عصر آذربایجان

گزارش خبر

هدررفت محصولات توليدي کام ‌‌باغداران را تلخ کرد

هدررفت محصولات توليدي کام ‌‌باغداران را تلخ کرد

1399/05/19

گروه اقتصادي:اقتصاد کشاورزي منوط به توسعه صنايع تبديلي و تکميلي است که به عنوان يک مؤلفه اساسي و حلقه واصله صنعت با بخش کشاورزي محسوب مي‌شود. کشاورزان و باغداران استان اردبيل خواستار توجه مسئولان به اين نکته در منطقه هستند.

زهرا رضازاده

گروه اقتصادي:اقتصاد کشاورزي منوط به توسعه صنايع تبديلي و تکميلي است که به عنوان يک مؤلفه اساسي و حلقه واصله صنعت با بخش کشاورزي محسوب مي‌شود. کشاورزان و باغداران استان اردبيل خواستار توجه مسئولان به اين نکته در منطقه هستند.
استان اردبيل به دليل موقعيت جغرافيايي مناسب از لحاظ آب و هوايي به قطب کشاورزي کشور تبديل شده و داراي ظرفيت بسيار بالقوه‌اي در بخش کشاورزي است به طوري که رتبه نخست در توليد عدس، رتبه دوم در توليد سيب‌زميني، کلزا، سويا، پرورش گاوميش و رتبه سوم در توليد عسل دارد.
اهميت به توسعه بخش توليدات کشاورزي در طول چندين سال گذشته مشهود بوده و استان اردبيل در توليد بسياري از محصولات استراتژيک به رتبه قابل قبولي در سطح کشور دست يافته اما دريغ از اين که توليد اين محصولات به تنهايي کافي نيست و بايد در زمينه صادرات، شرايط نگهداري و صنايع تبديلي و تکميلي نيز برنامه‌ريزي‌هاي اساسي انجام يابد.
اين موضوع مشخص مي‌کند که اقتصاد کشاورزي منوط به توسعه صنايع تبديلي و تکميلي در استان اردبيل است و به عنوان يک مؤلفه اساسي و حلقه واصله صنعت با بخش کشاورزي محسوب مي‌شود که در اين زمينه کشاورزان و باغداران خواستار رسيدگي مسئولين به اين مشکل اساسي هستند.
پتانسيل‌هاي بخش کشاورزي استان اردبيل درحالي براي اقتصاد منطقه و البته کشور منافعي ايجاد مي‌کند که کارخانه‌هاي صنايع تبديلي و تکميلي در آن ايجاد شود اما هر سال با بي‌توجهي به اين مسئله شاهد هدررفت ميزان قابل توجهي از محصولات کشاورزي هستيم و اغلب کشاورزان و باغداران مجبور مي‌شوند محصولات خود را به قيمت بسيار ناچيز به فروش رسانند و متحمل خسارت‌هاي فراوان شوند.
اين درحالي است که  توجه به صنايع تبديلي و تکميلي مي‌تواند رقابت توليدکنندگان اردبيل در بازار جهاني را براي افزايش سهم بازارشان محقق کند که متأسفانه در سايه اين بي‌توجهي‌ها رنگ باخته و اين مسئله علي‌رغم وعده‌هاي مسئولين در ارتباط با حمايت از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در استان اردبيل به چشم نمي‌خورد.
کارشناسان اقتصادي معتقدند که فقدان صنايع تبديلي و تکميلي مانع بزرگي در مسير صنعتي شدن، توسعه بخش کشاورزي و تجارت خارجي استان به شمار مي‌رود و دليل اين که اردبيل در صادرات غيرنفتي ضعيف بوده به خاطر خام‌فروشي در بيشتر محصولات صنعتي و کشاورزي است.
طبق آمار ارائه شده توسط  جهاد کشاورزي استان اردبيل، 4.5 ميليون تن انواع محصولات زراعي، دامي و باغي در اردبيل توليد مي‌شود که مجموعا چيزي حدود 4 درصد از کل توليدات بخش کشاورزي کشورمان است و  اين استان در توليد 12 محصول حائز رتبه اول تا هشتم کشوري را به خود اختصاص داده است.
اين در حالي است که بيش از 29 درصد از توليد ناخالص اردبيل متعلق به بخش کشاورزي است و از يک ميليون و هفت هزار تن مواد خام توليدي که به چرخه صنايع تبديلي وارد مي‌شود تنها 23 درصد آن جذب صنايع تبديلي و تکميلي شده و بقيه به صورت خام به فروش رفته و از اين ظرفيت در توليد فرآورده‌هاي جانبي استفاده بهينه نشده است.
به اين ترتيب نبايد فراموش کرد که نقش توسعه صنايع تبديلي و تکميلي  در اين منطقه چقدر کليدي و تعيين کننده است چون علاوه بر درآمدزايي براي کشاورزان و رشد صادرات روشي مناسب در توسعه اشتغال مناطق روستايي نيز محسوب مي‌شود  که در فرآيند توسعه روستايي نقش بسيار حائز اهميتي ايفا مي‌کند و عاملي براي مهاجرت معکوس است.
هرچند به گفته بسياري از فعالان بخش کشاورزي يکي از دلايل مهمي که نياز به صنايع تبديلي و تکميلي را در استان اردبيل پررنگ‌تر مي‌کند اشباع شدن بازار هنگام برداشت يک محصول خاص در بازه زماني محدود است به طوري که هر سال شاهد سريال تکراري خسارت‌کشاورزان و باغداران استان  هستيم که از جمله مي‌توان به گيلاس، آلبالو، گوجه‌فرنگي سيب‌زميني، سير و بسياري از محصولات ديگر اشاره کرد که سبب کاهش قيمت غيرمنصافه اين محصول و ضرر به توليدکنندگان در استان اردبيل شده است.
خليل نيکشاد، رئيس جهاد کشاورزي استان اردبيل نيز در راستاي حمايت از سرمايه‌گذاران صنايع تبديلي اردبيل اظهار داشت: با هدف جلوگيري از خام‌فروشي محصولات کشاورزي درصدد افزايش اشتغال و ارزش‌افزوده هستيم.
نيکشاد بيان کرد: حمايت از سرمايه‌گذاراني که قصد ورود به حوزه صنايع تبديلي دارند اولويت اساسي است و در اين زمينه در حوزه محصولات کشاورزي بايد در ارتباط با ساير وزارتخانه‌ها اعمال شود و هماهنگي‌هاي لازم بين دستگاه‌هاي مرتبط انجام گيرد.
وي افزود: شناسايي طرح‌هاي راکد و غيرفعال کشاورزي در اردبيل اولويت اساسي است و در اين زمينه برنامه‌ريزي براي ايجاد صنايع تبديلي کشاورزي راه برون رفت از رکود اقتصادي است و اميدواريم با راه‌اندازي شهرک مشترک مرزي و با همراهي سرمايه‌گذاران اين بخش تحول يابد  تا فرصت صادرات محصولات متنوع فراهم آيد.
اين مقام مسئول ادامه داد: در راستاي تغيير نظام سنتي بازار محصولات به بازار مدرن هستيم که در اين زمينه نياز است که اتحاديه‌ها و تشکل‌ها به صورت تخصصي بايد به اين مسئله ورود پيدا کنند و بايد مديريت فروش و جريان‌سازي بازار با خريد تضميني محصول‌هاي کشاورزي انجام يابد.
عيسي شاهي زارع، رئيس گروه کشاورزي اتاق بازرگاني اردبيل نيز  در اين زمينه اظهار داشت: اردبيل در حال حاضر از کمبود صنايع تبديلي و تکميلي رنج مي‌برد و هيچ پيشرفت قابل توجهي در اين زمينه طي چندين سال گذشته وجود ندارد.
اکبر بهنامجو استاندار اردبيل نيز با اشاره به اهميت جذب سرمايه‌گذاران به منطقه گفت: محصولات صنايع تبديلي نيازمند صادرات محور شدن هستند که در اين زمينه حمايت از سرمايه‌گذاران اولويت اساسي است و به دنبال توسعه و پيشرفت طرح‌هاي اقتصادي در بحث صنايع تبديلي هستيم.
وي با اشاره به اين که برپايي نمايشگاه‌هاي تخصصي براي صنايع تبديلي و بسته‌بندي محصولات يک اولويت اساسي است بيان کرد: آمادگي کامل براي حمايت از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در راستاي توسعه واحدها و کارخانه‌هاي صنايع تبديلي و تکميلي را داريم.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، اميد مي‌رود اهميت به صنايع تبديلي و تکميلي به عنوان يک نياز مبرم و اساسي در استان اردبيل مورد توجه واقع شود و توسعه اقتصادي، کشاورزي و صادرات در استان در آينده‌اي نزديک محقق شود که در اين زمينه همکاري بخش خصوصي و دستگاه‌هاي دولتي يک نياز مبرم و اساسي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها