به دست شدن و بين چندين نهاد سرگردان بودن تيم را علت اصلي نابودي ماشين سازي تبريز دانست.
باغ آبادي بزرگترين مشکل تيم ماشين سازي در شرايط کنوني را بدهي انباشته دانست و ادامه داد: در قراردادها و ترانسفر ( انتقال) بازيکنان خارجي، ايجنت ( واسطه ) هاي مختلفي امور را بر عهده دارند که در اين ميان رقم هاي زيادي نصيب خودشان مي کنند تا بازيکن مورد نظر را به تيم هايي مثل ماشين سازي که صاحب اصلي ندارد، انتقال دهند.وي يادآور شد: چرا آقايان متولي باشگاه در آن زمان چنين قراردادهاي کلاني با نفرات خارجي امضا کردند تا کارها اين چنين پيچيده و آوارگونه روي سر تيم خراب شود؟
باغ آبادي با طرح اين پرسش که از اين قراردادهاي ميلياردي و هنگفت چه کساني بهره مند شدند؟ گفت: آقايان مدير در زمان مديريتشان دم بر نمي آوردند؛ بايد ابتدا اين نفرات مشخص شود تا ببينيم در زمان مديرعاملي و سرپرستي آنها چرا حاضر به امضاي چنين قراردادهايي با بازيکنان معمولي شدند.
وي با تاکيد بر اينکه اين نفرات بايد رو شوند تا نسبت به بدهي هايي که بالا آورده اند جوابگو باشند، اضافه کرد: با رفع اين موانع بايد تيم به دامان کارخانه بازگردانده شود.باغ آبادي با اشاره به تمايل مدير کارخانه براي بازگشت تيم، گفت: از ايشان هم انتظار داريم تا لااقل بعد از رفع اين موانع جدا از فراهم کردن زمين تمرين براي تيم، حداقل کارخانه بتواند 50 درصد مخارج اين تيم را عهده دار باشد تا بقيه هزينه ها نيز از طريق اسپانسر ( حامي مالي) جديد که کم هم نيستند، تامين شود.وي احياي ماشين سازي تبريز را آرزوي پيشکسوتان و هواداران باوفاي اين تيم خواند و ادامه داد: بايد اين تيم قديمي و بازيکن ساز دوباره احيا شود و به روزهاي خوب و اوجش برگردد، وگرنه با يک زمين تمرين و بدون پشتوانه مالي از سوي کارخانه نمي شود تيمداري کرد و شرايط سخت تر مي شود.
سرمربي اسبق ماشين سازي يادآور شد: ما سال ها در ماشين سازي جواني خود را گذاشته و در اين تيم در ادوار مختلف ليگ هاي کشوري حضور داشته و خاطرات فراواني با اين تيم رقم زده ايم، که مشاهده شرايط کنوني براي ما زجرآور و سخت است.
کارشناس، پيشکسوت و بازيکن سال هاي قبل از انقلاب ماشين سازي نيز بر بازگشت اين تيم به کارخانه تاکيد و اظهار کرد: البته لازمه اين اقدام صاف شدن بدهي هاي انباشته شده سال هاي گذشته به خصوص بدهي به بازيکنان خارجي است.غلام کريم پور گفت: اگر اين اقدام توسط مالک کنوني حل و فصل شد، بدون ترديد مي توان به آينده تيم اميدوار بود تا با بازگشت به آغوش کارخانه، به تدريج روند تيم سازي و ساختارمندي باشگاه شکل حرفه اي به خود بگيرد.وي مساعدت و همراهي زنوزي و قرباني که در سال هاي اخير مالکيت باشگاه را بر عهده داشتند، خواستار شد و ادامه داد: با پرداخت بدهي ها مي شود خيلي از مسائل تيم را با صرف وقت و سپردن امور به پيشکسوتان و کاربلدهاي ماشين سازان حل و فصل کرد.کريم پور با اشاره به هزينه هاي هنگفت تيمداري در رده سني بزرگسالان، يادآور شد: بر اين اساس در چند سال اول با تيمداري از رده سني نوجوانان و جوانان و پرورش استعدادهاي بومي و انتقال اين رده سني به اميدها، هسته اوليه تيم بزرگسالان براي سال هاي بعد را مي توان به راحتي ايجاد کرد.وي اضافه کرد: براي تحقق اين هدف و نيز جلوگيري از هزينه هاي زياد توسط کارخانه، بايد از افراد و چهره هاي مشهور، کاربلد و حرفه اي و بازيکن ساز مثل غلامرضا باغ آبادي و احد شيخ لاري در راس باشگاه بهره برد.
کريم پور ادامه داد: بدون ترديد با وجود پيشکسوتان و مربيان بزرگ که از باشگاه ماشين سازي به فوتبال ايران معرفي شده اند، مي توان براي پرورش استعدادها براي اعتلاي نام ماشين سازي وارد ميدان شد.وي ماشين سازي را يکي از مهمترين باشگاه هاي آذربايجان و ايران در پرورش استعدادهاي ناب فوتبال از بدو تاسيس تاکنون معرفي کرد و گفت: حتي در شرايط بغرنج سال هاي اخير نيز در حال حاضر بازيکناني که در آکادمي (مرکز آموزش) و تيم هاي پايه ماشين سازي پرورش يافته بودند، در تيم هاي ليگ برتري و دسته يک مي درخشند.کريم پور افزود: با در اختيار گرفتن باشگاه توسط کارخانه، مي توان با پرورش استعدادهاي بومي از صفر آغاز کرد و بعدها با انتقال اين بازيکنان به رده هاي سني بزرگسالان تيمي ساخت که در مسابقات و ليگ هاي سطح اول فوتبال کشور حضوري فعال داشته باشد اين موضوع مستلزم آن است که وعده هايي که قبلا" قرار بود تحقق يابد به وقوع بپيوندد.
مديرعامل شرکت ماشين سازي تبريز چندي قبل از تمايل خود براي بازگشت و احياي تيم فوتبال اين کارخانه خبر داد و گفت، علاقمند به بازگشت تيم فوتبال قديمي خود به کارخانه است.داوود يعقوبي بقا با تاکيد بر اينکه مجموعه شرکت ماشين سازي علاقمند به احياي تيم فوتبالش است، اعلام کرد: با وجود پيگيري‌هاي مستمر در اين زمينه از طريق نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و سازمان گسترش صنايع نوسازي، متاسفانه به دليل اينکه سهام 100 درصد کارخانه دولتي است، منع قانوني در خصوص تيمداري حرفه اي وجود دارد.
وي با ابراز تاسف از اينکه در سال هاي گذشته تيم ماشين سازي بدون کارشناسي از کارخانه جدا شده است، افزود: تيم فوتبال ماشين سازي که برند (نام تجاري) قوي و قابل اتکا براي آذربايجان و کارخانه بود به کساني واگذار شد که اهليت نداشتند و کننده کار نبودند و بزرگترين ضربه را به تيم فوتبال ريشه دار و مردمي ماشين سازي تبريز وارد کردند.در همين ارتباط مديرکل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي نيز ، موضع و نظر اصلي اين مجموعه را بازگشت تيم فوتبال ماشين سازي تبريز به کارخانه اعلام کرد و گفت: در اين خصوص عزم جدي داريم.
حبيب ستوده نژاد  بدهي هاي خارجي را مهمترين دليل راکد ماندن فعاليت هاي تيم فوتبال ماشين سازي تبريز اعلام و اظهار کرد: مالک اين تيم که با قول هاي فراوان مديريت باشگاه را بر عهده گرفت، نتوانست به تعهدات خود عمل کند که همين موضوع موجب بروز انواع مشکلات براي اين تيم شد.ستوده نژاد، بدهي به بازيکنان خارجي را بزرگترين مانع بر سر فعاليت هاي تيم فوتبال ماشين سازي دانست و ادامه داد: اين باشگاه از اين جهت افزون بر 200 ميليارد ريال بدهي دارد که بايد به هر نحو ممکن اين بدهي تسويه شود.باشگاه ماشين سازي تبريز به عنوان قديمي ترين تيم آذربايجان از دهه 1380 که توسط کارخانه سلب مديريت شد، تاکنون توسط نهادها و افراد مختلف از جمله شهرداري تبريز، باشگاه دبيري، محمدرضا زنوزي و هيات فوتبال آذربايجان شرقي اداره شده است و در آخرين مورد امتياز اين باشگاه از حدود سه سال پيش به شخصي به نام » يونس قرباني« واگذار شد.اين در حالي است که از مدت ها قبل هواداران و پيشکسوتان ماشين سازي تبريز به شدت خواستار بازگشت مالکيت اين تيم ريشه‌دار تبريز به کارخانه هستند و حتي در اين زمينه چندي پيش عده اي از هواداران به نمايندگي از هواداران تيم فوتبال ماشين سازي اين مطالبه را با وزارت ورزش و جوانان مطرح کردند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، ،تيم فوتبال ماشين سازي تبريز پس از انتقال مالکيت به بخش خصوصي، در سراشيبي سقوط و نابودي قرار گرفت و با سقوط از ليگ برتر و در ادامه سقوط از ليگ دسته يک، پارسال در دسته 2 نيز موفق به ادامه بازي ها نشد و به طور کلي از صحنه ورزش کشور خارج شد. آذر ماه امسال فرصت چهار ماهه به مالک اين باشگاه براي تعيين تکليف تيم داده شد اما ادامه حيات اين تيم ريشه دار فوتبال تبريز در هاله اي از ابهام است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها