عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود نيرو و فضاي آموزشي پاشنه آشيل آموزش در آذربايجان غربي

کمبود نيرو و فضاي آموزشي پاشنه آشيل آموزش در آذربايجان غربي

1400/07/04

گروه فرهنگي: کمبود نيرو و فضاي آموزشي جزو مهمترين مشکلات فرايند آموزش در آذربايجان غربي در آغاز سال تحصيلي جديد است که انتظار مي‌رود در دولت سيزدهم با نگاه ويژه براي رفع اين 2 چالش مهم چاره انديشي شود.

گروه فرهنگي:  کمبود نيرو و فضاي آموزشي جزو مهمترين مشکلات فرايند آموزش در آذربايجان غربي در آغاز سال تحصيلي جديد است که انتظار مي‌رود در دولت سيزدهم با نگاه ويژه براي رفع اين 2 چالش مهم چاره انديشي شود. آموزش به عنوان مهمترين رکن توسعه هر جامعه اي به شمار مي رود که بايد براي ارتقاي کمي و کيفي آن بيشترين اقدامات صورت گيرد؛ ايران اسلامي نيز از اين قاعده مستثني نيست و همه اهداف در کشور براي توسعه مبتني بر نيروي انساني بوده که اين نيروي انساني فرهيخته و کارآزموده از دل آموزش و پرورش با کيفيت بيرون مي آيد.
هرچند طي 2 سال اخير، به علت شيوع بيماري کوويد 19 مهمترين دغدغه مديران آموزشي در دنيا، ايران و به تبع آن آذربايجان غربي به اين بيماري معطوف شده ولي همچنان مشکلات بسياري در حوزه آموزش و پرورش به ويژه در استان محرومي نظير آذربايجان غربي وجود دارد که بايد براي حل آنها، کار کرد.
در ابتداي سال تحصيلي جديد، تامين کتب درسي، واکسيناسيون، آماده سازي معلمان  و مدارس براي آموزش هاي ترکيبي سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و تامين نيروي آموزشي از مهمترين اقدامات مسوولان آموزش و پرورش در قالب پروژه مهر براي استان است که به رغم تمام کاستي ها با جديت پيگيري مي شود تا در ابتداي مهرماه کلاسي بدون معلم نباشد و دانش آموزي از چشيدن طعم شيرين تحصيل بازنماند.
اما در کنار تمام مشکلات آموزش ترکيبي و يا غير حضوري چالش مهمتري که همواره مانند زخمي بر پيکره اين نهاد در ابتداي مهر سر باز مي کند و نقطه ضعفي براي اجراي برنامه هاي ارتقاي کمي آموزش است کمبود معلم و فضاي آموزشي مي باشد که نيازمند توجه جدي دولت سيزدهم در رفع اين مشکل اساسي است تا آذربايجان غربي از رديف چهار استان محروم کشور در اين زمينه خارج شود.
رفع مشکلات زير ساختي و زيربنايي آموزش و پرورش نيازمند نگاه ويژه دولت است
مدير کل آموزش و پرورش آذربايجان غربي  گفت: انتظار داريم دولت سيزدهم با عدالت محوري خاصي که از آغاز کار در اولويت قرار داده است با نگاهي ويژه به اين استان به عنوان يکي از مناطق محروم کشور در صدد رفع مشکلات زيرساختي در بخش آموزش اقدام نمايد.مهين منافي با بيان اينکه ريشه کن کردن کلاسهاي کانکسي، کپري، سه شيفت و غير استاندارد جزئي از آرزوهاي دانش آموزان و معلمان اين استان است گفت: افزايش سرانه فضاي دانش آموزي و کم کردن تراکم کلاسي نيز با تامين و تزريق به موقع اعتبارات جزء ضروريات اين منطقه مرزي و محروم است که نگاه عدالت ومحورانه دولت مي تواند به تحقق اين ارزوي ديرينه کمک شاياني کند.وي با اشاره به کمبود هشت هزار و 500 نفر نيروي انساني  در اداره کل آموزش و پرورش آذربايجان غربي گفت: افزايش سهميه جذب از طريق ماده 28 و اعتبارات عمراني براي تجهيز مدارس يک ضرورت است چرا که اغلب مدارس و تجهيزات استان متعلق به دهه 1340 و 50 هستند و فرسوده شده اند.
منافي افزود: هم اکنون کمبود نيروي انساني با استمرار کار بازنشستگان و حق التدريسي ها پوشش داده شده است.
سرانه فضاي آموزشي در آذربايجان غربي پايين تر ميانگين کشوري است
مرزي بودن استان، درگيري هشت ساله در جنگ تحميلي و بعد از آن درگيري با اشرار و کوهستاني بودن مناطق از جمله دلايلي است که سبب شده آذربايجان غربي در بحث سرانه فضاي درسي از استان‌هاي قعر جدولي محسوب شود.همچنين به جهت اينکه بيشتر مدارس استان داراي بافت فرسوده بوده‌اند در سال‌هاي گذشته هم در جهت نوسازي اين مدارس اقدام شده ولي اين نوسازي‌ها هيچ تاثيري در روند افزايش فضاي درسي براي هر دانش‌آموز نداشته است.
براساس اطلاعات موجود سرانه فضاي آموزشي در آذربايجان غربي به ازاي هر دانش آموز در سطح استان 4.05 متر مربع است در حاليکه سرانه فضاي آموزشي در کشور 5.18 مترمربع است.مسوولان بخش تعليم و تربيت استان براين باورند که بايد سرعت احداث مدارس بيشتر شود تا اين کمبود سرانه فضاي آموزشي در آذربايجان غربي جبران شود.
مدير کل آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي بيان کرد: سرانه فضاي آموزشي در آذربايجان غربي 4.05 مترمربع به ازاي هر دانش آموز است که پايين تر از ميانگين کشوري به شمار مي رود که البته اين رقم در شهرستاني نظير پيرانشهر، 1.7 مترمربع است.طبق اظهارات وي ميزان تراکم کلاسي در مقطع ابتدايي امسال 25.29 درصد، متوسطه اول 27.86 و متوسطه دوم 25.05 و تراکم کل استان 25.82 بوده است.
منافي از وجود 400 مدرسه کانکسي در سطح استان خبر داد و افزود: تمام مدارس کانکسي شمال استان جمع شده است و مابقي با بهره برداري از پروژه هاي جديد در حال جمع آوري است.وي بيان کرد: در سال جاري با تحويل 61 مدرسه جديد به آموزش و پرورش استان، تعداد مدارس استان به پنج هزار و 150 مدرسه افزايش مي يابد.
امسال 70 هزار دانش آموز ديگر وارد عرصه تعليم و تربيت در آذربايجان غربي مي شوند
به رغم تمام مشکلات موجود در بخش آموزش و پرورش آذربايجان غربي امسال 70 هزار نفر دانش اموز پايه اول راهي مدارس مي شوند که در راستاي سنجش شاخصه هاي سلامت آنان 46 پايگاه سنجش سلامت نوآموزان و يک پايگاه تخصصي ايجاد شده است.دبير پروژه مهر آموزش و پرورش آذربايجان غربي در اين زمينه گفت: 56 هزار نفر به اين پايگاه ها مراجعه کرده اند و 6 هزار نفر نوآموز پايه اول و 2 هزار و 700 نفر پيش دبستاني نيز در اين مدت اقدام به نوبت گيري کرده اند.بابک حشمت اضافه کرد: آذربايجان غربي در حالي به استقبال سال تحصيلي جديد مي رود که نرخ ترک تحصيل در استان از 2.86 درصد در سال تحصيلي گذشته به 1.80 درصد کاهش پيدا کرده است و آموزشهاي آنلاين موجب شده تا بخشي از دانش آموزان که به علل محروميت و کار قادر به ادامه تحصيل نبودند به چرخه اموزش بازگردند.وي ادامه داد: نرخ پوشش تحصيلي نيز از حدود 71 درصد به 72.15 درصد رسيده است.وي اضافه کرد: 68.85 درصد دانش آموزان از آموزش هاي تلويزيوني، 83 29. درصد دانش آموزان در شبکه شاد و 6.05 درصد از آموزش هاي حضوري بهره مند شدند.
95 درصد کتابهاي درسي دانش آموزان تامين شده است
مشکل تامين و توزيع کتاب که هر ساله دامنگير آموزش و پرروش استان بود خوشبختانه امسال با تمهيدات ويژه مدير آموزش و پرورش با ثبت نام و ثبت سفارشهاي به موقع رفع شده است اما در توزيع کتابهاي شاخه فني و حرفه اي و کاردانش اندکي تعلل ارسال وجود دارد.معاون آموزش ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش آذربايجان غربي در اين زمينه گفت: 95درصد از کتابهاي درسي دانش آموزان استان قبل از آغاز ثبت نام از مرکز نشر کتابهاي درسي تامين و وصول شده است.
ميرصادق جامعي افزود: توزيع کتاب هاي درسي دانش آموزان از 2 شهريور ماه همزمان با سراسر کشور با رعايت پروتکلهاي بهداشتي و نکات ايمني و سلامتي آغاز شده است.وي با بيان اينکه کتابهاي درسي دانش آموزان آموزش و پرورش استثنايي استان هم تامين شده است ادامه داد: نواقص اندکي در توزيع 10 عنوان کتاب درسي دوره فني و حرفه اي و کار دانش وجود دارد که در صدد تامين و رفع اين نواقص هستيم.بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي آموزش و پرورش، آذربايجان غربي امسال با 646 هزار دانش آموز در مقاطع ابتدايي و متوسطه اول و دوم به استقبال مهرماه مي رود.
پنج هزار و 150 مدرسه در قالب بيش از 17 هزار کلاس درس براي آموزش هاي حضوري، ترکيبي و زيرساختهايي براي آموزش آنلاين در بستر شبکه شاد تدارک ديده شده است39 هزار نفر فرهنگي آذربايجان غربي نيز در اقصي نقاط استان براي آغاز سال تحصيلي با دريافت آموزش هاي ضمن خدمت در بخش هاي مختلف و نيز واکسيناسيون عليه بيماري کوويد 19 منتظر شروعي تازه براي فصل تعليم و تربيت هستند60 درصد مدارس کل استان در سه هزار روستاي آذربايجان غربي واقع شده و تاکنون 95 درصد کتاب هاي مقطع ابتدايي، 85 درصد کتاب هاي مقطع متوسطه اول، 90 درصد کتاب هاي نظري و 74 درصد کتاب هاي دوره کاردانش ثبت سفارش شده است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، طبق گفته مسوولان تعليم و تربيت استان در سال تحصيلي پيش رو 21 هزار دانش آموز بر تعداد محصلان و 618 کلاس برتعداد کلاسهاي استان افزوده مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها