عصر آذربایجان

گزارش خبر

سفرهاي خوشمزه و پرطرفدار که از آن غافليم

 

1398/03/20

گروه گزارش: در آمريکا سفر به انگيزه غذا و چشيدن طعم‌هاي جديد، دومين سفر پرمخاطب به شمار مي‌آيد. در ايتاليا، کلاس‌هاي آشپزي جذاب‌ترين فعاليتي است که از گردشگران بالاترين امتياز را گرفته است.

غذا به همان نسبتي که در گردشگري ايران جدي گرفته نشده در بسياري از کشورها به عنوان جدي‌ترين شاخه گردشگري شناخته مي‌شود و به تنهايي مي‌تواند عاملي براي ماجراجويي و انتخاب يک مقصد براي سفر شود.
امروزه گردشگران بيش از بازديدهاي يکنواخت به دنبال کسب تجربه، آموزش و تعامل با جامعه محلي هستند. از اين رو گردشگري خلاق به عنوان رويکردي نو در صنعت گردشگري مطرح است و در بسياري از کشورهاي توسعه‌يافته روبه رشد است. 
هدف اصلي گردشگري خلاق، افزايش مهارت گردشگران و شناخت فرهنگ مردم محلي است. اين سبک از گردشگري با موضوعات مختلفي همراه مي‌شود از جمله صنعت سينما، موسيقي، صنايع دستي، غذا و…
در حال حاضر بين تمام شاخه‌هاي گردشگري خلاق، غذا از پرطرفدارترين آنها است، به طوري که در سال 2018 بين 25 فعاليت برتر تجربه‌محور، از ديدگاه سايت تريپ‌ادوايزر، تور کلاس آشپزي در ايتاليا عنوان اول را کسب کرده است. همچنين طبق گزارش سازمان جهاني گردشگري، دومين سفر پر مخاطب براي گردشگران آمريکايي سفر غذا (Gastronomy tourism) بوده است.
غذا مي‌تواند باعث افزايش رضايت گردشگر از سفر شود و تجربه منحصر به فردي از مقصد در ذهن به جاي بگذارد. بر همين اساس گردشگري غذا اهميتي روز افزون در دنيا دارد. تعريف‌هاي متعددي از آن ارائه شده است و شايد کامل‌ترين آن، تعريف ارائه شده توسط سازمان جهاني گردشگري باشد: گردشگري غذا سفري تجربه‌محور به مقصدي با رويکرد غذا به منظور تفريح يا سرگرمي است که شامل شرکت در رويدادهاي غذايي، کلاس‌هاي آشپزي، تورهاي غذايي و هر فعاليت مرتبط ديگري است که به منظور شناخت فرهنگ مقصد و يادگيري از طريق غذا باشد.در ايران اما با توجه به تغيير نياز گردشگران در بخش‌هاي مختلف صنعت گردشگري، تنوع‌بخشي لازم و متناسب از سوي عرضه‌کنندگان خدمات گردشگري ديده نشده و اين باعث پديد آمدن شکافي بين عرضه و تقاضاي گردشگري شده است. 
به همين ترتيب در گردشگري داخلي، تورهاي بسيار محدودي با موضوع غذا برگزار مي‌شود که از انسجام کافي نيز برخوردار نيستند، حال آنکه ايران کشوري است که در زمينه غذا پتانسيل بسيار زيادي دارد، خصوصاً شهر رشت که در سال 2015 به عنوان شهر خلاق غذا در شبکه شهرهاي خلاق يونسکو به ثبت رسيده است. اين شهر ظرفيت بالايي براي برگزاري انواع تورهاي غذايي براي گردشگران داخلي و خارجي دارد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، همچنين با توجه به تنوع اقليم و به تبع آن تنوع خوراک در نقاط مختلف کشور، ايران را مي‌توان کشوري غني در زمينه توريسم غذا دانست و تورهاي غذايي رشت را نيز به کل ايران تعميم داد، به عنوان مثال غذاهاي کويري متنوع در مرکز ايران، غذاهاي دريايي کم نظير در جنوب و غذاهاي خاص و تند در سيستان و بلوچستان و چابهار. انتظار مي‌رود طراحان و برنامه‌ريزان تورهاي داخلي اين سبک از گردشگري را در برنامه کاري خود قرار دهند.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سفرهاي خوشمزه و پرطرفدار که از آن غافليم

 
خروج

گروه گزارش: در آمريکا سفر به انگيزه غذا و چشيدن طعم‌هاي جديد، دومين سفر پرمخاطب به شمار مي‌آيد. در ايتاليا، کلاس‌هاي آشپزي جذاب‌ترين فعاليتي است که از گردشگران بالاترين امتياز را گرفته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها