عصر آذربایجان

گزارش خبر

بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی نیاز به افزایش تخت دارند

1397/12/09

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی نیاز به افزایش تخت دارند، تاکید کرد: در طول پنج سال، بیش از ۱۲۰۰ تخت به تعداد تخت‌‌های بیمارستان‌های استان افزوده شده است و با این وجود باز هم کمبود داریم، در حال حاضر دیگر امکان توسعه بیمارستان امام رضا (ع) وجود ندارد و برنامه‌ای هم برای توسعه آن نداریم و برنامه‌های توسعه‌‌ در بیمارستان‌های جدید‌الاحداث اجرا می‌شوند.

محمد حسين صومي در نشست خبري با خبرنگاران در سالن کنفرانس مرکز کشوري مديريت سلامت با بيان اين مطلب اظهار کرد: حدود 6204 تخت در بيمارستان‌هاي دولتي استان وجود دارند که به طور متوسط هر روز 1400 نفر در آن‌ها بستري مي‌شوند و بيش از 70 درصد اين تخت‌ها اشغال شده‌اند، نياز به افزايش تعداد تخت‌هاي مورد نياز در شهرستان‌هاي مرند و اهر بسيار بيشتر از ساير شهرستان‌ها است و در تبريز هم فعلا ?? درصد افزايش تخت پاسخگو خواهد بود.
وي با اشاره به برخي علل ناراحتي مراجعان از خدمات اورژانس‌ها بيان کرد: حدود 1500 مرکز بهداشت و 3400 مرکز آموزشي ديگر و در مجموع بيش از پنج هزار مرکز به مردم ارايه خدمات مي‌کنند، اما مراجعه بيش از حد به اورژانس بيمارستان امام رضا (ع) و کودکان باعث گلايه برخي از مراجعان شده است، در کل اين دو مرکز، نقطه اميد در منطقه شمالغرب بوده و بيش از 110 درصد تخت‌ها در آن‌ها اشغال شده‌اند.
وي در ادامه در واکنش به ادعاي برگزاري مراسمي براي تبليغ يکي از کانديداهاي احتمالي انتخابات سال آينده در معاونت‌ غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي تبريز، تصريح کرد: دانشگاه به هيچ عنوان حق دخالت در چنين مواردي را ندارد.
محبوب نعمتي، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز در اين نشست با رد اين ادعا و ارائه توضيحاتي در اين خصوص، گفت: برنامه برگزار شده صرفا براي قدرداتي از مهندسان شاغل در معاونت بود که همزمان با پنج اسفند، روز بزرگداشت مهندس برگزار شد، پرسنل ما نه کارت بازرگاني دارند نه در انتخابات شرکت خواهند کرد، در اين مراسم جايي براي تبليغ براي انتخابات وجود نداشت و ما نه قصد و نه اجازه برگزاري چنين برنامه‌اي را نداريم.
رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در ادامه اين نشست با انتقاد از انتشار برخي تصاوير و مطالب غيرموثق در برخي رسانه‌ها گفت: قرار نيست رسانه‌ها محل تخليه عقده‌هاي فرو خفته برخي شوند، بهتر است در انتشار مطالب، يک جانبه عمل نشود و توضيحات تمامي عوامل منعکس شود.
وي افزود: وظيفه ما رسيدگي به بيمار است نه مقابله با کساني که مقابل بيمارستان چادر مي‌زنند، کاري که از دست ما برمي‌آيد رسيدگي به بيمار و دعوت از خيران براي تاسيس همراه‌سرا است، انتشار چنين مطالبي فقط باعث از بين رفتن اعتماد مردم مي‌شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به برنامه‌هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريز براي احياي توريسم سلامت، بيان کرد: توريسم سلامت کلمه‌اي خوب و لاکچري بود که به دليل مسايل پشت پرده به خوبي محقق نشد، گسترش و دسترسي به امکانات در کشورهاي همجوار ما بيشتر بوده و شکي نيست که تغيير ارزش پول در سال‌هاي گذشته در ناموفق بودن اين طرح، نقش داشته‌اند.
رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز افزود: برخورد نادرست ما با پديده‌اي به عنوان توريسم سلامت از مهمان پذير و هتل‌دار گرفته تا منشي و پزشک در اين ميان نقش داشتند و هيچ کدام در نظر نگرفتيم که يک توريسم سلامت به اندازه سه الي چهار مهمان ديگر ارزآوري دارد، مجموعه‌اي از عوامل از لحظه ورود به کشور تا مطب پزشک باعث شد تا ما نتوانيم پذيراي اين افراد شويم، هيچ کس حق ندارد تعرفه‌اي بالاتر از تعرفه تعيين شده براي يک مراجع ايراني از يک خارجي بگيرد و حتما بايد با احترام با آنان برخورد شود تا آن‌ها از توانمندي‌هاي ما بهره مند شده و ما را تبليغ کنند.
وي در ادامه در واکنش به ادعاي آبياري برخي صيفي‌جات و محصولات کشاورزي با فاضلاب شهري، گفت: نسبت به اين مشکل در تمامي شهرستان‌ها حساس هستيم و از تمامي فاضلاب‌ها بازديد به عمل مي‌آوريم، شبکه شهري فاضلاب همه ساله رو به بهبود بوده و تسهيلاتي به دنبال بحث درياچه اروميه اعطا شده است.
وي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص آخرين وضعيت بيماري سرطان در آذربايجان شرقي، بيان کرد: در اين که سرطان در کل به صورت مطلق در حال افزايش است، شکي نيست، اما شناسايي به موقع يکي از عوامل تاثيرگذار در پيشگيري از مرگ و نير ناشي از آن است، در طول يک دهه گذشته شانس بقا به دنبال ابتلا به سرطان سينه به شدت افزايش يافته است.
صومي افزود: آذربايجان شرقي بر روي کمربند سرطان‌هاي گوارشي کشور قرار دارد، در مجموع از سال ?? تا سال گذشته ???? مورد ابتلا به سرطان شناسايي شده بود که حدود ???? نفر از آن‌ها از استان خودمان و مابقي از استان‌هاي همجوار بودند و آمارها افزايش ?? درصدي را نشان مي‌دهد.
وي در ادامه ميزان کل طلب دانشگاه علوم پزشکي تبريز از بيمه سلامت و تامين اجتماعي تا پايان بهمن سال جاري را ??? ميليارد تومان عنوان کرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش در واکنش به ادعاي انتقال دستگاه سي تي اسکن اهر به ميانه، گفت: تمام سعي‌مان اين است که دستگاه سي تي اسکن اهر قبل از عيد نصب شود و هر گونه انتقال دستگاه از اهر به شهرستان ديگري را تکذيب مي‌کنيم.
رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در ادامه با ارايه گزارشي از دستاوردهاي 40 ساله انقلاب در حوزه سلامت و با بيان اين که دستاوردهاي حوزه سلامت و درمان قابل مقايسه با قبل از انقلاب نيست، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامي ايران شاهد شکوفايي خدمات در حوزه سلامت بوديم، اتفاقات مثبتي که در طول اين 40 سال و به ويژه پنج سال گذشته در اين حوزه رخ داده، کاملا مشهود و تعدد مراکز سلامت روستايي و شهري، مراکز بهداشتي و بيمارستان‌ها شاهدي بر اين ادعا است. 
وي افزود: توزيع و توليد در حوزه غذا و دارو نيز قابل مقايسه با 40 سال قبل نيست، افزايش تعداد دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي، کاهش ميزان مرگ و مير نوزادان، اطفال و مادران باردار و بهره‌مندي عموم از آب آشاميدني بهداشتي، نشان مي‌دهد که رشد فعاليت‌هاي ما در حوزه سلامت افتخارآفرين است.
وي ادامه داد: ايجاد بخش‌هايي مثل پيوند اعضا و انجام پيوند مغز استخوان، قلب و کبد همزمان با سفر رياست جمهوري به تبريز نيز از ديگر پيشرفت‌ها در حوزه سلامت به شمار مي‌آيند، وجود بخش‌هاي پيشرفته‌اي مثل بخش مسموميت بيمارستان سينا و دياليز در تبريز باعث نجات بيش از 80 نفري شد که بر اثر مسمويت با متانول در يکي از شهرستان‌ها مراجعه کرده بودند. 
صومي گفت: بهترين بيمارستان سوختگي کشور در کم‌تر از يک سال در تبريز راه‌اندازي شد و مرگ و مير ناشي از آن کاهش يافت، الان بيش از 120 تخت براي بيماران سرطاني داريم. در حوزه فرهنگي-دانشجويي هم در طول پنج سال گذشته همواره دانشجويان ما در حوزه فرهنگي اول و در حوزه ورزشي اول تا سوم شده‌اند.
وي از در حال اجرا بودن بيش از 1800 فرايند درماني، بهداشتي، پژوهشي و آموزشي خبر داد و افزود: بررسي اوليه نشان مي‌دهد که از اين نظر جايگاه اول کشور را در سال جاري کسب کرده‌ايم، در حوزه پژوهشي و فناوري از هفتم به سوم رسيده‌ايم و در رتبه‌بندي سايماگو نيز بعد از دانشگاه شهيد بهشتي دوم بوديم؛ در حالي که قبلا در اين رتبه بندي در جايگاه پانزدهم قرار داشتيم، از نظر بين‌المللي هم از 1428 به 1227 در بين کل دانشگاه‌هاي دنيا رسيده‌‌ايم و تلاش داريم به زير هزار برسيم.
وي اظهار کرد: جذب سه درصدي دانشجويان خارجي جزو برنامه‌هاي بين‌المللي کردن دانشگاه است و به همين منظور امروز نزديک به 100 نفر دانشجوي خارجي داريم.
رييس دانشگاه علوم پزشکي تبريز در بخش ديگري از سخنانش از تلاش براي حل مشکل اسکان دانشجويان تا مهر ماه سال آتي خبر داد و افزود: در تلاشيم تا خوابگاه جديدي که در دست احداث است، تا اواخر خرداد و تير ماه به اتمام برسد و دانشجويان مستقر شوند.
محبوب نعمتي، معاون دارو و غذا دانشگاه نيز در ادامه اين نشست در تشريح آخرين وضعيت توليد دارو در استان، بيان کرد: در حال حاضر در استان 25 الي 30 قلم کمبود مقطعي داروهاي مختلف را داريم، در خصوص داروهاي توليد داخل هم، مواد اوليه موجود است و توليد ادامه دارد، طبق اعلام وزير بهداشت در سال 98 هم مشکل چنداني نخواهيم داشت.
حجت پورفتحي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز در اين نشست با ارايه توضيحاتي در خصوص مشکل دفع پسماندهاي عفوني و شيميايي بيمارستان‌ها متذکر شد: به دليل متفاوت بودن استاندردهاي دفع پسماند محيط زيست و وزارت بهداشت، معاون پيشگيري قوه قضاييه قضايي به اين موضوع ورود کرده است، اخطاريه در مورد هشت بيمارستان (چهار بيمارستان خصوصي و چهار بيمارستان دولتي) صادر شده است، اما در کل بيمارستان‌هاي ما در مورد نحوه دفع پسماند، چند گام جلوتر هستند.
محمد آقازاده، معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز در پايان، موفقيت‌هاي متعدد دانشجويان در اين زمينه را مديون بستر فراهم شده توسط رييس دانشگاه دانست و افزود: دانشجويان ما در تمامي جشنواره‌هاي فرهنگي و ورزشي مقام‌‌هاي برتري را کسب کرده‌اند که مورد آخر آن نيز کسب رتبه برتر توسط دانشجويان دختر دانشگاه علوم پزشکي تبريز در جشنواره دانشجويي و سه روز قبل بود.
وي از احداث خوابگاه 400 واحدي براي متاهلين خبر داد و متذکر شد: بهره‌برداري از خوابگاه 2500 نفره‌‌اي که در دست احداث است، نيازهاي دانشجويان را برطرف مي‌کند.
 

 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی نیاز به افزایش تخت دارند

خروج

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی نیاز به افزایش تخت دارند، تاکید کرد: در طول پنج سال، بیش از ۱۲۰۰ تخت به تعداد تخت‌‌های بیمارستان‌های استان افزوده شده است و با این وجود باز هم کمبود داریم، در حال حاضر دیگر امکان توسعه بیمارستان امام رضا (ع) وجود ندارد و برنامه‌ای هم برای توسعه آن نداریم و برنامه‌های توسعه‌‌ در بیمارستان‌های جدید‌الاحداث اجرا می‌شوند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها