عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارتقاي شاخصه‌هاي اشتغال در آذربايجان‌غربي واقعيتي که قابل کتمان نيست

ارتقاي شاخصه‌هاي اشتغال در آذربايجان‌غربي واقعيتي که قابل کتمان نيست

1402/06/19

گروه گزارش: شاخصه هاي اشتغال در آذربايجان غربي طي 2 سال اخير فعاليت دولت سيزدهم با کار مداوم مسوولان و بررسي راهکارهاي افزايش فرصت هاي شغلي به خوبي ارتقا يافته است؛ اين امر در کنار ديگر اقدامات دولت مردمي آيت الله رييسي در اين استان محروم، واقعيتي است که نمي توان آن را کتمان کرد. آذربايجان غربي که پايه اقتصادي آن در طول دهه هاي گذشته بسيار بد جا افتاده و به جاي استفاده از ظرفيت هاي صنعتي و پرشغل، کشاورزي و خدمات براي آن تقدير شده، در طول ساليان متمادي از نبود فرصت هاشي شغلي براي خيل عظيم جوانان جوياي کار رنج مي برد که دولت هاي مختلف، براي آن برنامه ريزي کرده بودند ولي با وجود برنامه ريزي آنها، رقم بيکاري در اين استان همچنان دورقمي و حتي در بسياري موارد به جاي کاهشي بودن، افزايشي بود.

گروه گزارش: شاخصه هاي اشتغال در آذربايجان غربي طي 2 سال اخير فعاليت دولت سيزدهم با کار مداوم مسوولان و بررسي راهکارهاي افزايش فرصت هاي شغلي به خوبي ارتقا يافته است؛ اين امر در کنار ديگر اقدامات دولت مردمي آيت الله رييسي در اين استان محروم، واقعيتي است که نمي توان آن را کتمان کرد. آذربايجان غربي که پايه اقتصادي آن در طول دهه هاي گذشته بسيار بد جا افتاده و به جاي استفاده از ظرفيت هاي صنعتي و پرشغل، کشاورزي و خدمات براي آن تقدير شده، در طول ساليان متمادي از نبود فرصت هاشي شغلي براي خيل عظيم جوانان جوياي کار رنج مي برد که دولت هاي مختلف، براي آن برنامه ريزي کرده بودند ولي با وجود برنامه ريزي آنها، رقم بيکاري در اين استان همچنان دورقمي و حتي در بسياري موارد به جاي کاهشي بودن، افزايشي بود.
با روي کارآمدن دولت سيزدهم و تدابير انديشيده شده در کل کشور براي ارتقاي شاخص هاي اشتغال و همچنين افزايش فرصت هاي شغلي براي جويندگان کار به ويژه جوانان، تمهيدات ويژه اي هم به اهتمام نهادهاي مسوول و راهبري استاندار آذربايجان غربي در اين استان انديشيده شد تا روند رو به رشد و ناراضي کننده افزايش بيکاري در جامعه متوقف و يا حتي برعکس شود.
با توجه به آمار رسمي کشور، نرخ بيکاري در سال 1400 بر روي عدد 9,2 بود که اين رقم متاسفانه در آذربايجان‌غربي بيداد مي‌کرد و بيش از اين‌ها بود و طبق اعلام اداره کار استان نرخ بيکاري بالاتر از ميانگين کشوري با نرخ 12,8 بود که همين موجب شده بود رنبه 27 را داشته باشيم که آمار خوبي نبود.اما همزمان با آغاز به کار دولت سيزدهم در سال 1401 اين رقم در کشور به 9 مي‌رسد و در آذربايجان‌غربي نيز کاهش چشمگيري يافت تا حدي که حتي به پايين تر از ميانگين کشوري نيز رسيد.
به عبارتي ديگر، آذربايجان غربي با تلاش هاي صورت گرفته به رتبه 15 کشوري با نرخ 8,6 درصدي در حوزه بيکاري رسيد که اميد مي رود، اين روند کاهشي امسال نيز با قدرت و قوت ادامه يابد.
نرخ بيکاري آذربايجان‌غربي پايين تر از ميانگين کشوري است
اما بخوانيد آمار 1402 را که طبق همين آمار اعلامي در بهار امسال نرخ بيکاري ميانگين کشوري 8,2 بود و نرخ بيکاري در اين استان با نرخ 6,7، جايگاه پنجم کشوري را براي اين استان به ارمغان آورد؛ البته در حوزه اشتغال.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان‌غربي در اين رابطه مي‌گويد: از ابتداي سال تاکنون، 14 هزار و 245 فقره اشتغال در بخش هاي مختلف اقتصادي استان تحقق يافته که بيش از يک سوم ميزان پيش بيني شده براي کل سال است.علي دهقاني با تاکيد بر لزوم حرکت همه جانبه به سمت کاهش نرخ بيکاري در آذربايجان غربي گفت: تعهد شغلي استان براي امسال 42 هزار و 59 نفر است که احتمال مي دهيم بسيار بيشتر از اين رقم را در استان به ثبت برسانيم.
وي افزود: طبق آمار 1400 در استان 138 هزار نفر بيکار داريم که سال به سال درصدد رفع موانع براي به کارگيري آنان هستيم.وي در خصوص آمار سال گذشته نيز با اشاره به تحقق 110 درصدي تعهد پيش بيني شده ادامه داد: پارسال، تعهد شغلي در استان 51 هزار و 310 نفر بود که 56 هزار و 666 نفر در ليست اشتغال ثبت و البته راستي آزمايي شد.
تعهد ايجاد يک ميليون و 88 هزار شغلي در دولت سيزدهم
با شنيدن اين آمار خواندني نزد نفر اول اقتصاد استان يعني معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري آذربايجان‌غربي مي‌رويم؛ جواد کرمي با تاکيد بر لزوم توجه به اشتغال‌زايي براي جوانان در سطح استان اظهار کرد: تلاش دولت سيزدهم در زمينه اشتغال‌زايي براي جوانان با رويکرد ثبتي با کد ملي است، بدين جهت که پس از اشتغال فرد راستي آزمايي در راستاي بر سرکار قرار گرفتن شان صورت مي‌گيرد.
به گفته وي دولت سيزدهم براي سال جاري تعهد ايجاد يک ميليون و 88 هزار و 609 شغل را دارد که تاکنون حدود 180 هزار شغل آن با کد ملي، ثبت شده است که در اين خصوص نيز عملکرد استان بسيار قابل توجه است.
البته اشتغال بخش خصوصي شامل تمام شغل‌هايي مي‌شود که در بخش پيمانکاري، واحدهاي توليدي، واحدهاي صنعتي، واحدهاي خدماتي و گردشگري و ديگر بخش‌هاي خصوصي است و نبايد اشتغال در حوزه دولتي را با خصوصي يکي کرد.
تحصيل حدود 84 هزار دانشجو در آذربايجان‌غربي
 در کنار اين موضوع سمت و سوي گزارش را به حوزه مهارت آموزي نيز مي‌خواهم سير دهم تا علاوه بر نرخ بيکاري و اشتغال بدانيم امسال چه تعدادي علاوه بر حوزه دانشگاهي داراي مدرک مهارت فني هستند.به گفته رييس دانشگاه اروميه هم‌اکنون 83 هزار و 703 دانشجو در آذربايجان غربي در حال تحصيل هستند و از اين تعداد 14 هزار دانشجو در دانشگاه اروميه در حال تحصيل است.دکتر احمد عليجانپور گفت: از اين تعداد دانشجو، سه درصد دانشجويان در دوره دکتري، 16 درصد در دوره کارشناسي ارشد و 68 درصد نيز در دوره کارشناسي در حال گذراندن دوره آکادميک خود هستند.
دريافت گواهي مهارت فني 45 هزار و 500 نفر در يکسال
با اين حساب آمار خواهان شغل‌هاي تخصصي هم بايد مشخص باشد ولي با تماس تلفني به سازمان فني و حرفه‌اي استان از آخرين پايش اين حوزه نيز با خبر مي‌شويم.
صلاح خان احمدزاده مديرکل نهاد فعال در حوزه آموزش هاي مهارتي با بيان اينکه 783 آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي در استان فعاليت مي‌کند، گفت: 17 هزار نفر از ابتداي سال تاکنون در دوره‌هاي آموزشي شرکت کرده‌اند.
به گفته وي، پارسال نيز 71 هزار و 173 نفر در دوره‌هاي آموزشي شرکت کرده بودند که از اين تعداد نيز 45 هزار و 567 نفر موفق به دريافت گواهي مهارت فني شدند.حال اين آمار بيش از 100 هزار نفري پس از طي مراحل آموزش مهارتي و دانشگاهي به دنبال کار حرفه‌اي و موازي با تخصص خود هستند.
به گفته مسوولان براي افراد ديپلم و زير ديپلم مشکل کاري چنداني وجود ندارد و بيشتر در حوزه اشتغال تخصصي لنگ مي‌زنيم و اين موضوع خواسته به حق متخصصان امر است.
آذربايجان غربي، استان سوم در اشتغال بخش خصوصي؛ خبري خوب در کنار ديگر اخبار اميدوارکننده اشتغال
استاندار آذربايجان غربي در خصوص اشتغال معتقد است: کارهاي عمراني و توسعه‌اي، کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت است و براي هر مرحله برنامه‌ريزي و ساماندهي تعريفي داريم تا ميزان شاخص‌هاي عمراني و اشتغال رشد کند.
محمد صادق معتمديان افزود: اشتغال در بخش خصوصي استان در سه ماه اول سال در حدي بود که پس از گيلان و خراسان رتبه سوم را کسب کرد و اين موضوع خبري خوشايند و اميد بخش براي جوانان متخصص استان است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، استاندار آذربايجان غربي با بيان اينکه پيشران توسعه استان در توسعه تجارت است، اضافه کرد: قطار پيشرفت استان با ريل گذاري نوين، آرام آرام در حال حرکت است که سرعت گرفتن آن، عزم جدي و تلاش شبانه روزي همه به‌ويژه مديران را مي‌طلبد.
در هر حال، خواسته فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و آکادميکي امروز بر سر شغل‌هاي موازي با رشته تحصيلي است تا با توجه به مهارت خود به کسب و کار بپردازند تا نقشي مهم در خدمت به جامعه ايراني داشته باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها