عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازي برد - بردي که اردوغان با قتل خاشقچي به راه انداخت

بازي برد - بردي که اردوغان با قتل خاشقچي به راه انداخت

1397/08/06

سرويس سياسي: اردوغان سعي کرده با مديريت جريان رسانه اي خاشقچي عليه عربستان وجهه رقيب خود را بيش از پيش از بين ببرد.

جنگ قدرت ميان عربستان سعودي و ترکيه از ديرباز وجود داشته است. بعد ازتحولات خاورميانه و انقلابات مردمي در برخي از کشورها مانند لييي و مصر و تغيير حکومت اين کشورها اين جنگ شدت بيشتري به خود گرفت. مداخله عربستان در واقعه کودتاي سفيد مصر که به سرنگوني حکومت »محمد مرسي« تا به اينجا اولين و آخرين حکومت غير نظامي مصر منجر شد، اختلاف ميان اين دو کشور را شدت بخشيد. 
ترکيه طرفدار اخوان المسلمين بود و سرنگوني حکومت نزديک به اين حزب آنهم با کمک مالي عربستان سعودي اردوغان را خشمگين کرد.
از سوي ديگر موضوع قطر يکي ديگر از چالش هاي جدي ميان ترکيه و عربستان بود. عربستان سعي کرد با فشار سياسي با کمک برخي ديگر از کشورهاي عربي از جمله امارات، قطر که در حال پيش روي خارج از پازل عربستان بود را تنبيه کند. شبکه خبري الجزيره که توانسته براي قطر وجهه سازي کند و يکي از رسانه‌هاي ضد موج امپرياليسم رسانه اي غربي به شمار مي رود، حسادت سعودي ها را بيش از پيش برانگيخت. در همين راستا عربستان براي اينکه قطر را از گرونه رقابت با خود حذف کند دست روي اين شبکه گذاشت و سعي کرد آنرا تعطيل کند. 
در ميان تنش اين دو کشور عربي ترکيه توانست هم از لحاظ تجاري و هم از لحاظ سياسي از اين ماجرا بهره برداري کند. تحريم هاي قطر توسط محور عربستان با کمک ترکيه و البته ايران خنثي شد. در اين رابطه دو قطبي مهم در حوزه محور سني ميان عربستان و ترکيه بيش از پيش تقويت شد.
حالا در ماجراي خاشقچي يک امتياز بزرگ نصيب ترکيه شده که »رجب طيب اردوغان« با کمک نيروهاي اطلاعاتي خود سعي در بهره برداري شديد از آن دارد. اولين چيزي که اردوغان در پي آن است تخريب وجهه عربستان است. 
ترکيه موقعيتي بزرگ براي با خاک يکسان کردن رقيب سنتي خود پيدا کرده است و حالا اردوغان با تبليغ سياسي که براي سه شنبه داشت، آل سعود را به گوشه رينگ برده و ضربات مهلکي به آن وارد مي‌کند.
ترکيه با تاکتيک افشاگري عليه عربستان توانسته است جريان رسانه اي عليه قتل خاشقچي را زنده نگاه دارد. ترکيه با همين تاکتيک رسانه اي وجهه عربستان را به شدت تخريب کرده است. البته موضوع قتل خاشقچي هم مسئله اي نيست که بتوان آنرا ناديده گرفت اما رژيم سعودي سعي کرد که با اتفاقي خواندن اين موضوع مقامات اين کشور بخصوص »محمد بن سلمان« وليعهد عربستان را نسبت به قصور در اين ماجرا مبرا کند. اما افشاگري ترکيه اين حربه سعودي ها را خنثي کرد و حتي اردوغان خود در حال مديريت موج رسانه‌اي عليه سعودي‌هاست.
در همين رابطه روز سه شنبه اردوغان به انتظارات درباره ابهامات مرگ خاشقچي پاسخ داد و گفت: »عربستاني ها مدعي هستند که خاشقجي در يک درگيري کشته شده است. يک روز قبل از کشته شدن خاشقجي يک تيم سه نفره عربستاني جنگلي در استانبول را مورد شناسايي قرار داده اند. اين قتل يک موضوع بين المللي است. تحقيقات نشان مي دهد که خاشقجي قرباني يک قتل وحشتناک شده است. و اين سبعيت نبايد پوشانده شود. اينکه عربستاني ها قتل خاشقجي را تائيد کرده اند قابل توجه است. افرادي که در اين قتل دخيل بوده اند بايد محاکمه شوند.«
اردوغان گفت: نهادهاي امنيتي ترکيه مدارکي دارند که مي گويد قتل خاشقجي يک جنايت برنامه ريزي شده بوده است. ترکيه و جامعه جهاني فقط در صورتي راضي مي شوند که تمامي برنامه ريزان و عاملان اين جنايت به محکمه سپرده شوند. کشورهاي ديگر نيز بايد در تحقيقات مشارکت کنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، اين عملکرد اردوغان بازي برد برد است. از يک سو اردوغان وجهه عربستان را به خاک و خون مي کشد و از سوي ديگر خود را به عنوان فردي که طرفدار رسانه هاست و سعي دارد حقيقت ماجرا را به جامعه جهاني نشان دهد، معتبر مي سازد. ترکيه در اين حوزه ضربه سختي به عربستان سعودي تا به اينجا وارد ساخته است و بايد ديد که 
در ادامه چه روندي در اين پرونده طي مي شود. افتضاح قتل خاشقچي موقعيت برتري را به ترکيه هديه داده است و ترک ها در برابر عربستان يک امتياز بزرگ کسب کرده‌اند که به نظر مي رسد در دو صورت مي توانند از عربستان امتيازگيري کنند.  ترکيه مي تواند هم از طريق رسانه اي با افشاگري و تخريب وجهه عربستان و هم از طريق گرفتن امتيازات در مذاکرات پنهاني عربستان را وارد بازي جديد خود کند؛ بازي که زمين آنرا تا به امروز ترکيه تعيين کرده است.  

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازي برد - بردي که اردوغان با قتل خاشقچي به راه انداخت

بازي برد - بردي که اردوغان با قتل خاشقچي به راه انداخت
خروج

سرويس سياسي: اردوغان سعي کرده با مديريت جريان رسانه اي خاشقچي عليه عربستان وجهه رقيب خود را بيش از پيش از بين ببرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها