عصر آذربایجان

گزارش خبر

مهم‌ترين عنصر خانواده و جامعه را دريابيم

مهم‌ترين عنصر خانواده و جامعه را دريابيم

1395/08/02

زن، مهم ترين عنصر يک خانواده و جامعه است نقش ويژه زن در قالب مادر و پايه اساسي خانواده اهميت و لزوم توجه به اين قشر مهم و تأثيرگذار در جامعه را صد چندان مي کند.

گروه اجتماعي: زن، مهم ترين عنصر يک خانواده و جامعه است نقش ويژه زن در قالب مادر و پايه اساسي خانواده اهميت و لزوم توجه به اين قشر مهم و تأثيرگذار در جامعه را صد چندان مي کند.
هر وقت راجع به زنان سخن به ميان مي آيد اين جمله مشهور که  زنان نيمي از جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند و بر نيم ديگر نيز تأثير غيرمستقيم دارند گفته مي شود اما دريغ از نيم توجه به اين قشر بسيار مهم و تأثيرگذار بر خانواده و جامعه.
امروزه بي‌توجهي به ارتقا و بهبود سلامت جسمي و فکري به معضلي از نظر پژوهشگران و فعالان عرصه سلامت زنان تبديل شده است گزارش‌هاي رسمي اعلام مي‌کند که شيوع آرتروز، سرطان سينه، اختلالات اضطرابي، اضافه وزن و کم‌تحرکي، پوکي استخوان، ‌ام‌اس، ديابت، بيماري‌هاي قلبي، عروقي و کمبود ويتامين‌هاي موثر در سلامت زنان همچون ويتامين AوD  مهم‌ترين مشکلاتي است که امروز جامعه پزشکي کشور نسبت به افزايش آن در زنان ايراني ابراز نگراني مي‌کند.
هرچند که بخشي از اين مشکلات به علت ناکافي بودن آگاهي زنان از اهميت توجه به روش‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين معضلات ايجاد شده است اما کارشناسان هشدار مي‌دهند که تغيير سبک زندگي و عادات غذايي، تنزل وضعيت اقتصادي و اجتماعي خانوارهاي ايراني، شهرنشيني و حتي نوع شغل در شيوع بيشتر بيماري‌هاي غيرواگير در جامعه زنان ايراني تاثير مستقيم داشته است.زنان نقش مراقبت از خانواده را بر عهده دارند بنابراين اگر درباره مباحث سلامتي خود اطلاع کافي داشته باشند و در اين زمينه اقدام کنند به سلامت کل خانواده و بالتبع به سلامت جامعه منجر خواهد شد. همچنين با توجه به نقش زنان در توليد مثل و باروري، اگر دختران و زنان سالم باشند نسل بعدي سالم‌تر خواهد بود اما آمارها نشان مي‌دهد که با وضعيت ايده‌آل فاصله بسياري داريم.
متأسفانه ناآگاهي زنان در رابطه با نحوه پيشگيري و مقابله با بيماريها و عدم مطالعه و عدم توجه به شاخصهاي سلامت و تغذيه سالم از يکسو وافزايش بيماريهاي قلبي عروقي، انواع سرطانها و بيماريهاي روحي رواني و افسردگي سلامت زنان را به خطر انداخته است. متاسفانه سرطان سينه به سرعت در حال افزايش و سن اين بيماري در حال کاهش است به طوري که در گروه سني 46-15 سال رتبه ششم مرگ و مير زنان کشور را به خود اختصاص مي‌دهد. در عين حال اميد به زندگي در کشور در حال افزايش است اما متاسفانه ميزان زيادي از اين افزايش طول عمر همراه با ناتواني و معلوليت طي مي‌شود.
از سوي ديگر تغيير سبک زندگي و بي توجهي به تغذيه و استفاده از غذاهاي آماده باعث افزايش شيوع انواع بيماريها و خصوصا چاقي مفرط در زنان شده که اين امر به نوبه خود تهديدي براي سلامت زنان شده و خطر ريسک ابتلاي آنان به انواع بيماريها را افزايش داده است . به دليل سبک زندگي نامناسب و با رشد بالاي استعمال دخانيات و اعتياد در زنان ميانگين سني مصرف سيگار در دختران کاهش يافته و متاسفانه با فقر آموزشي و نظارتي و حمايتي از سوي مراجع ذيربط در جامعه درباره محافظت و مديريت فردي افراد هم مواجه هستيم.
در دين اسلام زن نه تنها ملعبه مرد نيست ونه تنها وابسته نمي باشد نه تنها ابزار نيست بلکه چون بنيان مرصوصي است که مرد را از پرتگاه دوزخ مي رهاند و از انحراف نجات مي دهد و با هم از خطر تيرگي و تاريکي آسوده مي شوند. هماهنگ هم راه اصلاح را طي مي کنند و از تباه و تبار مي رهد.
نقش ويژه زن در قالب مادر و پايه اساسي خانواده در مراقبت و تربيت فرزند و دادن عواطف لازم به وي و توجه به رشد سالم جسمي و رواني فرزند اهميت خود را مشخص مي سازد. فرزندان براي رشد رواني سالم خود نياز به وجود مادري با محبت، با عاطفه، با انرژي و شاد دارند يکي از بزرگترين مشکلات زنان اين است که بيش از نيمي از کار دنيا را زنان انجام مي دهند ولي مقدار کمي از منافع مادي به آنها تعلق مي گيرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، مسئولين محترم توجه داشته باشيد که زن به عنوان مادر خانواده و عنصري موثر در اجتماع محسوب مي شود و بر اين اساس، سلامت جسمي و رواني مورد انتظار براي زنان در جامعه بايد محقق شود و بايد به سمتي برويم که زمينه اجراي مناسب مسئوليت هاي مهمي که زنان بر عهده دارند، فراهم شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مهم‌ترين عنصر خانواده و جامعه را دريابيم

مهم‌ترين عنصر خانواده و جامعه را دريابيم
خروج

زن، مهم ترين عنصر يک خانواده و جامعه است نقش ويژه زن در قالب مادر و پايه اساسي خانواده اهميت و لزوم توجه به اين قشر مهم و تأثيرگذار در جامعه را صد چندان مي کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها