عصر آذربایجان

گزارش خبر

ادامه انفجار حاشیه‌ساز معادن در زنجان و اظهارنظر قابل تأمل مدیرکل صمت استان

ادامه انفجار حاشیه‌ساز معادن در زنجان و اظهارنظر قابل تأمل مدیرکل صمت استان

1402/07/19

عصرآذربایجان-در حالی که اهالی برخی روستاییان زنجان از تداوم انفجارها برای اکتشاف چند معدن و پرتاب سنگ ناشی از انفجار به سمت مزارع خبر می‌دهند، اما مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در حالی که مدعی بود نمی‌خواهد به نفع هیچ طرفی اظهارنظر کند، حق را به معدن‌داران داد.

 روز چهارشنبه 12 مهرماه بود که اين رسانه در گزارشي با عنوان "اکتشاف وحشتناک معدن در حاشيه 2 روستاي استان زنجان/ پرتاب سنگ‌هاي بزرگ به سمت کشاورزان" به بحران اکتشاف معدن در دو  روستاي رازمجين و کلنگرز دو روستاي شهرستان ابهر پرداخته بود.

موضوع از اين قرار بود که اهالي دو روستاي رازمجين و کلنگرز شهرستان ابهر معتقدند سنگ‌هاي بزرگ به خاطر اکتشاف معدنکاران به سمت مزارع، باغات، راه روستايي و خود رشوستا پرتاب مي‌شوند که اگر جلوي اين کار گرفته نشود احتمال فوت نفرات به دليل برخورد سنگ با آنان وجود دارد.

يکي از اهالي روستاي رازمجين تصاويري از آثار پرتاب سنگ‌ها بر اثر انفجار در معدن را ارسال کرد. اين فرد ساکن روستاي رازمجين معتقد است پرتاب اين سنگ‌ها از ارتفاعات سبب خسارت به مزارع، باغات و آسفالت روستا شده است. اهالي معتقدند که معدن‌کار قبل از اکتشاف هيچ اطلاع‌رساني به روستاييان نمي‌کند و همين موضوع خطرات زيادي را براي روستاييان به وجود مي‌آورد.

احمد ذوالقدر فرماندار ابهر هم اين موضوع را تأييد کرد و حتي اعلام کرد در بازديد نامحسوس از اين دو روستا، متوجه اين موضوع شده که در مواردي حق با روستاييان است و اين موضوع به شوراي تأمين شهرستان ابهر رفته است.

خبرنگار تسنيم اين موضوع را از بهروز عباسي دادستان زنجان پيگيري کرد. دادستان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اعلام کرد که پس از انتشار گزارش تسنيم، به اين موضوع ورود کرده ‌و علاوه بر تشکيل پرونده قضايي، اين موضوع را از طريق دادستان ابهر پيگير است.

با اين وجود، ساکنان اين روستاها مدعي هستند اين انفجارها و پرتاب سنگ‌ها همچنان ادامه دارد که فيلم زير براساس ادعاي اهالي، مربوط به انفجار اخير است.

 

حال مجيد گلشني‌منفرد مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به اين موضوع واکنش نشان داد. گلشني منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم، اظهار داشت: مراحل آتش‌باري معدن بسيار پيچيده است و در هر مرحله بايد هيئت ناريه، حراست استانداري،  حراست اداره‌کل صمت، نيروي انتظامي و شرکت خدمات آتشباري (اين شرکت بايد از ارتش مجوز بگيرد) در محل آتش‌باري حضور داشته باشند.

وي ادامه داد: پرتاب‌هاي انفجار مقوله بسيار پيچيده‌اي دارد و اگر قرار باشد اين سنگ‌ها پرتاب شوند در وهله نخست بايد ماشين‌آلات و تجهيزات خود معدن‌دار که در نزديکي معدن هستند نابود شوند. از سوي ديگر معدن‌دار بايد از مواد منفجره بيشتري استفاده کند تا اين سنگ‌ها به نزديکي‌هاي روستا پرتاب شوند و اين موضوع در حالي است که احتياجي به اين انفجارها با حجم وسيع نيست.

مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصريح کرد: ما هيچ‌گاه در تقابل با معارضين محلي قرار نگرفتيم و نمي‌خواهيم به طور مستقيم ورود کنيم. دادگاه بهترين مرجع است که به اختلافات معد‌ن‌دار و روستاييان پايان خواهد داد. قبول داريم پرتاب و ريزش در هر بار انفجار وجود دارد ولي بايد با تعامل معدن‌دار و روستاييان اين موضوعات حل شود.

وي تصريح کرد: ما معتقد هستيم که معدن‌داران بايد با روستاييان تعامل داشته باشند چرا که محل زندگي آنان است و بايد با تعامل کارها پيش برود؛ با درگيري و اختلاف طبيعي است که کارها گره مي‌خورد.

گلشني‌منفرد تشريح کرد: معدن‌دار پاسخ‌هايي براي اين ادعاي روستاييان به اداره‌کل صمت مطرح کرد و ما نمي‌خواهيم در اين زمينه قضاوت کنيم  و به طور مستقيم ورود کنيم. با ورود دادستاني و تشکيل پرونده قضايي، قطعاً دادگاه مي‌تواند در اين زمينه تصميم‌گيري کند.

وي تصريح کرد: بنده هم نمي‌خواهم به عنوان يک شخصيت حقوقي در اين زمينه اظهار نظر مستقيم داشته باشم چون ممکن است طرفين دعوا برداشت‌هايي از صحبت‌هاي بنده داشته باشند. ولي به عنوان يک کارشناس اعلام مي‌کنم صحبت‌هاي طرف معدن به واقعيت نزديک‌تر است؛ با اطلاعاتي که دارم مي‌گويم در زمان انفجار، نيروي انتظامي و هيئت ناريه و ... حضور دارند ولي هيچ‌گونه گزارشي از سوي آنان نشده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها