عصر آذربایجان

گزارش خبر

افزايش نرخ بنزين در شرايط فعلي شدني نيست

افزايش نرخ بنزين در شرايط فعلي شدني نيست

1397/08/07

سرويس اقتصادي: معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه از موافقت مقام معظم رهبري براي برداشت 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي شرکت‌هاي دولتي خبر داد و گفت: افزايش نرخ بنزين در شرايط فعلي شدني نيست و جامعه کشش ندارد.

اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در مراسم روز ملي صادرات گفت: در سه بار تجربه مديريتي خود با پيمان سپاري ارزي روبرو شده‌ام، يک بار در دولت آقاي هاشمي بود و مهمترين رسالت ما در آن دوران اين بود که به مسئولان اقتصادي بقبولانيم که اين پيمان سپاري کار درستي نيست و اين کار زمان برد. وي اظهار داشت: در دولت يازدهم وقتي به سر کار آمديم ديديم که در دولت قبلي پيمان سپاري صورت مي‌گيرد، اما در آن زمان پيمان سپاري را برداشتيم. جهانگيري بيان داشت: الان شرايط جديدي به وجود آمده که پيمان سپاري ارزي انجام شده، اما ما در اين شرايط تصميم داشتيم که نام پيمان سپاري را نياوريم، بلکه تلاش ما اين بود که اگر کسي ارز حاصل از صادرات را برنگرداند، از يک سري معافيت‌ها برخوردار نباشد. وي با بيان اينکه صادرات امروز پيشران توسعه اقتصادي و صنعتي کشور است و اگر کسي به دنبال توليد است بايد صادرات را راه‌اندازي کند، گفت: ولي اين صادرات که همه آن را قبول دارند، بايد از محل آن ارزي حاصل شود که نياز کشور را تامين کند و اگر کسي صادرات انجام دهد، به قصد خروج سرمايه اين ديگر خدمت نيست و عکس خدمت است. معاون اول رئيس‌جمهور بيان داشت:‌ ما نمي‌خواهيم بخشنامه‌هاي خلق‌الساعه داشته باشيم و مي‌دانيم که ثبات عامل موفقيت‌هاي يک کشور است، اما اگر جايي اشتباهي شود اين کار شماست که به موقع آن را هشدار دهيد. وي افزود: ما بايد در تصميم گيري‌ها منافع 80 ميليون ايراني را در نظر بگيريم و ممکن است، وقتي ما بين دو موضوع قرار مي‌گيريم، نتوانيم موضوع را آن چنان که شما مي‌خواهيد، توضيح دهيم. معاون اول رئيس‌جمهور اظهار داشت: در دور اول رئيس‌جمهور اولويتش را موضوع برجام قرار داد و من بيشتر به مسائل اقتصادي رسيدگي مي‌کردم و امروز رئيس‌جمهور براي مسائل اقتصادي بيشتر وقت مي‌گذارد. وي افزود: در مورد فضاي کسب و کار نيز بايد اطلاع‌رساني قبلي در مورد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها صورت بگيرد، اين در حالي است که بخش خصوصي و اتاق بازرگاني جاي خود را باز کرده و حتي در جلسات سران سه قوه مشخصا به نامه‌هاي اتاق اشاره شده است. جهانگيري بيان داشت: بخش خصوصي پيشنهاداتي براي اصلاح فرايند بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد دارد، اعلام کند، زيرا دولت در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات تصميم بلندمدت نگرفته است، اگر مردم ايران با هم باشند و به آمريکايي‌ها بگويند که اقتصاد ايران به اين راحتي‌ها قابل فروپاشي نيست، تحريم‌ها طولاني نخواهد بود. وي گفت: قيمت پايه صادراتي اصلاح مي‌شود، به من گفته شده موضوع حل شده است، اين در حالي است که اگر موضوع حل نشده است، به من نامه بنويسيد که حل نشده است.
*500ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي حمايت از شرکتهاي دارويي
معاون اول رئيس‌جمهور اظهار داشت: از صندوق توسعه ملي 500 ميليون دلار را تبديل به ريال خواهيم کرد تا از اين طريق از شرکت‌هاي دارويي حمايت کنيم، مقام معظم رهبري نيز هفته گذشته تاکيد داشته‌اند که مشکلي در اين زمينه نيست. جهانگيري در ادامه از موافقت مقام معظم رهبري براي برداشت 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي شرکت‌هاي دولتي خبر داد و گفت: افزايش نرخ بنزين در شرايط فعلي شدني نيست و جامعه کشش ندارد. وي با بيان اينکه به آقاي شريعتمداري قول داده بودم در اين روز شرکت کنم گفت: امروز شرايط حضور نداشتم ولي زماني که در اخبار شنيدم اين جلسه با حضور بنده برگزار مي‌شود، آمدم تا تعبير و تفسيري از اين جلسه نشود. معاون اول رئيس‌جمهور اظهار داشت: وضعيت خاصي را در شرايط کنوني اقتصاد تجربه مي‌کنيم و نمي‌توانيم غيرصادقانه صحبت کنيم و در سابقه مديريتي من هم اينطور نيست که اگر با توليد کننده و صادرکننده صحبت کردم مواردي نادرستي را  عنوان کنم و سعي کرده‌ام، تا آنچه که در رابطه با مسائل کشور و شرايط اقتصادي و توليدي مي‌دانم، خلاف آن چيزي را نگويم که مي‌دانم، اما همه آنچه را که مي‌دانم نمي‌گويم، زيرا گفتن برخي مسائل در شرايط فعلي به صلاح کشور نيست. جهانگيري گفت:‌اما بهرحال برخي مسائل پشت پرده نيست و اولويت ما در آغاز به کار دولت يازدهم اين بود که قيد و بندهايي که به پاي صادرکنندگان بسته شده دور کنيم و تيمي که روي کار آمده با قدرت گرفتن و ميدان داشتن بخش خصوصي موافق بوه است. وي با تاکيد بر اينکه موتور محرک اقتصاد بخش خصوصي است بيان داشت: شرايط بين‌المللي کشور به گونه‌اي است که سياست‌هاي اقتصادي کشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد و اين بدان معني است که شرايط اقتصادي و سياسي و اجتماعي داخل کشور بر اين سياست‌هاي اقتصادي اثرگذار است. معاون اول رئيس‌جمهور بيان داشت: البته با يک بنگاه اقتصادي آثار سياست هاي اقتصادي و فرهنگي داخلي و خارجي را نيز بر خود و عملکرده‌اش مي‌بيند.
*دست ما مقابل تحريم آمريکا بسته نيست
جهانگيري گفت:‌آمريکاي‌ها تحريم‌هاي خود را روي 13 آبان بنا کرده‌اند و پيش از موعد اجراي آن در شاخص‌هاي نفت، حمل و نقل، بانک زيربناي درآمدي کشور است، تحريم‌ها آغاز شده و در اين شرايط برخي کشورها تسليم ترامپ شده و خريد نفت از ما را به صفر رسانده‌اند، البته ما دست بسته نبوده‌ايم و راهکاري پيدا کرديم که عليرغم اين مسائل نفت را صادر کنيم. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، وي بيان داشت: راه دشوار است بايد اراده کنيم که اين راه دشوار را حل و فصل کنيم زيرا تصميم تحريم آمريکا يک تصميم سياسي و اقتصادي صرف عليه حکومت و دولت ايران نبوده، بلکه بر عليه ملت ايران است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

افزايش نرخ بنزين در شرايط فعلي شدني نيست

افزايش نرخ بنزين در شرايط فعلي شدني نيست
خروج

سرويس اقتصادي: معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه از موافقت مقام معظم رهبري براي برداشت 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي براي شرکت‌هاي دولتي خبر داد و گفت: افزايش نرخ بنزين در شرايط فعلي شدني نيست و جامعه کشش ندارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها