عصر آذربایجان

گزارش خبر

اعلان عزاي پايتخت شور و شعور حسيني براي ورود به ماه محرم

اعلان عزاي پايتخت شور و شعور حسيني براي ورود به ماه محرم

1397/06/18

گروه گزارش: ‌‏هئيت هاي مذهبي زنجان به عنوان پايتخت شور و شعور حسيني با اعلان عزا به استقبال ماه محرم مي روند.

در آستانه ماه محرم هيأت‌هاي عزاداري و مذهبي استان زنجان با اعلان عزا به استقبال اين ماه مي‎روند؛در حال حاضر در هر کوي و بزرن زنجان اعلان هاي عزاداري زده شده است و قرار است اين مراسم باشکوهتر از سال هاي گذشته در زنجان برگزار شود.
مساجد و هئيت هاي مذهبي زنجان با دعوت از مرثيه سرايان و  مردم مراسم اعلان عزا را در جاي جاي استان برگزار مي کنند، همچون سال هاي گذشته حسينيه و زينبيه اعظم زنجان پيشگام اين برنامه بوده و برنامه هاي عزاداري اعلام شده است.
آيين طشت گذاري و اعلان عزا به عنوان يکي از قديمي‎ترين سنت‎هاي مردم زنجان هر ساله قبل از ماه محرم برگزار و دوستداران اهل‌بيت عصمت و طهارت (ع) در زنجا‎ن خود را براي ورود به محرم آماده مي کنند.
کوچه و برزن شهر زنجان اين روزها مزين به پرچم‎هاي اعلان عزا شده است که هيأت‌هاي مذهبي هرکدام براي ورود به ماه محرم نصب‌کرده‌اند. يکي ديگر از رسوم زنجاني ها در اين روز به تن کردن لباس سياه و خواندن اشعاري براي ورود به ماه محرم و گاهي مرثيه‎خواني براي شهداي کربلا و اهل‌بيت عصمت و طهارت محسوب مي شود که اين سنت با الهام از پيشينيان امروزه به عنوان يکي از قديمي‌ترين سنت‌ها و مناسک مردم زنجان است. در اين مراسم ذکر مصائب اهل‌بيت عصمت و طهارت (ع) و حضرت ابوالفضل ‌العباس (ع) از جمله آداب اعلان عزا است. در استان زنجان اين آيين زودتر از ساير استان‎ها برگزار مي‎شود و در واقع آذري‎ها براي عرض ارادت بيشتر به ساحت اباعبدالله الحسين (ع) اين مراسم را براي ورود به ماه محرم برگزار مي  کنند.
*برپايي روضه‌خواني و سينه‌زني براي امام حسين (ع)
نجفي از روزهاي پاياني ماه ذي‌الحجه و ذکر مصايب اهل بيت عصمت و طهارت از برنامه‎هاي اصلي اين مراسم است. رئيس هيئت امناي حسينيه اعظم زنجان از آمادگي استان براي ميزباني از عزاداران حسيني از سراسر کشور خبر داد و گفت: برنامه هاي حسينيه اعظم از اول محرم آغاز مي شود.
 وي افزود: طبق زمان‌بندي اعلام شده برنامه‌ها از ساعت 20 شب تا ساعت 23، هر شب شش برنامه در حسينيه اعظم زنجان در قالب تلاوت قرآن، سخنراني، ذکر مصيبت، سينه‌زني و مرثيه‌سرايي برگزار خواهد شد.
  غم‌پرور تصريح کرد: هماهنگي‌هاي لازم براي برگزاري مراسم باشکوه روز هشتم محرم در زمينه تأمين امنيت،‌ پوشش تصويري و صوتي مراسم با دستگاه‌هاي ذي‌ربط صورت گرفته است.
 وي از اجراي طرح ذبح نيابتي خبرداد و گفت: طرح نيابتي موجب کاهش آلودگي‌هاي محيطي شهر در مسير دسته حسينيه مي‌شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا، غم‌پرور تصريح کرد: 3500 خادم افتخاري در حسينيه اعظم زنجان در بخش‌هاي مختلف فعاليت مي‌کند که شامل اقشار و گروه‌هاي سني مختلف هستند.گفتني است، در واقع محرم در پايتخت شور و شعور حسيني از جنس ديگري است و چشم جهانيان در روزهاي هشتم و يازدهم محرم به برنامه هاي مذهبي اين شهر سنتي است.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اعلان عزاي پايتخت شور و شعور حسيني براي ورود به ماه محرم

اعلان عزاي پايتخت شور و شعور حسيني براي ورود به ماه محرم
خروج

گروه گزارش: ‌‏هئيت هاي مذهبي زنجان به عنوان پايتخت شور و شعور حسيني با اعلان عزا به استقبال ماه محرم مي روند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها