عصر آذربایجان

گزارش خبر

با تاسيس وزارت بازرگاني فقط جيب دلالان پُرتر مي‌شود

1398/02/22

سرويس اقتصادي: يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: تغييرات و جابجايي در تشکيلات ادارات و وزارت خانه ها هيچ تاثير مثبتي در شرايط اقتصادي کشور ندارد و اگر بخواهيم در نظام اداري کشور تحول ايجاد کنيم بايد در نيروهاي انساني تحول ايجاد کنيم. مشکل نظام اداري کشور، ساختار اداري وتشکيلات نيست. مشکل فقدان مديران و نيروهاي جهادي است .

عبدالمجيد شيخي، کارشناس اقتصادي در خصوص تفکيک وزارت بازرگاني از وزارت صمت اظهار داشت: در حال حاضر زمان مناسبي براي اين اقدام نيست، بخصوص امسال که دولت در تلاطم مواجهه با سيل و تامين هزينه خسارات سيل است و تجربه هم نشان داده که تغييرات و جابجايي در تشکيلات ادارات و وزارت خانه ها هيچ تاثير مثبتي روي اقتصاد ندارد.
احياي سازمان برنامه و بودجه هيچ ثمره‎اي نداشت
وي تصريح کرد: سوابق تغييرات و جابجايي در تشکيلات ادارات و وزارت خانه ها بخصوص در دولت فعلي نشان مي دهد که با تفکيک وزارت صمت اتفاق خاصي نمي افتد و مشکلات همچنان باقي مي ماند، مثل غائله اي که پنج سال پيش همين دولت با وجود همه مسائل و مشکلات کشور با مطرح کردن موضوع  احياي سازمان برنامه و بودجه به راه انداخت، و تشکيل مجدد اين سازمان هيچ ثمره اي نداشت جز اينکه هزينه هايي را براقتصاد کشور و بيت المال تحميل کرد؛ تفکيک وزارت صمت شبيه به آن است.
مشکل نظام اداري کشور، فقدان مديران و نيروهاي جهادي است اين کارشناس اقتصادي گفت: هر کسي با طرز تفکر و نوع نگاهي که نسبت به اين موضوع دارد استدلالي مي آورد؛ موافقان دلائلي بر ادغام و مخالفان دلائلي بر تفکيک مي آورند. دلائل هر دو هم منطقي است. واقعيت اين است که مشکل نظام اداري کشور، ساختار اداري وتشکيلات نيست. مشکل فقدان مديران و نيروهاي جهادي است.
جهاد سازندگي به تنهايي وظايف يک وزارتخانه را انجام مي داد
شيخي يادآورشد: نهاد انقلابي بنام جهاد سازندگي در کشور داشتيم که اين نهاد با بهره وري و کارايي بسيار بالا با بيست و پنج درصد هزينه هاي جاري و هفتادوپنج درصد هزينه هاي عمراني به تنهايي حتي وظايف يک وزارتخانه را انجام مي داد ولي همين طيفي که اکنون حاکم است اين نهاد را حذف کردند.اين افراد دنبال تحول اداري نيستند و قصدشان به حاشيه بردن مسائل اصلي کشور و سرگرم کردن مردم است.
 تحول در نيروهاي انساني موجب تحول در نظام اداري است
وي افزود: مسئله اصلي کشور منفک يا مدغن شدن اين وزارتخانه نيست . پرداختن به اين موضوع تلف کردن وقت و هزينه و مشکل زايي براي کشور است و اين افراد به دنبال کيسه دوختن براي بيت المال و هدردادن آن و ضايع کردن حق مردم هستند مشکل دولت در و ديوار و صندلي و قلم و کاغذ در ادارات نيست مشکل آدم هايي  هستندکه در اين ادارات فعاليت مي کنند،  اگر بخواهيم در نظام اداري کشور تحول ايجاد کنيم بايد در نيروهاي انساني تحول ايجاد کنيم. با دست گذاشتن روي جابجايي در ادارات هيچ اتفاقي نمي افتد.
خط و مشي  اين دولت وابسته کردن کشور به خارج است
کارشناس مسائل اقتصادي بيان کرد: يکي از دلايل  مخالفت با  تفکيک وزارت صمت و تشکيل وزرات بازرگاني اين است که اين وزارتخانه به واردات بيشتر از توليد داخلي توجه مي کند و چونکه خط و مشي  اين دولت وابسته کردن کشور به خارج است .لابي هاي دلال صفت سوداگر مرگ که بر بالين جنازه ي توليد ملي نشستند و نظاره مي کنند دنبال وابسته کردن کشور به واردات هستند وقتي توليد ملي  از بين رفت آن وقت واردات مثل ويروسي بر سراسر پيکر اقتصاد مسلط مي شود و مردم ناچاراً براي تامين مايحتاج خود از کالاي خارجي استفاده مي کنند  و اگر نمايندگان مجلس هم با موضوع تفکيک موافقت کنند مطمئن باشيد که اين نماينده ها امتيازاتي گرفتند.
انگيزه اصلي تاسيس وزارت بازرگاني پر کردن جيب دلالان است
شيخي خاطرنشان کرد: انگيزه اي اصلي تفکيک وزارت صمت اين است که دست بازرگاني را باز کنند تا هرچي بخواهد جنس بنجل وارد کند و جيب دلالان وارد کننده را پر کند . اين لابي ها عمدتا خويشاوندان مديران  مجموعه هستند. اين لابي ها در اين مسئله تاثير گذار هستند و اگر دولت به آنها ارز 4200 توماني اختصاص ندهد، آنقدر قدرت دارند که شرايطي را در جامعه بوجود مي اورند که کالاي خود را با قيمت ارز آزاد به فروش مي رسانند.
درکشور فاصله طبقاتي وجود دارد
وي در خصوص توان خريد کالاي وارداتي توسط مردم با توجه به افزايش قيمت ارز و بدنبال آن بالا رفتن قيمت کالاهاي واراداتي گفت: در اين کشور فاصله طبقاتي داريم دهک دهم که  ثروتمند ترين اقشار جامعه هستند  شايد بيش از هزار برابر دهک اول يعني فقير ترين افراد جامعه مصرف مي کنند آنها قدرت خريدشان بالاتر است و در اين وضعيت اقتصادي فشار کمتري به آن ها  وارد مي شود.
برخي از ادارات تعطيل هم بشوند اتفاق خاصي در اقتصاد نمي‌افتد
اين کارشناس مسائل اقتصادي در خصوص افرادي که مي گويند با تفکيک وزارت صمت و تشکيل وزارت بازرگاني گراني متولي پيدا مي کند اظهار داشت: اين افراد دروغ مي گويند آن زماني هم که وزارت بازرگاني جدا بود گراني هم بود. احتمالا تفکيک وزرات صمت و تشکيل وزارت بازرگاني براي اين افراد منفعت دارد. تصورم اين است اگر برخي ادارات دولتي را تعطيل کنند هيچ اتفاقي در اين کشور نمي افتد، عامل کند حرکت کردن اقتصاد کشور و نارضايتي بخشي از مردم، اين ادارات دولتي پوسيده سنتي و ناکارآمد است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، وي در پايان در پاسخ به اين سوال که چه چيزي تغيير کرد که طرح تفکيک وزارت صمت که سه مرتبه در مجلس رد شده مجدداً مطرح مي شود گفت: اين مجلس  نشان داد که يک مجلس بي اراده و نماينده هاي آن نان قرض گرفته هاي دولت حسن روحاني هستند. اينها در واقع هيچ ارادهاي از خودشان ندارند و منافع حزبيشان بر آنها حاکم است و دوسوم ازنماينده هاي مجلس چنين افرادي هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

با تاسيس وزارت بازرگاني فقط جيب دلالان پُرتر مي‌شود

خروج

سرويس اقتصادي: يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: تغييرات و جابجايي در تشکيلات ادارات و وزارت خانه ها هيچ تاثير مثبتي در شرايط اقتصادي کشور ندارد و اگر بخواهيم در نظام اداري کشور تحول ايجاد کنيم بايد در نيروهاي انساني تحول ايجاد کنيم. مشکل نظام اداري کشور، ساختار اداري وتشکيلات نيست. مشکل فقدان مديران و نيروهاي جهادي است .

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها