عصر آذربایجان

گزارش خبر

ميانه

جاذبه های گردشگری

1394/08/20

گروه سيري در استان ها:ميانه در جنوب شرقي استان آذربايجان شرقي قرار دارد و به عنوان دروازه آذربايجان شناخته مي شود و با شهرستانهاي زنجان، سراب، خلخال، بستان آباد و هشترود همسايه مي باشد.

 گروه سيري در استان ها:ميانه در جنوب شرقي استان آذربايجان شرقي قرار دارد و به عنوان دروازه آذربايجان شناخته مي شود و با شهرستانهاي زنجان، سراب، خلخال، بستان آباد و هشترود همسايه مي باشد. ارتفاع شهرستان ميانه از سطح دريا 1100 متر و مساحت شهرستان 5590 کيلومتر مي باشد.جمعيت شهرستان ميانه بالغ بر 207.758 نفر است که 24/6% از کل جمعيت استان آذربايجان شرقي را در 42.236 خانوار جاي داده است.شهرستان ميانه با وسعتي معادل 5595 کيلومتر مربع در جنوب شرقي استان در مسير راه ترانزيت بين المللي تهران، تبريز و اروپا و مسير راه آهن تهران، زنجان، ميانه، تبريز، جلفا و ترکيه قرار گرفته است.به نظر آنوبانيني پيشينه و سابقه تاريخي شهر ستان ميانه به قبل از ميلاد مسيح باز مي گردد و بعضي نوشته ها سابقه تاريخي ميانه را تا 720 سال پيش از ميلاد نيز نقل مي کنند. وجود کتيبه هاي آشوري و اورارتويي در بعضي مناطق آذربايجان و کشف آثار باستاني و مجسمه هاي سفالين در شهرستان ميانه، قدمت تاريخي آن را به دوره هاي پيش از تشکيل دولت ماد مي رساند.در پي حفاريهايي که در سال 1352 شمسي در يکي از قريه هاي اطراف ميانه به نام آرموداق انجام گرفت؛ يک مجسمه سفالين مربوط به دوره ساسانيان کشف شد.در کتابهاي تاريخي و سفرنامه هاي جهانگردان نام اين شهرستان را »ميانج”« ثبت کرده اند. چون اين شهرستان به نوشته برخي، پيش از ميلاد مسيح در خط مرزي دو سرزمين ماد و پارت قرار گرفته بود و هم اکنون نيز (شايد) چون در وسط مراغه و تبريز قرار دارد و يا اينکه چون بين دو شهر زنجان و تبريز واقع گرديده اين نام را انتخاب کرده اند. با اين حال شهرستان ميانه در قرنهاي هفتم و هشتم هجري علاوه بر »ميانج« نام ديگري چون »گرمرود«داشته و در برخي از کتاب هاي آن زمان براي شناسايي آن از هر دو نام »گرمرود و ميانه« استفاده شده است.رودخانه هاي متعددي در شهرستان ميانه جاري مي باشدکه عبارتند از: قزل اوزن، قرانقو، شهر چاي، گرم رود، قوري چاي، آيدوغموش، آجي چاي، ترکمنچاي و چندين رودخانه فصلي ديگر که در اين شهرستان جاري است در نهايت تحت عنوان سفيد رود به درياي خزر مي ريزد. بزرگترين کارخانه فولاد شمال غرب کشور (فولاد آذربايجان) در ميانه تاسيس و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
از جاذبه هاي تاريخي مسجد سنگي ترک،کاروانسراي جمال آباد،قلعه نجفقلي خان،امام زاده محمد،امام زاده اسماعيل،قيزگورپوسي مي توان اشاره کرد.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ميانه

جاذبه های گردشگری
خروج

گروه سيري در استان ها:ميانه در جنوب شرقي استان آذربايجان شرقي قرار دارد و به عنوان دروازه آذربايجان شناخته مي شود و با شهرستانهاي زنجان، سراب، خلخال، بستان آباد و هشترود همسايه مي باشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها