عصر آذربایجان

گزارش خبر

راه‌آهن اردبيل در نزديکي ايستگاه پاياني

راه‌آهن اردبيل در نزديکي ايستگاه پاياني

1400/03/31

گروه گزارش: طرح بزرگ راه‌آهن اردبيل - ميانه با اينکه بواسطه سختي مسير صعب‌العبور کمي در مرحله بهره‌برداري با تاخير مواجه شده است اما دولت سعي دارد تا آخرين روزهاي عمر خود مراحل اجراي آن را تسريع بخشد و حداکثر تا پاييز امسال به بهره برداري برسد.

گروه گزارش:  طرح بزرگ راه‌آهن اردبيل - ميانه با اينکه بواسطه سختي مسير صعب‌العبور کمي در مرحله بهره‌برداري با تاخير مواجه شده است اما دولت سعي دارد تا آخرين روزهاي عمر خود مراحل اجراي آن را تسريع بخشد و حداکثر تا پاييز امسال به بهره برداري برسد.
 محمد باقر نوبخت معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه در سفر  خود به استان اردبيل  و بازديد از اين پروژه گفت: مسير سخت راه‌آهن و سختي کار، زمان افتتاح را به تاخير انداخته و با تامين اعتبار مورد نياز  انتظار مي‌رود در چهار ماه آينده طرح به نتيجه برسد.وي بيان کرد: در سفر قبلي به استان اردبيل قول پرداخت 650 ميليارد تومان به پروژه راه‌آهن اردبيل - ميانه داده شده بود که در عمل دولت 660 ميليارد تومان به پروژه تزريق کرد.وي اظهارکرد: براي پرداخت مطالبات پروژه، مسئولان استاني اردبيل درخواست 400 تا 500 ميليارد تومان را کرده‌اند و انشالله با تامين آن مردم اردبيل از راه‌آهن در چهار ماه آينده استفاده خواهند کرد.
نوبخت تاکيد کرد که اردبيل نقطه پاياني طرح راه‌آهن ميانه - اردبيل نيست بلکه اين خط ريلي تا منطقه مغان تداوم يافته و به آن‌سوي مرز (جمهوري آذربايجان) متصل خواهد شد.آيت‌الله سيدحسن عاملي ، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل نيز از توجه دولت به پروژه راه‌آهن اردبيل ابراز رضايت کرد و گفت: از جناب آقاي نوبخت معاون رئيس جمهوري تشکر مي‌کنيم،  ايشان در سفر اخير خود 400 ميليارد تومان به پروژه راه‌آهن اردبيل اختصاص داد و اميدواريم بزودي شاهد افتتاح اين طرح باشيم. عمليات اجرايي راه‌آهن ميانه - اردبيل به طول 175 کيلومتر در سال 84 شروع شد اما سال‌ها اين پروژه متوقف ماند تا اينکه در دولت تدبير و اميد عمليات اجرايي آن از سرگرفته شده و مديران دولت دوازدهم نيز  عمليات اجرايي آن را تا مرحله پاياني به پيش برده‌اند.اين طرح ريلي هم‌اکنون در 12 قطعه شامل 35 درصد منطقه کوهستاني و سخت‌گذر، 45 درصد تپه ماهور و 20 درصد دشت با سرعت در حال اجراست.مرتفع‌ترين پل ريلي کشور به ارتفاع 81 متر در مسير آرپاچايي براي ايجاد ارتباط در اين خط ريلي در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسير 27 کيلومتر تونل و هفت کيلومتر گالري نيز بازگشايي شده و در حال اجراست.در طرح راه‌آهن اردبيل - ميانه 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810 متر، چهار کيلومتر پل دره‌اي بزرگ، سه کيلومتر پل آبرو و 10 دستگاه گالري به طول چهار کيلومتر اجرا مي‌شود.
اکبر بهنامجو ، استاندار اردبيل با اشاره به فعاليت‌ها براي تکميل پروژه راه‌آهن اردبيل بيان کرد: زيرسازي راه‌آهن اردبيل به عنوان مهم‌ترين بخش از روند اجرا تا پايان شهريورماه امسال به اتمام مي‌رسد.او با بيان اينکه حدود 125 کيلومتر از مسير 170 کيلومتري راه‌آهن اردبيل آماده ريل‌گذاري است ، افزود: به جز چند مسير و پل بزرگ که تا شهريورماه تکميل مي‌شوند، ساير قسمت‌هاي پروژه تا مردادماه آماده ريل‌گذاري است ضمن اينکه هم‌اکنون آخرين تجهيزات روسازي وارد استان شده و تست ريل‌گذاري در حال انجام است.وي با اشاره به مطالعات انجام گرفته و اخذ مجوز براي اجراي راه‌آهن اردبيل- پارس‌آباد گفت: مطالعات اين پروژه و اجراي بارانداز ريلي پارس‌آباد انجام گرفته است. با راه‌اندازي بارانداز ريلي به آذربايجان وصل شده و براي اين منظور در حال مراوده با آذربايجان هستيم.عباس خطيبي ، معاون شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور هم گفت: پروژه راه‌آهن اردبيل ، جزو سخت‌ترين پروژه‌هاي ريلي کشور است و تلاش مي‌کنيم با ايجاد شرايط مناسب در سالجاري هم به اجراي اين پروژه شتاب دهيم.
فرزاد قلندري ، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار اردبيل هم گفت: عمليات اجرايي راه‌آهن اردبيل طبق برنامه‌ريزي انجام شده و با رعايت موازين بهداشتي به منظور جلوگيري از شيوع کرونا در حال انجام است.وي ادامه داد: علاوه بر اعتباراتي که از محل فاينانس توسط بانک ملي و بودجه سالانه به اين طرح اختصاص يافته است، در سفر رئيس جمهور به استان هم براي تامين کسري منابع مالي مورد نياز اين طرح اعتبارات لازم پيش‌بيني شد.قلندري گفت: به صورت روزانه مسائل مربوط به پشتيباني‌هاي اداري و فني آن رصد و توسط شخص مقام عالي استان و حوزه عمراني پيگيري مي‌شود.معاون استاندار اردبيل افزود: کارگاه‌هاي عمليات خاکي و تاسيساتي هم طبق تاکيد استاندار و با تامين منابع مالي مورد نياز براي تهيه مصالح مورد نياز و پرداختي پيمانکاران با آمادگي کامل از شانزدهم فروردين ماه فعال شده و با شتاب حداکثري پروژه پيش مي‌رود.وي ادامه داد: اين پروژه يکي از اساسي‌ترين طرح‌هاي زيرساختي اردبيل است که در توسعه استان و کمک به رونق و جهش توليد موثر است و عمليات اجرايي آن طبق برنامه به پيش خواهد رفت.
صديف بدري ، نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: با تزريق اعتبارات پيش‌بيني شده، طرح راه‌آهن اردبيل در ماه‌هاي آتي تکميل شده و به بهره‌برداري مي‌رسد.وي افزود: طرح احداث راه‌آهن ميانه اردبيل قبل از سال 94 با کندي اجرا شده و به نتيجه مطلوب نرسيده بود ولي با پيگيري استاندار، مسئولان استان و حمايت مجمع نمايندگان، اين طرح ملي در 2 سال اخير سرعت گرفته و تمامي کارگاه‌هاي آن با روند مطلوبي در حال اجراست.وي ادامه طرح راه‌آهن اردبيل به مغان را نيز از جمله موضوعات در حال پيگيري نمايندگان و مسئولان استان اعلام کرد و افزود: طرح راه‌آهن اردبيل بدون اتصال به منطقه مغان و شبکه ريلي جمهوري آذربايجان ابتر خواهد بود.
نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين ادامه داد: اتصال راه‌آهن اردبيل به شمال استان و شبکه ريلي جمهوري آذربايجان در بيله‌سوار خواسته طرف آذري‌ها هم هست.بدري با بيان اينکه  تکميل پروژه راه‌آهن اردبيل - ميانه و اتصال آن به شبکه ريلي جمهوري آذربايجان در اولويت قرار گرفته است .وي افزود: مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبيل به پارس‌آباد مغان انجام و اجراي آن در سال 1400 هم پيش‌بيني شده است، ضمن اينکه اتصال آن به شبکه ريلي جمهوري آذربايجان نيز در برنامه کاري قرار دارد.
وي اظهارکرد: اجراي طرح راه‌آهن اردبيل به مغان از جمله موضوعات در حال پيگيري نمايندگان و مسئولان استان است و اين طرح بدون اتصال به منطقه مغان و شبکه ريلي جمهوري آذربايجان ابتر خواهد بود.نيکزاد درباره تداوم راه‌آهن اردبيل به پارس‌آباد مغان و اتصال آن به شبکه ريلي جمهوري آذربايجان هم گفت: ضروري است تا راه‌آهن اردبيل به سمت منطقه مغان ادامه پيدا کرده و در نهايت به شبکه ريلي بين‌المللي از طريق جمهوري آذربايجان وصل شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا ، حجت‌الاسلام سيدکاظم موسوي ، نماينده ديگر اردبيل،نير ، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: اتمام پروژه راه‌آهن اردبيل - ميانه جزو اولويت‌هاي اصلي ما است و در ادامه اتصال اين خط ريلي به پارس‌آباد مي‌تواند استان اردبيل را از بن بست خارج کرده و کريدور شمال به جنوب کشور باشد.وي افزود: در کنار توسعه خطوط ريلي استان با توجه به وضعيت نامناسب جاده‌هاي مواصلاتي بايد توجه ويژه‌اي به اين حوزه انجام گيرد.موسوي بيان کرد: يکي از خواسته‌هاي اصلي مردم اتمام پروژه راه‌آهن اردبيل –ميانه است که دولت وعده داده است تا نيمه اول سال جاري اين پروژه را تکميل کند.
وي اظهارکرد: با اتمام اين پروژه ضمن اينکه مطالبات اصلي مردم در استان اردبيل تحقق مي‌يابد شاهد رونق و توسعه استان در زمينه‌هاي مختلف خواهيم بود.عمليات اجرايي راه‌آهن ميانه - اردبيل به طول تقريبي 175 کيلومتر در سال 84 شروع شده و عمليات آن پس از سال‌ها توقف در دولت تدبير و اميد آغاز شد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها