عصر آذربایجان

گزارش خبر

بحران خشکسالي در استان زنجان به اوج رسيد

بحران خشکسالي در استان زنجان به اوج رسيد

1400/04/20

گروه گزارش: با اينکه استاندار وقت زنجان در سال‌هاي 94 و 95 مي‌توانست براي افزايش سهميه آب استان از رودخانه قزل اوزن تلاش کند ولي متاسفانه به خاطر برخي کم‌کاري‌ها اين فرصت از استان زنجان گرفته شده است.

 مرتضي فيض‌آبادي

گروه گزارش: با اينکه استاندار وقت زنجان در سال‌هاي 94 و 95 مي‌توانست براي افزايش سهميه آب استان از رودخانه قزل اوزن تلاش کند ولي متاسفانه به خاطر برخي کم‌کاري‌ها اين فرصت از استان زنجان گرفته شده است.  خشکسالي و بحران آبي چند سالي است که به اوج خود رسيده و در همين راستا اکثر استان‌هاي کشور با معضل بي‌آبي درگير هستند. با اينکه مسئولان استان‌هاي مختلف کشور در چند سال اخير به هر نحوي تلاش کرده‌اند تا چاره‌اي براي معضل بحراني آبي خود پيدا کنند ولي گويا مسئولان وقت استان زنجان درگير مسائل مهمتري بوده‌اند!
با اينکه بايد تلاش مي‌شد در سال‌هاي گذشته با استفاده از رايزني‌ها با مسئولان کشوري و همينطور جذب اعتبارات لازم فکر اساسي به حال بحران آبي زنجان مي‌شد ولي بلاتکليفي سدهاي نيمه کاره استان (سدهاي مشمپا و تالوار) و همينطور عدم افزايش ميزان برداشت آب از رودخانه قزل اوزن ثابت مي‌کند که مسئولان وقت استاني در اين راستا تلاش‌هاي مثمر ثمري انجام نداده‌اند.از سوي ديگر شهرستان طارم که به هندوستان ايران معروف است و محصولات کشاورزي آن براي تامين بازار کشور بسيار حائز اهميت است و به عبارتي ديگر اقتصاد مردم آن شهرستان و حتي استان با کشاورزي در آن منطقه مي‌چرخد ولي متاسفانه اين روزها طارم با بحران آبي زيادي دست و پنجه نرم مي‌کند. شايد يکي از دلايل آن مي‌تواند کوتاهي مسئولان وقت استان باشد. البته چندي پيش با پيگيري‌هاي نمايندگان مجلس استان براي جلوگيري از خشک شدن محصولات کشاورزان طارمي ميزان قابل توجهي آب از سد آيدوغموش آذربايجان شرقي خريداري شد.مصطفي طاهري نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: متاسفانه در سال‌هاي گذشته به خاطر ضعف مسئولان استاني سهميه برداشت آب استان زنجان از رودخانه‌هاي مشترک با ساير استان‌ها افزايش نداشته است. به طور مثال با اينکه ميزان مالکيت استان زنجان در رودخانه قزل اوزن نسبت به استان همجوار گيلان بسيار زياد است ولي حق برداشت گيلان از استان زنجان بسيار زياد است. از سوي ديگر حتي ميزان بارندگي‌هاي گيلان با زنجان قابل مقايسه نيست و معلوم نيست چرا وزارت نيرو در اين موضوع فکري نمي‌کند.
وي با ابراز تاسف از کم‌کاري برخي مديران وقت استان در زمينه وضعيت آب استان گفت: زماني که جمشيد انصاري استاندار زنجان بود جلسه‌اي در وزارت نيرو با حضور مسئولان چندين استان در زمينه برداشت آب از قزل اوزن در وزارت نيرو برگزار شد ولي در کمال ناباوري استاندار وقت در آن جلسه حضور نيافت و هنوزم که هنوز است چوب کم‌کاري او را در اين زمينه مي‌خوريم.نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه جمشيد انصاري بايد پاسخ دهد چرا آن روز در آن جلسه بسيار مهم حاضر نشد، گفت: ديگر استان‌ها با جان و دل براي افزايش سهميه آب استان خود تلاش مي‌کنند ولي در استان زنجان مسئولان در خواب تشريف دارند.وي عنوان کرد: از سوي ديگر سد مشمپا مي‌تواند نياز آب شرب چندين روستاي استان را برطرف کند و از همه مهمتر مشکل آب کشاورزي طارم را تا حدودي مرتفع مي‌کند ولي متاسفانه چندين سال است که به حال خود رها شده است. در کمال ناباوري مسئولان وقت اندکي در زمينه تکميل اين پروژه مهم  قدمي برنداشته‌اند و ما هم نمي‌دانيم چرا مسئولان مربوطه در هشت سال گذشته تلاشي براي افتتاح آن نکردند.
اراضي شيبدار طارم
از سوي ديگر جواد تاراسي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان در گفت‌وگو با تسنيم اظهار کرد: عدم تخصيص آب به اراضي شيبدار به عنوان يک مشکل جدي در طول چندين سال اخير براي استان مطرح بود و دقيقا اين موضوع ريشه در عدم مديريت شرايط توسط شخص جمشيد انصاري در اين استان ايجاد شده بود. البته به لطف خدا و تلاش‌هاي بي‌دريغ نمايندگان فعلي زنجان و طارم در مجلس فعلا اين موضوع رفع شده ولي بايد فکر اساسي براي اين اراضي کرد.وي ادامه داد: امروزه چوب عدم مديريت جمشيد انصاري را مي‌خوريم؛ شايد اگر انصاري در آن جلسه حضور داشت مشکل آب اين منطقه حل مي‌شد و بسياري از کشاورزان امروزه در راستاي جهش توليد اقدام مي‌کردند ولي عدم حضور و عدم پيگيري انصاري بيش از يک هزار خانواده را در طارم درگير موضوع چالش آب در اراضي شيبدار کرده است.
تاراسي با ابراز تاسف از بي‌عدالتي در زمينه تصميم‌گيري در تخصيص آب حوزه سفيد‌رود گفت: وزارت نيرو به اين امر کاملا بي‌توجه است در حالي که بايد بازنگري مجدد در طرح تصويب شده انجام گيرد و 7 ميليون‌ متر مکعب آب به اراضي شيبدار شهرستان طارم زنجان اختصاص يابد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،حال با اين تفاسير مشخص مي‌شود يکي از دلايلي که امروزه برخي از نقاط طارم با بحران آبي مواجه هستند کم‌کاري مسئولان وقت بوده است. شايد اگر مسئولان در آن سال‌ها با جان و دل براي افزايش سهميه آب استان تلاش مي‌کردند و جلسات متعددي را براي افزايش سهميه با مسئولان کشوري از جمله وزير نيرو برگزار مي‌کردند تخصيص آب استان زنجان بسيار بيشتر از ميزان فعلي بود. با اين حال اميدواريم مسئولان فعلي اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و با جديت براي افزايش سهميه آب استان از رودخانه‌هاي ملي تلاش کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها