عصر آذربایجان

گزارش خبر

قطع شدن شريان‌هاي اصلي قوري‌گل

تالابي که ديگر آب ندارد

1400/08/09

گروه اجتماعي: قوري‌گل يکي از تالاب‌هاي دائمي آذربايجان‌شرقي بوده که حالا به دليل خشکسالي‌ و استفاده ناپايدار از منابع آبي در معرض‌خطر نابودي است اما شايد با تخصيص حق‌آبه جاني دوباره بگيرد.

گروه اجتماعي:  قوري‌گل يکي از تالاب‌هاي دائمي آذربايجان‌شرقي بوده که حالا به دليل خشکسالي‌ و استفاده ناپايدار از منابع آبي در معرض‌خطر نابودي است اما شايد با تخصيص حق‌آبه جاني دوباره بگيرد.

قوري‌گل حال و روز خوبي ندارد و چند صباحي است که زنگ هشدار نابودي اين تالاب نواخته شده است و حالا رگ‌هاي خشکيده تالاب جاني دوباره مي‌خواهد.خشک شدن تالاب قوري‌گل يک فاجعه زيست محيطي است که استفاده ناپايدار از منابع آبي بيشتر بدان دامن مي‌زند و اگر حق‌آبه اين تالاب تخصيص نيابد به سرنوشت نامعلومي دچار خواهد شد.
وجود 27 تالاب در استان آذربايجان شرقي
دبير تالاب‌هاي آذربايجان شرقي گفت: 27 تالاب در استان آذربايجان شرقي شناسايي شده‌اند که برخي از آن‌ها فصلي و برخي دائمي است و در اين ميان، به دو تالاب دائمي قره قشلاق و قوري‌گل مي‌توان اشاره کرد که جزو مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست هستند.
يداله آذرهوا ادامه داد: عوامل متعددي در رابطه با خشکي تالاب قوري‌گل دخيل است که از عمده‌ترين دلايل آن مي‌توان به تأثيرات ناشي از خشکسالي، تخريب و فرسودگي کانال آبرساني در طي چند سال گذشته است که وضعيت اين تالاب را در سال جاري بحراني کرده است.
وي افزود: يکي از مهم‌ترين علل خشکي تالاب‌ها در کشور، استفاده ناپايدار از منابع آبي است که متأسفانه بخش کشاورزي بيشترين مصارف آب را داشته و يکي از علل اصلي خشکي تالاب‌هاست.
دبير تالاب‌هاي آذربايجان شرقي بيان کرد: مساحت تالاب قوري‌گل در پرآب‌ترين زمان ممکن، 200 هکتار است که در اين ميان تالاب قره قشلاق نيز، 22 هزار هکتار است و مساحت ساير تالاب‌ها نيز حدود 10 هزار هکتار است.
وي با توجه به قابل احيا بودن تمامي تالاب‌ها در استان اشاره کرده و افزود: در اين راستا بايد حق‌آبه تالاب‌ها تخصيص داده شود و اگر حق‌آبه‌اي که براي تالاب‌ها مطالعه شده است در اختيار تالاب‌هاي استان قرار گيرد تمامي آنها قابل احيا هستند که در کنار اين عوامل نيز کنترل مصارف آبي و مديريت و هم‌چنين تخصيص حقابه امکان پذير است.
آذرهوا ادامه داد: نياز آبي تالاب قوري گل 3.8 ميليون متر مکعب است و نياز آبي تالاب قره قشلاق نيز 64 ميليون متر مکعب است.
آغاز فصل آبگيري تالاب قوري‌گل از 15 آبان ماه
وي در رابطه با اقدامات انجام گرفته از سوي سازمان حفاظت محيط زيست براي احياي تالاب قوري‌گل پاسخ داد: طي جلسات برگزار شده از سوي کميته استاني و کميته محلي، با توجه به اينکه فصل آبگيري تالاب قوري‌گل از 15 آبان ماه تا 15 ارديبهشت ماه است که در اين بازه 6 ماهه، آب در اختيار تالاب قرار مي‌گيرد و در سال جاري نيز تصميم بر اين شد تا آبگيري تالاب از 15 آبان ماه آغاز شود تا بخشي از حق‌آبه تالاب تخصيص يابد.
وي گفت: 92 گونه پرنده و 280 گونه گياهي در تالاب قوري‌گل شناسايي شده است که از مهم‌ترين گونه‌هاي پرنده شاخص تالاب مي‌توان به انواع اردک‌ها و از گونه‌هاي شاخص گياهي به گياهان بن در آب و شناور اشاره کرد.
آذرهوا در پايان افزود: با توجه به افزايش دما به خصوص در فصل گرما تبخير نيز در کاهش تراز تالاب مؤثر بوده است.
بروز خشکسالي‌ها در سال اخير و فرسودگي کانال انتقال آب
معاون محيط طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان شرقي گفت: ميزان ورودي در سال آبي 1399-1400 450 هزار متر مکعب بوده است.داود غني پور ادامه داد: ميزان کاهش ورودي در سال آبي 1399-1400 480ريال هزار متر مکعب بوده است و تراز آبي تالاب در پايان فصل آبي 1399-1400 1912.65 بوده است.
وي افزود: ورودي‌هاي تالاب از طريق بارش مستقيم، جريانات حاشيه‌اي به تالاب و هم چنين از طريق کانال آبرساني تالاب است.
معاون محيط طبيعي اداره کل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان شرقي، علل خشکي تالاب قوري گول را چنين برشمرد: بروز خشکسالي‌هاي سال‌هاي اخير و در نتيجه کاهش ورودي‌هاي مستقيم، تخريب و فرسودگي کانال انتقال آب، وضعيت نابسامان مسير انتقال آب و فشار بر منابع آبي زير زميني در سطح حوضه تالاب و کاهش سطح ايستابي از عوامل خشکي اين تالاب به شمار مي‌رود.
غني پور در پايان گفت: لازم به ذکر است سال آبي جاري تالاب از 15 آبان شروع خواهد شد که اميد است با مشارکت دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط و همچنين بهره برداري حوضه شاهد بهبود وضعيت آبگيري تالاب باشيم.
کاهش تراز تالاب قوري‌گل در سال جاري
مدير مطالعات پايه منابع آب شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي گفت: تراز سطح آب تالاب قوري‌گول در روز جمعه 30 مهر سال جاري، 1911.4 متر است که نسبت به مشابه سال قبل، 56 سانتي‌متر و نسبت به ميانگين درازمدت 1.01 متر کاهش نشان مي‌دهد.
عقيل اقدسي ادامه داد: وسعت تالاب در تراز ياد شده حدود 96 صدم کيلومترمربع بر آورد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، حدود 26 صدم کيلومتر مربع و نسبت به ميانگين درازمدت 39 صدم کيلومتر مربع کاهش وسعت نشان مي‌دهد.
وي افزود: حجم آب تالاب 43 صدم ميليون متر مکعب برآورد مي‌شود که نسبت به مشابه سال قبل، 63 صدم ميليون متر مکعب و نسبت به ميانگين درازمدت 1.22 ميليون متر مکعب کاهش نشان مي‌دهد.در حال حاضر يکي از تالاب‌هاي دائمي در استان آذربايجان شرقي روزهاي سختي را سپري مي‌کند و گويا همه عوامل اعم از خشکسالي و استفاده ناپايدار از منابع آبي دست به دست هم داده‌اند تا اين تالاب تشنه بماند.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از مهر،خشک شدن تالاب قوري‌گل يک فاجعه زيست محيطي را رقم خواهد زد و حالا که زمان داريم بايد براي کمک به احيا اين تالاب بشتابيم

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها