عصر آذربایجان

گزارش خبر

تراز واسط درياچه اروميه تهيه مي شود

1398/02/15

گروه خبر: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در حال ارزيابي و تعيين تراز آبي مختلف به عنوان تراز حد واسط براي درياچه اروميه است که هم مشکلي از لحاظ گرد و خاک نداشته باشيم و در عين حال آرتميا و حيات درياچه نيز حفظ شود.

مسعود تجريشي افزود: سال گذشته درباره اينکه در چه سطحي از تراز آبي درياچه اروميه مي توانيم کانون هاي گرد و خاک را به زير آب ببريم، مطالعاتي در سازمان محيط زيست آغاز و اجراي آن به معاونت محيط زيست طبيعي سازمان واگذار شد. وي اظهار داشت: البته تراز تعيين شده براي احياي درياچه اروميه 1272.1 بود که با اين ميزان آب، حدود 95 درصد کانون هاي گرد و خاک درياچه اروميه به زير آب مي رود. از اين رو اين ميزان را تراز واسط قرار داديم، در واقع اين ترازي است که با آن مي توانيم مطمئن باشيم که علاوه بر حفظ آرتميا، گرد و خاک در منطقه مشکلي به وجود نخواهد آورد. تجريشي تاکيد کرد: البته جمع بندي بسياري از دانشمندان اين است که امکان ندارد تالاب هايي که دچار مشکل شدند دوباره به شرايط اوليه خود برگردند، بنابراين تمام تلاش ما اين است که درياچه، آرتميا و به طور کلي حيات درياچه را زنده نگه داريم از اين رو اين تراز را براي شرايط اوليه درياچه در نظر گرفتيم، البته مي توان براي زنده نگه داشتن درياچه ترازهاي مختلف در نظر گرفت. وي ادامه داد: بر اين اساس معاونت طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست در حال انجام مطالعه اي است و قرار است در صورت نياز از ظرفيت هاي بين المللي نيز استفاده کند. بايد به فرايندي برسيم که همزمان آرتميا داشته باشيم اما گرد و خاک نداشته باشيم، درياچه بايد به ترازي برسد که از لحاظ اکولوژيکي نيز تراز پايدار باشد. تجريشي گفت: در بسياري از مطالعات انجام شده به اين نتيجه رسيدند که در 30 سال آينده بارش هاي منطقه حدود 20 درصد ديگر کاهش مي يابد، بنابراين با توجه به اينکه تغييرات اقليمي و خشک تر شدن منطقه را داريم، رسيدن به ترازي اکولوژيک الزامي است. وي افزود: از اين رو سعي کرديم تا ترازهاي واسطي را براي درياچه در نظر بگيريم که در آنها ابتدا مساله بهداشت و سلامت را مد نظر قرار داديم و بعد به کارکردهاي ديگري از تالاب برسيم که معاونت محيط طبيعي در حال مشخص کردن اين ترازها است. وي اظهار داشت: اکنون سه درياچه مشابه درياچه اروميه در دنيا وجود دارد که درياچه »آرال« بين کشورهاي قزاقستان و ازبکستان و درياچه »گريت بر« در آمريکا دو تا از آنها است که مثلا در امريکا ديگر درباره حجم آب در اين درياچه صحبت نمي کنند بلکه درباره ميزان سطح صحبت مي کنند، معتقدند اگر سطح بيشتري فقط به اندازه يک سانتيمتر هم آب داشته باشد کافي است زيرا مهم اين است که درياچه مرطوب باشد و گرد و خاک بلند نشود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، تجريشي اظهارداشت: مثلا اکنون 100 درصد سطح درياچه اروميه عمق آن کمتر از 60 سانتيمتر است در حاليکه 85 سانتيمتر تبخير دارد، از اين رو با توجه به اين شرايط درياچه بايد حتما عمق يک متري داشته باشد که تمام اينها در حال مطالعه و بررسي است، البته در تمام اين مطالعات موقعيت هر درياچه نيز در نظر گرفته مي شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تراز واسط درياچه اروميه تهيه مي شود

خروج

گروه خبر: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در حال ارزيابي و تعيين تراز آبي مختلف به عنوان تراز حد واسط براي درياچه اروميه است که هم مشکلي از لحاظ گرد و خاک نداشته باشيم و در عين حال آرتميا و حيات درياچه نيز حفظ شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها