عصر آذربایجان

گزارش خبر

5استدلال براي اثبات ناتواني آمريکايي_ها در صفرکردن صادرات نفت ايران

5استدلال براي اثبات ناتواني آمريکايي_ها در صفرکردن صادرات نفت ايران

1397/08/20

سرويس سياسي: کارشناسان مطرح مي کنند که عربستان در بهترين حالت توان جايگزيني 400 هزار بشکه نفت ما را دارد و ادعاي رييس جمهوري آمريکا براي صفر کردن صادرات نفت ايران غلوو سياسي است.

صفر کردن صادرات نفت ايران به رويايي براي آمريکاي ترامپ بدل شده است. 
اما بايد پرسيد که آيا واقعا آمريکايي ها توانايي به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان را دارند يا خير. کارشناسان مختلف به اين موضوع پاسخ هاي مختلفي داده‎اند اما بيشتر آنان اين موضوع را يک مسئله نشدني و محال توصيف مي کنند که از يد قدرت آمريکايي ها خارج است.
 فرصت ترامپ تا 13 آبان روزي که قرار بود کشورهايي که از ايران نفت وارد مي کردند صادرات خود را به صفر برسانند در حال اتمام است و در اين خصوص حيثيت آمريکايي ها هم در اين زمينه در حال لکه دار شدن است و آنرا به نوعي مي توان شکست آمريکايي ها و فروپاشي هيمنه قدرت کاخ سفيد دانست.
در ادامه به طور مستدل به اين موضوع مي پردازيم که چرا آمريکا توان صفر کردن صادرات نفت ايران را ندارد.
عقب نشيني کشورهايي که آمريکا روي آنها حساب کرده است: با توجه به عقب نشيني دوستان آمريکا، هدف ترامپ براي رساندن صادرات نفت ايران به صفر دور از دسترس مي باشد و مقاومت اروپا در همکاري نکردن با رئيس جمهوري ايالات متحده براي افزايش فشار اقتصادي بر ايران، تاثير تحريم ها را زير سوال مي برد.
»کيت جانسون« خبرنگار نشريه آمريکايي فارن پاليسي در يادداشتي با عنوان »آيا تحريم هاي آمريکا در خصوص فروش نفت ايران تاثير خواهد کرد؟« نوشت: »با توجه به اينکه کمتر از دو هفته تا آغاز تحريم فروش نفت ايران توسط آمريکا باقي مانده، روشن نيست ايران هنوز چه مقدار نفت خام مي فروشد و يا اينکه کدام کشورها به خريد نفت ايران ادامه مي دهند. لذا اين خود تاثيرگذاري فشارهاي واشنگتن بر تهران را زير سوال برده است.«
هند اعلام کرده است که تا ماه نوامبر واردات نفت ايران را متوقف خواهد کرد، اما اکنون در حال بررسي راه هايي براي ادامه خريد است و چين ظاهرا واردات مقادير بي سابقه اي از نفت ايران را پيش از آغاز رسمي تحريم ها در نظر دارد. 
حتي کشورهايي مانند کره جنوبي که به نظر مي رسيد خيلي سريع درخواست ايالات متحده براي توقف خريد نفت ايران را عملي کند، خواستار معافيت از تحريم هاي دولت ترامپ براي ادامه فعاليت با تهران شده است. 
ترکيه، مشتري بزرگ اروپايي نفت ايران، سعي دارد با استفاده از معافيت از تحريم پس از اعمال تحريم ها، به خريد نفت ايران ادامه دهد.
افزايش قيمت نفت با تحريم ايران: قيمت نفت با فشار آمريکا براي تحريم نفتي ايران افزايش يافته است. 80 دلاري نفت باعث شده که به دولت آمريکا به شدت فشار بيايد، بنابراين، به نظر نمي‌‌رسد که دولت آمريکا بتواند افزايش بيشتر قيمت‌ها را تحمل کند.  
در حال حاضر فضاي رواني به وجود آمده باعث افزايش قيمت نفت شده است و اگر آمريکا از اين موضع گيري کوتاه نيامده و تلاش براي تحريم نفت ايران را متوقف نکند، قيمت نفت همچنان افزايش خواهد يافت.
همپيمانان آمريکا نمي توانند کسري نفت را جبران کنند: حذف کامل صادرات نفت ايران براي آمريکا دشوار خواهد بود زيرا بازار نفت دچار محدوديت عرضه است و توليدکنندگان رقيب نمي‌توانند اين کسري را جبران کنند. 
نگراني بازار نسبت به تاثير تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران بر عرضه، سقوط توليد ونزوئلا و اختلالات عرضه در نقاط ديگر باعث شد قيمت نفت به بالاترين ميزان خود برسد. 
تحت فشار دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا براي کاهش قيمت نفت، اوپک و متحدانش شامل روسيه در ژوئن موافقت کرد توليدشان را مجموعا يه ميليون بشکه در روز افزايش دهند.
در حالي که اوپک توليدش را از آن زمان افزايش داده اما عربستان سعودي نفت کمتري از ميزاني که وعده داده بود، به بازار عرضه کرده است. کاظم پور نسبت به اينکه ساير توليدکنندگان بتوانند نفت بيشتري عرضه کنند، ابراز بدبيني کرد.
ايران يکي از بزرگترين صادر کنندگان نفت است: به باور بسياري از کارشناسان در شرايط کنوني صادرات ايران به بازار جهاني نفت قابل توجه است. عربستان در بهترين حالت توان جايگزيني 400 هزار بشکه نفت ما را دارد و ادعاي رييس جمهوري آمريکا براي صفر کردن صادرات نفت ايران غلوو سياسي است. 
در حال حاضر ايران به 16 کشور دنيا نفت صادر مي کند. در ميان خريداران نفت ايران 7 کشور اروپايي هستند که نزديک به 900 هزار بشکه از صادرات نفت ايران را مي خرند، مابقي نيز کشورهاي همچون هند، چين، ژاپن، ترکيه، کره جنوبي و... هستند که همه اين کشورها به شدت به واردات انرژي محتاج هستند، از اين رو امکان تحريم شديد نفت ايران وجود ندارد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، آمريکا به نفت ديگر کشورها احتياج دارد: کاهش صادرات نفت ايران به بازار جهاني ضربه جبران ناپذيري وارد مي کند. آمريکايي ها خود متوجه شده اند که نمي توانند بدون بازار جهاني و به طور مستقل نياز خود را براي انرژي تامين کنند. از اين رو افزايش قيمت نفت و همچنين کاهش ايران در سهم بازار نفت مستقيم بر اقتصاد اين کشور اثر منفي مي گذارد. 
سياست‌گذاران آمريکايي متوجه شده‌اند استقلال در حوزه انرژي که ظاهرا ناشي از افزايش توليد نفت شيل در اين کشور است، يک سراب بوده است. طي يک دهه گذشته توليد نفت شيل آمريکا افزايش يافته و واردات نفت‌خام به اين کشور به شدت کاهش يافته است. 
آمريکا در سال 2005 براي تامين نيازهاي خود 60 درصد از نفت مورد نيازش را وارد مي‌کرد. اين رقم اکنون به 15 درصد کاهش يافته است. اما صاحبان خودروها در آمريکا همچنان تحت‌تاثير قيمت جهاني نفت هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

5استدلال براي اثبات ناتواني آمريکايي_ها در صفرکردن صادرات نفت ايران

5استدلال براي اثبات ناتواني آمريکايي_ها در صفرکردن صادرات نفت ايران
خروج

سرويس سياسي: کارشناسان مطرح مي کنند که عربستان در بهترين حالت توان جايگزيني 400 هزار بشکه نفت ما را دارد و ادعاي رييس جمهوري آمريکا براي صفر کردن صادرات نفت ايران غلوو سياسي است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها