عصر آذربایجان

گزارش خبر

عمارت ايل گلي تبريز

1397/12/21

گروه سيري در استان ها: عمارت ايل گلي تبريز (شاه گلي) از گردشگاه هاي زيباي تبريز است که در جنوب شرقي تبريز بر دامنه تپه اي واقع شده است.

در وسط استخر ائل گلي بنايي به شکل هشت ضلعي و دو طبقه وجود دارد که با نام کاخ ائل گلي شناخته مي‌شود. اين بنا در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 
البته ساختار فعلي اين بنا همان ساختار اوليه‌اش نيست. کاخ ائل گلي در ابتدا خشتي بود و سپس در سال 1346 تخريب و ساختمان جديد جايگزين آن شد. 
هشتمين پسر عباس ميرزا، با نام قهرمان ميرزا، اين بنا را گسترش داد و تبديل به گردشگاه سلطنتي براي درباريان قاجار کرد. مسيري در وسط استخر ائل گلي وجود دارد که انتهاي آن به اين بنا متصل مي‌شود و در واقع امارت مذکور در وسط استخر و به صورت شبه جزيره قرار گرفته است که بر حس و حال جالب آن مي‌افزايد. 
در حال حاضر در اين استخر قايقراني هم انجام مي‌شود و خانواده‌ها مي‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در دوران انقلاب مردم اين مکان را آتش زدند، سپس نامش را تغيير دادند و مجددا بازسازي کردند. 
ايل گلي استخري بزرگ به شکل مربع به مساحت 54 هزار و 675 متر مربع است و در جنوب آن تپه اي وجود دارد که آنرا از بالا تا پايين، همسطح استخر، پله بندي کرده و نهر آبي از آن به سمت پايين روان است. 
در مرکز استخر، عمارتي به شيوه سنتي در دو طبقه ساخته شده و اطراف استخر به صورت پارک بسيار زيبا و فرح بخشي درآمده که يکي از زيباترين جاذبه هاي گردشگري آذربايجان شرقي به شمار مي رود. از آنجا که هم کنون هتل بسيار زيبايي نيز در نزديکي آن بنا شده است توجه بيشتر به ايل گلي براي جذب روز افزون جهانگردان ضروري است. 
بناي نخستين عمارت ايلگلي (شاه گلي) را به دوره آققويونلوها نسبت مي دهند که يکبار در زمان صفوي و بار ديگر در زمان قاجار، توسط “قهرمان ميرزا” پسر “عباس ميرزا نايب السلطنه” در ايام حکمراني بر آذربايجان، بازسازي شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

عمارت ايل گلي تبريز

خروج

گروه سيري در استان ها: عمارت ايل گلي تبريز (شاه گلي) از گردشگاه هاي زيباي تبريز است که در جنوب شرقي تبريز بر دامنه تپه اي واقع شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها