عصر آذربایجان

گزارش خبر

مزه سيب قره قرمز اهر زير دندان اروپاييان و عرب‌ها

مزه سيب قره قرمز اهر زير دندان اروپاييان و عرب‌ها

1401/06/06

گروه گزارش: »قره قرمز« يا »قزل آلما« از جمله گونه هاي منحصربفرد سيب در شهرستان اهر مي باشد که به دليل خوشمزگي آن مورد رغبت و خوشايند ساکنان کشورهاي عربي و اروپايي است. خشکبار، عسل، گل محمدي، سماق و غيره از جمله محصولاتي است که در آذربايجان شرقي داراي کيفيت بالا و برند هستند اما به هر علتي مورد غفلت واقع شده اند طوري که هنوز به قدر کافي شناخته شده نيستند، البته شايد ميزان پايين ظرفيت توليد آن نيز موجب اين اتفاق شده است.

گروه گزارش: »قره قرمز« يا »قزل آلما« از جمله گونه هاي منحصربفرد سيب در شهرستان اهر مي باشد که به دليل خوشمزگي آن مورد رغبت و خوشايند ساکنان کشورهاي عربي و اروپايي است. خشکبار، عسل، گل محمدي، سماق و غيره از جمله محصولاتي است که در آذربايجان شرقي داراي کيفيت بالا و برند هستند اما به هر علتي مورد غفلت واقع شده اند طوري که هنوز به قدر کافي شناخته شده نيستند، البته شايد ميزان پايين ظرفيت توليد آن نيز موجب اين اتفاق شده است.
البته برگزاري جشنواره هاي مختلف در استان مثل جشنواره هاي گل محمدي گنبرف، اسکو و عنصرود، پسته اسکو و ايلخچي، گوجه سبز سردرود، سيب مراغه، مرند و زنوز، زرد آلو، آلبالو و گيلاس مرند و ساير شهرهاي آذربايجان شرقي، شيوه و تدبيري شده براي معرفي اين محصولات با کيفيت، ولي به هر حال سيب قره قرمز اهر يا قزل آلما شهرستان اهر از جمله محصولات خوش طعم، خوش بو، خوش عطر و خوش منظري است که هنوز ناشناخته مانده است. بر اين اساس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با برگزاري تور رسانه اي معرفي ظرفيت هاي کشاورزي شهرستان اهر را روش مناسبي براي شناخته شدن اين سيب خوش طعم و نافع انتخاب کرده تا با معرفي و شناخته شدن ظرفيت هاي مغفول و غني کشاورزي، استان آذربايجان شرقي بيش از پيش در توسعه اقتصادي، کشاورزي و صادرات منطقه اي و کشور نقش ايفا کند.
پرورش سيب بومي قره قرمز يا قزل آلما اهر براي 4200 نفر شغل ايجاد کرده است
مدير جهاد کشاورزي شهرستان اهر گفت: پرورش سيب بومي قرمز يا قزل آلما که بومي اين شهرستان است براي 2هزار و 800 نفر اشتغال غير مستقيم و يکهزار و 400 نفر اشتغال مستقيم ايجاد کرده است.
علي نجفي اظهار کرد: ميزان توليد سيب قره قرمز در اهر سالانه حدود يکهزار و 750 تن از 500 هکتار سطح زيرکشت اين نوع سيب در شهرستان است. وي يادآور شد: هفت هزار و 800 هکتار سطح زير کشت اراضي کشاورزي اهر است که از اين مقدار هفت هزار و 50 هکتار هکتار مربوط به باغات سيب اين شهرستان است.
نجفي افزود:  شش هزار و 900 هکتار از باغات سيب شهرستان اهر بارور و 150 هکتار غير بارور هستند بر اين اساس هر سال در شرايط مطلوب و طبيعي 150 هزار تن سيب سر درختي در اين شهرستان توليد مي شود.
وي افزود: از اين مقدار اکثريت ارقام توليدي سيب لبناني زرد و سبز مي باشد البته سيب قره قرمز در 500 هکتار پرورش و برداشت مي شود که عطر و طعم خاص خود را داشته و جزو سيب تابستاني به حساب مي آيد و به صورت تازه خوري مصرف مي شود.
صادرات سيب قزل آلماي اهر به روسيه، کشورهاي حاشيه خليج فارس و عراق
کارشناس مسئول باغباني شهرستان اهر نيز گفت: از سيب قره قرمز يا قزل آلما براي توليد مربا به خصوص توليد سرکه سيب استفاده مي شود که کيفيت اين سرکه سيب نسبت به ديگر سرکه هاي سيب بالا است.
رسول دوستي افزود: سيب قره قرمز 35 تن در هکتار قابليت برداشت دارد اين نوع سيب در اراضي شهرستان اهر وجود دارد و بومي اين شهرستان محسوب مي شود البته برخي با رسيدگي کامل تا 140 تن در هکتار نيز قزل آلما برداشت .
وي با بيان اينکه اين نوع سيب شهرستان اهر مشتريان خاص خود را در کشورهاي حاشيه خليج فارس، روسيه و عراق دارد، افزود: به صورت سالانه و در فصول برداشت سيب قرمز اين محصول به طور مرتب به کشورهاي ياد شده صادر مي شود.
دوستي همچنين با بيان اينکه ضرورت دارد صنايع تبديلي در شهرستان اهر راه اندازي شود، گفت: اکنون به صورت محدود و به صورت مشاغل خانگي چيپس ميوه به صورت خشک در منطقه توليد مي شود.
وي زمان برداشت سيب قره قرمز را در شهرستان اهر از اواخر تيرماه تا اواخر مرداد ماه اعلام کرد و افزود: شهرستان اهر در توليد سيب و سطح زير کشت آن در آذربايجان شرقي مقام سوم را دارد.
کارشناس مسئول صنايع تبديلي جهاد کشاورزي شهرستان اهر نيز گفت: مسئولان براي ايجاد صنايع تبديلي در اين شهرستان بي تفاوت هستند طوري که بانک ها و موسسات مالي براي ايجاد صنايع تبديلي در شهرستان مانع مي‌شوند و مشارکتي ندارند.
صفر فرضي اظهار کرد: اکنون 23 واحد صنايع تبديلي کشاورزي در شهرستان اهر فعاليت مي کنند که از جمله رب و پوره سيب از توليدات آنها بوده اما با اين حال واحد توليد پوره در شهرستان که ظرفيت توليد 15هزار تن را داشت از معاونت غذا و داروي علوم پزشکي تاييديه نگرفت.
وي افزود: در بخش سردخانه اهر توسعه مناسبي يافته و اکنون 35 هزار تن ظرفيت دارد البته سردخانه 10 و 12 هزار تني شهرستان نيز نيمه تمام است که بايد به زودي به اتمام برسد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، آذربايجان شرقي در توليد سيب معمولا مقام اول کشور را دارد و شهرستان هاي مراغه و مرند و شهر زنوز سيب هاي آبدار و خوشمزه اي دارند که در سطح جهان شناخته شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها