عصر آذربایجان

گزارش خبر

شميم شكوفه هاي بيدمشك خبر از آغاز بهار طبيعت مي دهد

1398/12/28

با فرا رسیدن نوروز باستانی شکوفه‌های بیدمشک مانند هر سال زود‌تر از بهار در ارومیه خود نمایی کرده اند.

آذربايجان غربي از زيباترين و بکرترين طبيعت‌هاي ايران و حتي جهان را دارد. همسايگي پوشش گياهي، کوه و دره، درياچه و تالاب، سد و جنگل و حتي بيابان در طبيعت اين استان، چيزي است که هويتي ماورايي به آن داده است. در کنار همه اين زيبايي‌هاي طبيعي، باغات و مزارع زيبا و سرسبز و گل‌هاي رنگارنگي که در ميان باغ‌ها و چمن ها، حصار باغ‌ها و... مشاهده مي‌شود، چشم اندازي بديع به آن بخشيده است. اما آنچه اين زيبايي‌ها را چند برابر مي‌کند، رديف‌هايي از درختچه و يا درخت به نام بيدمشک است که با شکوفايي اش، نويد بهار و بيداري طبيعت را به مردم مي‌دهد.

اما گل‌هاي درختان بيدمشک در طبيعت نمي‌ماند و اين روز‌ها از هر کوي و برزن که گذر مي‌کنيد، بويي خوش مشامتان را نوازش مي‌دهد.

*عرق گيري سنتي در منازل، پيشواز بانوان از بهار

هر چند رسم و رسوم گذشته با ورود فناوري و صنعت به جوامع رو به افول به نظر مي‌رسد و سنت آن رونق سابق را ندارد، اما اين روز‌ها با وجود دغدغه‌هاي بانوان براي خانه تکاني و خريد عيد، در کوچه‌هاي اروميه و برخي شهرستان‌هاي استان بوي خوش عرق بيدمشک به مشام مي‌رسد و جان‌ها را نوازش مي‌دهد. روبروي مسجد اعظم اروميه، ورودي بازار ميوه و تره بار از خيابان بعثت و يا هر جاي ديگر بازار تاريخي شهر، مي‌توان بساط‌هاي گسترده فروشندگان اين گياه خوشبو، زيبا و نافع را ديد، بوئيد و حس کرد.

*ني قازان فناوري ثبت ملي شده عرق گيري
اين روز‌ها بازار فروشندگان «ني قازان» نيز گرم استني قازان نوعي فناوري محلي براي استحصال عرقيات است که با ورق گالوانيزه ساخته مي‌شود و دستگاه تبخير و ميعان بيدمشک است.
دستگاهي قبل از ني قازان وجود داشت كه اين نوع عرق گيري شامل استفاده از ديگ (قازان) و کاسه‌اي کوچک بود. به اين ترتيب که پس از پر کردن ديگ از گياه بيدمشک و پر کردن داخل آن از آب، کاسه کوچکي را روي گياه قرار مي‌دادند. دهنه ديگ را با تشت بزرگ يا مجمعه‌اي که نخي از وسط به آن متصل بود، بسته و دور آن را با خمير مسدود مي‌کردند. با روشن کردن آتش زير ديگ و جوشيدن آن، بخار‌هاي حاصل از طريق بند يا پارچه نخي متصل به مجمعه، در کاسه داخل ديگ مي‌چکيد و عرق به دست مي‌آمد.
بعد‌ها با بالا رفتن تجارب و دانش‌هاي عمومي مردم و به ويژه بانوان در اين زمينه، ابزار ديگري به نام «ني قازان» درست شد که در مدل قديمي آن به جاي ني، ظرف سفالي به شکل تشت به نام «سه هن» وجود داشت. ني قازان از جنس گالوانيزه ساخته شده که کار عرق گيري از محصولات گياهي را بر عهده گرفته و تسهيل مي‌کند.

حفاظت از شيوه‌هاي سنتي توليد عرقيات با حفظ کيفيت و بسته بندي مناسب براي تامين بازار‌هاي داخلي و خارجي و نيز بازاريابي و فروش مناسب اين محصولات نيز حايز اهميت است. همچنين فرهنگ سازي در ميان افراد براي ترويج استفاده از اين نوشيدني‌هاي سالم بومي در راستاي کاربرد‌هاي طبي، بهداشتي و خوراکي نيز اهميت خاصي دارد.

*کامتان به شيريني نقل اروميه

در بيشتر خيابان‌هاي اروميه، حداقل يک يا دو نقل فروشي مي‌توان پيدا کرد که ديگ‌هاي مسي در آن مي‌چرخند و نقل‌هايي خوشبو توليد ميکنند. حالا ديگر خلاقيت هم به توليد نقل اضافه شده و ويترين نقل فروشي‌ها بجز بوي خوش بيدمشک، طعم و رنگ‌هايي هم به خود گرفته است! اما هنوز هم نقل بيدمشک حرف اول را مي‌زند.

‏ اما در اين ميان تزيين و آراستن سفره هفت سين و فراهم کردن سبزه نوروزي ازجمله رسم هاي ماندگاري است که همچنان در آذربايجان غربي ‏ رايج است و سبزه هفت سين در خانه به عنوان مظهر رويش و سرسبزي باقي مي ماند و در روز سيزدهم نوروز در آب روان رها مي شود.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها