عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسير ترانزيتي ايران - ترکيه درانتظار تخصيص اعتبار

مسير ترانزيتي ايران - ترکيه درانتظار تخصيص اعتبار

1401/03/01

گروه گزارش: آزادراه تبريز- مرند- بازرگان به عنوان مسير ترانزيتي ايران - ترکيه، يکي از ابرپروژه‌هاي آذربايجان شرقي است که در حال حاضر در انتظار تخصيص اعتبارات لازم از سوي دولت است. آزادراه تبريز- بازرگان يکي ديگر از ابرپروژه‌هاي استان آذربايجان شرقي است که تاکنون اتمام نيافته است. اين همان پروژه‌اي است که سال‌هاست به اميد تزريق بودجه به انتظار نشسته اما هم‌چنان با کمبود اعتبارات لازم، دست و پنجه نرم مي‌کند.

آناهيتا رحيمي

گروه گزارش: آزادراه تبريز- مرند- بازرگان به عنوان مسير ترانزيتي ايران - ترکيه، يکي از ابرپروژه‌هاي آذربايجان شرقي است که در حال حاضر در انتظار تخصيص اعتبارات لازم از سوي دولت است. آزادراه تبريز- بازرگان يکي ديگر از ابرپروژه‌هاي استان آذربايجان شرقي است که تاکنون اتمام نيافته است. اين همان پروژه‌اي است که سال‌هاست به اميد تزريق بودجه به انتظار نشسته اما هم‌چنان با کمبود اعتبارات لازم، دست و پنجه نرم مي‌کند.
آزادراه تبريز- مرند- بازرگان به طول 253 کيلومتر بوده که در اسفند ماه سال 1397 استارت خورده و تحويل زمين براي اين پروژه نيز در ارديبهشت ماه سال 1398 انجام گرفته است.
مسير بازرگان، مسير اصلي ترانزيت کالا و مسافر با کشور ترکيه، اتحاديه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بيش از 15 ميليون تن بار و قريب 10 ميليون نفر مسافر از طريق آن جابجا مي‌شود.
کريدور شماره 2 از کريدورهاي 10 گانه نوع يک کشور مرز دوغارون در استان خراسان رضوي را به مرز بازرگان در استان آذربايجان غربي متصل مي‌کند که آزادراه تبريز-مرند-بازرگان، حلقه مفقوده اين کريدور شرق به غرب بسيار حائز اهميت است.
اين آزادراه نه تنها خواسته مردم آذربايجان و ايران، بلکه به عنوان بزرگراه آسيايي از اولين تعهدات دولت ايران بوده است که در حال حاضر، با مشکل کمبود اعتبار مواجه شده و تا زماني که دولت قادر به تأمين بودجه لازم براي تکميل اين پروژه نباشد، آينده اين پروژه مشخص نخواهد شد.
آزادراه تبريز- مرند- بازرگان به طول 253 کيلومتر اجرا مي‌شود
مدير کل سابق راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: قطعه اول آزادراه تبريز- بازرگان به طول 64 کيلومتر تا مرند به صورت مشارکتي 50 درصدي راه و شهرسازي و 50 درصدي دولت بوده که درحال اجرا است.
ابوالقاسم سلطاني ادامه داد: آزادراه تبريز- بازرگان حدود 115 کيلومتر است که تنها 64 کيلومتر آن داراي قرارداد بوده و مابقي بدون قرارداد است و در حال حاضر به دنبال جذب سرمايه گذار هستيم.وي افزود: آزادراه تبريز- مرند- بازرگان به طول 253 کيلومتر است و قرار بر اين شده تا فصل کاري 1401، تا صوفيان به طول40 کيلومتر به بهره‌برداري برسد که البته در حال حاضر عمليات آسفالت ريزي در بخش‌هايي از مسير آزادراه تبريز- مرند-بازرگان در محدوده تبريز- صوفيان انجام گرفته است.
در انتظار تخصيص اعتبارات کافي از سوي دولت هستيم
سلطاني گفت: تلاش بر اين است تا آخر فصل کاري سال جاري، 40 کيلومتر از آزادراه تبريز-مرند-بازرگان و 65 کيلومتر از آزادراه مراغه-هشترود به مجموع آزادراه‌ها افزوده شود که البته در انتظار تخصيص اعتبارات کافي از سوي دولت هستيم.
مدير کل سابق راه و شهرسازي آذربايجان شرقي بيان کرد: تقريباً در تمامي پروژه‌ها از جمله پروژه آزادراه تبريز- مرند-بازرگان، دولت قادر به پرداخت سهم خود نيست که اين جزو عمده‌ترين مشکلاتي است که مي‌توان به آن اشاره کرد.
اتمام پروژه وابسته به تأمين منابع دولتي است
وي افزود: براي احداث هر کيلومتر از آزادراه، حدود 65 ميليارد هزينه نياز است و اگر بخواهيم آزادراه تبريز- مرند-بازرگان به طول 115 کيلومتر در حوزه استحفاظي آذربايجان شرقي، حدود سه هزار ميليارد تومان، منابع مالي نياز است.
سلطاني ادامه داد: اتمام اين پروژه بستگي به تأمين منابع مالي از سوي دولت دارد اما طبق برنامه ريزي که انجام گرفته، اگر دولت قادر به تأمين پرداخت سهم خود باشد مي‌توان تا آخر فصل کاري سال جاري (اوايل آبان ماه)، 40 کيلومتر از آزادراه تبريز-مرند-بازرگان را به بهره‌برداري رسانيد.
مديرکل سابق راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: مشخصات فني آزادراهي موجب کاهش تصادفات و افزايش سرعت و راحتي براي مسافرين خواهد شد و هم‌چنين با توجه به جذب قسمت بزرگي از ترافيک مسير موجود تبريز- مرند، موجب کاهش ترافيک در اين مسير خواهد شد.
اعتبارات مورد نياز از سوي دولت لحاظ خواهد شد
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي گفت: آزادراه تبريز-بازرگان در چندين مرحله با مشارکت بخش خصوصي در حال احداث بوده است.حجت الاسلام سيد محمد رضا ميرتاج الديني به مشارکت 60 درصدي دولت و 40 درصدي بخش خصوصي اشاره کرده و افزود: فاز تبريز به سمت بازرگان، فعال است اما پيمانکار فاز تبريز به سمت بازرگان هنوز انتخاب نشده است.وي افزود: با توجه به اينکه اين پروژه با مشارکت بخش خصوصي است، از سوي دولت اعتبارات لازم و مورد نياز لحاظ خواهد شد.
اميدوارم هر چه زودتر اين آزادراه افتتاح شود
يکي از رانندگان در اين مسير نيز گفت: وضعيت اتوبان تا مسير مرند نسبتاً خوب است اما باقي مسير وضعيت مناسبي ندارد و رانندگان را با مشکلات بسياري مواجه مي‌کند.
عيسي اکبري ادامه داد: وضعيت آسفالت اصلاً مناسب نيست و چاله چوله‌هاي بسياري در اين مسير وجود دارد در حالي که اين مسير، يک محور پرتردد و ترانزيتي است.
اين راننده گفت: در حال حاضر نه تنها وضعيت آسفالت در سطح شهر مناسب نيست بلکه وضعيت جاده و هم‌چنين اين مسير نيز خوب نبوده و مسئولان بايد نسبت به آسفالت ريزي اساسي در اين مسير اقدام کنند.
اکبري ادامه داد: افزايش تصادفات در حال حاضر نگران کننده است و به نظرم گذشته از بالا بودن سرعت مطمئنه، وضعيت جاده‌ها نيز منجر به افزايش تصادفات رانندگي شده است.وي افزود: ما سال‌هاست در انتظار پروژه‌هاي نيمه تمام هستيم تا بلکه روزي به پايان برسد و اميدوارم مسئولان هر چه زودتر آزادراه تبريز-مرند-بازرگان را افتتاح کنند.
آزادراه تبريز- مرند- بازرگان، يکي ديگر از ابرپروژه‌هاي استان آذربايجان شرقي است که بعد از گذشت سال‌هاي متمادي، هنوز به اتمام نرسيده و در حال حاضر با کمبود اعتبارات لازم مواجه شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،آزادراه تبريز- مرند- بازرگان، پروژه‌اي است که تا زماني که دولت، اعتبار لازم را براي تکميل اين ابرپروژه تزريق نکند، هم چنان بلاتکليف خواهد ماند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها