عصر آذربایجان

گزارش خبر

غیرقابل استفاده شدن اراضی و باغ‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه

غیرقابل استفاده شدن اراضی و باغ‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه

1399/06/03

عصر آذربایجان- رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از غیرقابل استفاده شدن اراضی و باغ‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

عصر آذربايجان- رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي از غيرقابل استفاده شدن اراضي و باغ‌هاي حوضه آبريز درياچه اروميه خبر داد.

 اکبر فتحي در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تأمين امنيت غذايي در واقع تأمين غذاي کافي و سالم براي جمعيت رو به رشد کشور و قطع وابستگي از کشورهاي خارجي و بيگانگان است براي حصول به اين نتيجه عوامل زيادي از جمله عامل انساني به عنوان عامل اصلي اين پروسه که همان کشاورزان زحمتکش و پرتلاش هستند و عوامل پشتيباني اعتباري، تسهيلاتي و هم پشتيباني‌هاي فني دولت که در بخش کشاورزي از اهميت ويژه اي برخوردارند، دخيل بوده و ايفا نقش مي‌کنند.

وي ادامه داد: عوامل فني اين پروسه بخش ترويج کشاورزي سازمان است که همگام و هم رديف کشاورزان در کنار اين عزيزان تلاش مي‌کنند تا يافته‌هاي نوين و مدرن کشاورزي را با دانش بومي و تجربيات کشاورزان تلفيق کنند و با هزينه کمتر، محصول بيشتر و با کيفيت تري توليد کنند.

فتحي با اشاره به موضوع محدوديت منابع طبيعي از جمله آب و خاک، اظهار کرد: در حال حاضر منابع آبي و خاک رو به کاهش است، اراضي زراعي و باغي استان به دليل مشکلات پيش آمده در حوضه آبريز درياچه اروميه در حال کاهش و غيرقابل استفاده براي کشاورزي است بنابراين کارشناسان و مروجان کشاورزي با استفاده از دانش روز و روش‌هاي تازه و با همکاري کشاورزان و پشتيباني فني در حوزه کانال‌هاي آبياري، شبکه‌هاي آبياري و تعويض سيستم‌هاي آبياري از سنتي به مکانيزه و مدرن، در تلاشند تا اين پروسه را پيش برده و با استفاده کمتر از منابع آبي محصول بيشتري را توليد و به بازار عرضه کنند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي با بيان اين نکته که الگوي کشت کشوري تدوين و ابلاغ شده است و در همايش آغاز سال زراعي 1400-1399از آن رونمايي به عمل آمد، اضافه کرد: طبق الگوي کشت و مصرف آب کشاورزي در استان آذربايجان شرقي، محصولات پرآب بر از جمله پياز، سيب زميني و گوجه فرنگي با توجه به شرايط استان در اولويت توليد قرار ندارند.

وي افزايش تعرفه‌هاي سازمان آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي در خصوص کشت برنج در شهرستان ميانه را در اين راستا دانست و گفت: کشت برنج در استان با توجه به محدوديت منابع آبي توجيه اقتصادي نداشته و افزايش تعرفه‌هاي آب منطقه‌اي بر اين اساس مي‌باشد.

فتحي ادامه داد: الگوهاي کشت براي توليد هر محصول بايد توجيه پذير باشند، عوامل زيادي در توجيه الگو منجمله شرايط آب و هوايي، خاک و شرايط اقتصادي دخيل بوده و تأثيرگذار هستند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان با بيان اينکه دانه روغني کلزا هم به لحاظ نياز مبرم کشور به روغن و هم به لحاظ تأمين نهاده‌هاي دام و طيور، مورد توجه ويژه وزارت جهادکشاورزي قرار گرفته است، ادامه داد: کاشت کلزا در سطح کشور جهت استحصال روغن کلزا که مناسب مصرف خوراکي است و همچنين کنجاله آن بهترين جايگزين براي کنجاله سويا مي‌باشد جزو سياست‌هاي اصلي وزارت جهادکشاورزي بوده و قرار است تا حداقل ?? درصد روغن مورد نياز کشور در داخل توليد شود.

وي با خاطرنشان کردن اين نکته که توسعه گلخانه‌ها و افزايش محصولات گلخانه‌اي اولويت بعدي وزارت جهادکشاورزي و سازمان جهاد کشاورزي استان است، عنوان کرد: سبزي و صيفي جات محصولات پر آب بر هستند، به عنوان مثال کاشت گوجه فرنگي در فضاي باز در يک هکتار با برداشت 40تني به 20هزار مترمکعب آب نياز دارد در حالي که در فضاي بسته و گلخانه‌اي با مصرف 10هزار مترمکعب آب يعني نصف ميزان آب مصرفي در فضاي باز، مي‌توان 400تن محصول از هر هکتار برداشت کرد.

فتحي در خصوص خريدهاي تضميني سازمان جهاد کشاورزي استان نيز گفت: مؤثرترين موضوع در ارتباط با کارآمدتر کردن بازرگاني محصولات کشاورزي مبحث عرضه و تقاضا مي‌باشد، الگوي کشت در راستاي الگوي مصرف قرار دارد بنابراين کشاورزان بايد در وهله اول در امر تصميم سازي نسبت به بازار مصرف، بازار تقاضا را بدرستي برآورد و کشت محصولات زراعي باغي را با توجه به تقاضاي بازار اولويت بندي نمايند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان، افزود: رسالت سازمان تعاون روستايي استان آذربايجان شرقي صرفاً در اين راستا تعريف و تبيين شده است اگر کشاورزان به توصيه‌هاي سازمان تعاون روستايي، مروجين کشاورزي و شرکت‌هاي کشاورزي به طور دقيق توجه و رعايت کنند در اين صورت قيمتها تحت تأثير شرايط عرضه و تقاضا متعادل‌تر خواهد شد.

وي تاکيد کرد: خريد تضميني برخلاف تصور کشاورزان آخرين نقطه است، در خريد تضميني کف قيمت لحاظ مي‌شود؛ هزينه تمام شده محصول بعلاوه 5درصد سود محاسبه و خريد تضميني صورت مي‌گيرد تا کشاورز متضرر نشود خريد تضميني فقط در راستاي حمايت از کشاورز و توليدکننده در شرايطي که محصول مازاد بر مصرف در دست کشاورزان و توليدکنندگان بلاتکليف مانده، انجام مي‌گردد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها