عصر آذربایجان

گزارش خبر

هويت کودکان در پيچ و تاب زندگي‌ لاکچري

هويت کودکان در پيچ و تاب زندگي‌ لاکچري

1397/10/23

گروه اجتماعي: "يکي از اصلي‌ترين وظايف و دغدغه‌اي که والدين به هنگام تولد فرزند با آن روبه‌رو مي‌شوند انتخاب نام مناسب براي کودکان است اسمي‌ که معرف هويت و شخصيت وي بوده و قرار است عمري با خود به همراه داشته باشد.

از زماني که تک فرزندي بودن را معياري براي مهيا کردن زندگي راحت براي خود در نظر گرفته‌ايم، قطعاً انتخاب اسم فرزندمان نيز از اين ماجرا بي‌تأثير نمانده به اين‌گونه که برخي از والدين به هنگام تولد فرزند خود، تمايل دارند اسمي انتخاب کنند که تک و بي‌نظير باشد اما به شرطي که مورد تأييد از سوي سازمان ثبت احوال کشور نيز باشد خلاصه انتخاب اسم براي کودک، دغدغه‌اي است که اکثر خانواده‌هاي ايراني را به خود مشغول ساخته است. پيامبر اکرم (ص) مي‌فرمايند: نام‌هاي خود را نيکو گردانيد در روز قيامت با همان نام خطاب مي‌شويد که اي فرزند فلان، برخيز و به سوي نور خود گام بردار و اي فلان فرزند فلان برخيز که نوري نداري.
همين اسامي عجيب و غريب که از آن صحبت مي‌کنيم شايد تنها اسم فرزند دلبندمان بوده اما به راحتي مي‌تواند ارزش‌ها و هنجارهاي موجود در جامعه را بر هم بريزد زيرا اين اسامي نه تنها مطابق قوانين و مقررات کشورمان نبوده بلکه با رويکرد فرهنگي موجود در جامعه نيز چندان سنخيتي ندارد. احد جودي، مديرعامل ثبت احوال آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز گفت: اسامي غيرفارسي، غيرترکي، بدون معني و ناهنجار که مناسبتي با افراد نداشته و باعث از هم گسيختگي فرهنگ و هم چنين تأثيراتي در تربيت کودک در آينده را منجر مي‌گردد، اين‌گونه اسامي بنابر وظايف و قوانين موجود در سازمان ثبت احوال نه تنها توصيه نشده بلکه در اسناد نيز ثبت نمي‌گردد. وي ادامه داد : چنانچه برخي از اسامي جديد اعلام شده که داراي معني و مفهوم بوده و آسيبي بر فرهنگ نمي‌رساند، بعد از بررسي در کميته و شوراي عالي، صدور مجوز انجام مي‌گيرد که مي‌توانند از اين اسامي استفاده کنند هم چنين راهنمايي نامگذاري در سايت سازمان ثبت احوال وجود دارد که افراد مي‌توانند با وارد کردن اسم انتخاب شده، طي بررسي انجام گرفته از مجاز يا غيرمجاز بودن آن آگاه شوند. جودي، مدت اعلام ولادت بعد از تولد را 15 روز اعلام کرد تا تولد کودک در زمان قانوني ثبت گردد و افزود: توصيه مي‌گردد قبل از تولد فرزند، از مجاز يا غيرمجاز بودن آن در سايت مطلع شوند، بحث همزه به عنوان موضوع کشوري مطرح است که به طور موردي مجوز داده شده و خواندن آن نيز مشکل است که طبق مکاتباتي در حال برطرف شدن است حل خواهد شد همچنين انتخاب اسم در اقليت‌هاي ديني، مسيحيت و اهل کتاب که در کشور ما زندگي مي‌کنند به شرط تأييد اسم از سوي کارشناسان ممنوعيتي ندارد. اين گزارش بهانه‌اي شد تا سراغي از اسامي محبوب و برتر را از مدير کل سازمان ثبت احوال آذربايجان شرقي بگيريم. 5 نام محبوب و برتر در 9 ماهه اول سال‌جاري:
ابوالفضل  62 مورد ، علي 40 ، اميرعلي 38، مهدي 31، محمد 30
زهرا 106 مورد ، فاطمه 81 ، رقيه 37، نازنين زهرا 29، اسرا 25
در بين اسامي دختران، به ترتيب اسامي فاطمه، زهرا، مريم، معصومه، زينب و در بين اسامي پسران، به ترتيب اسامي محمد، علي، حسين، مهدي، رضا به عنوان اسامي محبوب و برتر در کل کشور از زمان تأسيس سازمان ثبت احوال شناخته شده‌اند. در بين اسامي دختران، نام‌هاي فاطمه، زهرا، رقيه، معصومه، مريم و در بين اسامي پسران، نام‌هاي علي، محمد، حسين، مهدي، حسن به عنوان 5اسم برتر در استان آذربايجان شرقي شناخته شده‌اند. و در نهايت در بين اسامي دختران، فاطمه و زهرا در تمامي استان‌ها به عنوان اسامي برتر شناخته شده‌اند.
*همسو کردن سبک رفتاري
نسرين زماني، روانشناس باليني با اشاره بر اينکه هر کس دوست دارد معناي اسمي که روي او گذاشته شده را پيدا و درباره آن اطلاعاتي کسب کند، خاطرنشان کرد: ما به دنبال نشانه‌هايي در اسم هستيم که بتوانيم سبک رفتاري‌مان را با آن همسو کنيم وقتي يک اسم را با خود يدک مي‌کشيم، سعي مي‌کنيم با صاحب آن نام همخواني داشته باشد، اما يادمان باشد نمي‌توان انتظار داشت همه افراد به اين شکل عمل کنند، چرا که در جامعه به وضوح  شاهد آن هستيم که اسامي افراد با منش آنها همخواني لازم را ندارد. وي ادامه داد: اما مي‌توان گفت به‌طور کلي افراد از اسم خود تأثير مي‌پذيرند، مثلا اگر اسم ما معناي صميميت و مهر را در ذهن تداعي کند، سعي مي‌کنيم فرد مهربان و با گذشتي  باشيم نکته‌اي که لازم است يادآور شويم اين است که والدين بايد از هفت سالگي معني لغوي اسم کودک را به او بفهمانند. زماني  تصريح کرد: اين که داستان نامگذاري آنها به چه شکل است، آيا نام او يادآور فلان شهيد است يا برگرفته از فلان شخصيت معروف، خوب است کودک در جريان اين جزئيات قرار گيرد.  يادم مي‌آيد از بچه‌اي پرسيدم نامت چيست، گفت حسين. اين کودک بيان ‌کرد که عموي من فرمانده بوده و به شهادت رسيده است. من نماينده او هستم، چرا که نام او هم حسين بود. اين تصويرسازي ذهني به کودک نشان مي‌دهد وي احساس مسووليت مي‌کند و خود را نماينده يک قهرمان مي‌داند. الگوپذيري از فرهنگ‌هاي بيگانه و مدپرستي همواره در زندگي‌هاي امروزي حتي در انتخاب اسم براي کودک مشاهده مي‌گردد اما اي کاش اجازه ندهيم اسمي که قرار است بخشي از هويت و شخصيت کودکانمان را شکل دهد، دستخوش تغييرات و تاثير گرفته از رواج اشرافي‌گري باشد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از فارس، کودکي که قادر است از حدود دو تا سه سالگي نام خود را تشخيص دهد از همين رو انتخاب يک نام مناسب براي کودک از سوي والدين علاوه بر ايجاد يک حس مثبت در وي، اصلي‌ترين وظيفه آنان در قبال کودک محسوب مي‌گردد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هويت کودکان در پيچ و تاب زندگي‌ لاکچري

هويت کودکان در پيچ و تاب زندگي‌ لاکچري
خروج

گروه اجتماعي: "يکي از اصلي‌ترين وظايف و دغدغه‌اي که والدين به هنگام تولد فرزند با آن روبه‌رو مي‌شوند انتخاب نام مناسب براي کودکان است اسمي‌ که معرف هويت و شخصيت وي بوده و قرار است عمري با خود به همراه داشته باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها