عصر آذربایجان

گزارش خبر

ايل گلي در تبريز

ايل گلي در تبريز

1397/04/03

گروه سيري در استان ها: يکي از مهم‌ترين گردشگاه‌هاي شهر تبريز است که در جنوب شرق آن و در 7 کيلومتري مرکزشهر واقع شده‌است.

 اين مکان در زمان آق‌قويونلوها ايجاد شده و در دوره صفويان گسترش يافته‌است. عمق درياچه? شاه‌گلي 12 متر بوده و در محوطه آن قايقراني انجام مي‌شود. همچنين شهربازي (لوناپارک) و نيز مسافرخانه‌هاي متعددي در داخل اين گردشگاه وجود دارد. با احداث هتل ? ستاره و بين‌المللي شاه‌گلي، اين گردشگاه جنبه جهاني پيدا کرده‌است. 
شاه‌گلي تا پيش از روي‌کارآمدن صفويان، بزرگترين منبع ذخيره آب جهت آبياري باغ‌هاي مناطق شرقي تبريز تا دروازه تهران و تپلي‌باغ بوده‌است. در دوران حکومت صفويان، تمام شن و ماسه و نخاله‌هاي موجود در محوطه داخلي درياچه فعلي خالي شده و ديواره‌اي سنگي به دور آن کشيده شد. در دوران قاجار در پيرامون استخر شاه‌گلي خيابان‌هايي جهت عبور و مرور احداث گرديد و در جوار اين معابر، درختان درخت تبريزي، بيد مجنون و گل‌هاي اطلسي متعددي در چندين رديف جهت تزئين گردشگاه و پاکي آب و هوا کاشته شد. شاه‌گلي در دوران پهلوي به شهرداري تبريز واگذار شد تا به يک گردشگاه عمومي تبديل شود. سيد باقر کاضمي (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربايجان شرقي، نخستين تعميرات اساسي را در محوطه اين گردشگاه به انجام رسانيد. در مرکز استخر شاه گلي، عمارت کلاه‌فرهنگي هشت ضلعي وجود دارد که امروزه به‌صورت يک تالار پذيرايي مورداستفاده قرار مي‌گيرد و به کاخ شاه گلي مشهور است. اين بنا پيشتر ساختماني خشتي بود که در سال 1346 تخريب گشت و با همت شهرداري تبريز و استانداري، جاي خود را به يک ساختمان زيبا و مقاوم داد.
درياچه شاه گلي با 5.5 هکتار وسعت، گنجايش 720000 متر مکعب آب را دارد. اين درياچه پس از انقلاب اسلامي ايران به ايل‌گلي (درياچه مردم( تغييرنام داده‌است .يکي از شعبه‌هاي رودخانه ليقوان که از نزديکي روستاي چاوان مي‌گذرد، به‌صورت جويباري کوچک از سمت جنوب‌شرقي درياچه شاه‌گلي وارد آن شده و آب آن را تأمين مي‌نمايد. تپه نسبتاً بلندي در بخش جنوبي درياچه شاه‌گلي قرار گرفته که جنگل‌کاري شده و آبشارهاي مصنوعي متعددي از اين تپه به سمت داخل درياچه سرازير مي‌شود. همچنين از ضلع جنوبي درياچه تا مرکز آن و محل کاخ شاه‌گلي، خياباني کشيده شده که عمارت کلاه‌فرنگي را به‌صورت يک شبه‌جزيره درآورده‌است. اين درياچه در هنگام فصل زمستان با نمايي زيبا آميخته‌اي از يخ و آب، خود را مي‌نماياند. در زمان يخ زدن درياچه ماهي‌هايي که در اين آب زندگي مي‌کنند نمي‌توانند به سطح آب برسند و به همين دليل رشد آن‌ها کند مي‌شود. عمارت کلاه‌فرهنگي هشت‌ضلعي موجود در مرکز درياچه شاه‌گلي که به کاخ شاه‌گلي شهرت دارد، امروزه به‌صورت يک تالار پذيرايي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ايل گلي در تبريز

ايل گلي در تبريز
خروج

گروه سيري در استان ها: يکي از مهم‌ترين گردشگاه‌هاي شهر تبريز است که در جنوب شرق آن و در 7 کيلومتري مرکزشهر واقع شده‌است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها