عصر آذربایجان

گزارش خبر

نبود صنايع تبديلي بزرگترين مشکل باغداران انگور ملکان

نبود صنايع تبديلي بزرگترين مشکل باغداران انگور ملکان

1401/05/23

گروه گزارش: انگور ملکان با اسم و رسم ديرينه همچنان مرزها را در مي نوردد و کام مردم را شيرين مي‌کند.

فاطمه ملک پور

گروه  گزارش: انگور ملکان با اسم و رسم ديرينه همچنان مرزها را در مي نوردد و کام مردم را شيرين مي‌کند.
وقتي محصولي از گذشته تاکنون تنها با خاصيت طبيعي خود به عنوان يک برند در دنيا مطرح مي‌شود بدون ترديد داراي قابليت خاص و منحصر بفردي در نوع خود دارد.
سال گذشته با وجود شرايط خاص آب و هوايي و خسارت‌هايي که به باغ‌هاي انگور وارد شده مدير جهاد کشاورزي شهرستان ملکان مي‌گويد 70 هزار تن محصول فرآوري شده کشمش به کشورهاي همسايه صادر شده است.
مسلم است چنين ظرفيتي در يک منطقه علاوه بر ارزآوري و توليد ثروت، فرصت‌هاي شغلي بسياري را ايجاد مي‌کند موضوعي که در شرايط کنوني اهميت بسيار زيادي دارد.
در اين ميان بهره مندي از ظرفيت‌هاي طبيعي و تبديل اين منطقه به يک قطب اقتصادي، نيازمند برنامه ريزي و اقدامات مناسب از سوي مسئولان متولي است.
در اين زمينه براي اطلاع از آخرين وضعيت توليد اين محصول با ارزش و اقداماتي که در اين حوزه انجام شده است به سراغ باغداران شهرستان ملکان مي‌رويم.
نبود صنايع تبديلي، بزرگترين مشکل باغداران انگور ملکان
داوود کهن باغدار ملکاني با اشاره به ويژگي‌هاي منحصر به فرد محصولات انگور اين شهرستان مي‌گويد: طعم و ارزش غذايي بالاي انگور ملکان دليل محبوبيت اين محصول در بين مردم است.
وي مي‌افزايد: در حال حاضر مشکل اساسي که تمام باغداران ملکان با آن مواجه هستند اين است که واحد فراوري در اين شهرستان وجود ندارد و محصولات باغداران را دلالان با قيمت پايين خريداري مي‌کنند و سود محصولات کشاورزي به جيب دلالان مي‌رود.اين باغدار ملکاني ادامه مي‌دهد: باغداران سرمايه زيادي براي احداث صنايع تبديلي، فرآوري و بسته بندي ندارند و به زور مي‌توانند هزينه توليد محصول را تأمين کنند.
وي مي‌گويد: توليدکنندگان از زمستان تا پاييز براي باغ هزينه‌هاي زيادي مي‌کنند که تهيه کود، سمپاشي، از بين بردن علف‌هاي هرز، هرس شاخ و برگ بوته‌ها از جمله اين هزينه‌ها است که براي تمام اين کارها کارگر نياز است.
خوشه‌اي از مشکلات توليدکنندگان انگور
در همين زمينه علي زارعي که يکي ديگر از توليدکنندگان انگور در اين شهرستان است در مورد مشکلات کارش مي‌گويد: اخيراً يک نوع آفت به باغ‌هاي انگور حمله کرده که باعث خشک شدن محصول مي‌شود.اين باغدار مي‌افزايد: براي کنترل آفت، سمي را تهيه کرديم که تأثيري بر روي آفت نداشت يعني به طور موقتي آفت را از بين مي‌رود ولي آفت دوباره برمي گردد.
زارعي با اشاره به اهميت ارتباط تنگاتنگ و سازنده باغداران با جهاد کشاورزي مي‌گويد: با توجه به ظرفيت بالاي باغداران اين شهرستان در توليد محصولات انگور، دستگاه‌هاي متولي بايد روند اعطاي وام‌هاي بانکي را تسهيل کنند تا باغداران به منظور کاهش مصرف آب بتوانند از تجهيزات آبياري نوين استفاده کنند چرا که کم آبي باعث خشک شدن باغ‌ها شده است.
وي ادامه مي‌دهد: فرآيند اداري اخذ تسهيلات بانکي به اندازه‌اي زياد است که متقاضيان ديگر تمايلي براي پيگيري وام‌هاي دولتي ندارند.
زارعي مي‌گويد: با اين شرايط کم آبي، آبياري سنتي غيرقابل قبول است ولي متأسفانه به دليل هزينه‌هاي زياد، برخي از کشاورزان مجبور به استفاده از اين روش هستند.
وي با بيان اينکه به دليل نبود صنايع تبديلي تمام زحمات کشاورزان بي نتيجه مي‌شود و سود محصولات عايد دلالان مي‌شود، مي‌افزايد: در حال حاضر محصولات انگور به دو روش سنتي و آفتابي تبديل به کشمش مي‌شود که در صورت احداث صنايع تبديلي بدون ترديد اين کسب و کار رونق خواهد گرفت و کشاورزان دلسرد نمي‌شوند.
پيش‌بيني افزايش 40 درصدي توليد محصول انگور
اما در اين زمينه مدير جهاد کشاورزي شهرستان ملکان با بيان اينکه امسال نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزايش محصول انگور خواهيم داشت، مي‌گويد: با وجود خسارت‌هاي سرمازدگي، امسال توليد انگور نسبت به سال گذشته خوب است و پيش بيني مي‌شود 170 تا 180 هزار تن توليد محصول انگور داشته باشيم.
يوسف جعفري مي‌افزايد: در حالت طبيعي اگر خسارت سرمازدگي نباشد به طور ميانگين 250 هزار تن محصول انگور برداشت مي‌شود ولي امسال به دليل سرمازدگي حدود 45 درصد باغداران دچار خسارت شده‌اند.وي با بيان اينکه شهرستان ملکان در توليد انگور در رتبه اول استان قرار دارد، ادامه مي‌دهد: انگور ملکان از لحاظ کيفيت در دنيا شناخته شده است به طوري که از 3 کيلو انگور ملکان حدود يک کيلو کشمش خشک توليد مي‌شود.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان ملکان مي‌افزايد: وسعت باغ‌هاي انگور ملکان حدود 10هزار هکتار است و به ازاي هر هکتار باغ به طور متوسط 25 تن محصول انگور توليد مي‌شود.
جعفري با بيان اينکه زمان جشنواره انگور امسال هنوز مشخص نيست، اظهار مي‌کند: در حالت طبيعي ميزان صادرات کشمش به کشورهاي همسايه 70 هزار تن است.
وجود 30 واحد تبديلي در شهرستان ملکان
وي با بيان اينکه در شهرستان ملکان 30 واحد تبديلي وجود دارد، مي‌گويد: موضوع دلالان در بخش فرآوري انگور است به طوري که دلالان بين کارخانه‌هاي سبزي پاک کني و کشاورز اين محصولات را خريداري مي‌کنند و به کارخانه‌هاي فرآوري مي‌دهند که عمدتاً محصول کشاورزان خرده پا است.
وي مي‌افزايد: به منظور کنترل بيماري و آفت محصولات کشاورزي، کودهاي مختلف در اختيار کشاورزان قرار مي‌گيرد.وي با اشاره به اهميت حمايت دولت از باغداران به منظور مديريت مصرف بهينه آب تاکيد مي‌کند: براي اجراي طرح آبياري قطره‌اي به ازاي هر هکتار زمين 40 ميليون تومان اعتبار بلاعوض به باغداران داده مي‌شود البته اين اعتبار مشروط به اين است که باغداران حق آبه داشته باشند يعني به عبارتي يا چاه آب داراي پروانه بهره‌برداري داشته باشند و يا براي آبياري محصولات از آب‌هاي جاري استفاده کند.
جعفري مي‌افزايد: اگر بيماري و يا آفتي به محصولات حمله کند در کلينيک‌هاي گياه پزشکي، کارشناسان حفظ نباتات متخصص تشخيص بيماري‌ها هستند و با حضور در باغ و شناسايي بيماري، داروي مناسب را به باغداران معرفي مي‌کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،مدير جهاد کشاورزي شهرستان ملکان با بيان اينکه کشاورزان با مراجعه به جهاد کشاورزي شهرستان مسائل و مشکلات محصولات خود را مطرح کنند، مي‌گويد: کارشناسان پس از بررسي موارد، راهکارهاي مناسب را به کشاورزان ارائه خواهند داد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها