عصر آذربایجان

گزارش خبر

شهر آفتاب گمشده در ميان جنگل هاي سردشت

شهر آفتاب گمشده در ميان جنگل هاي سردشت

1402/12/14

گروه سيري در استان ها: باستان‌شناسان كشورهاي مختلف دنيا، سال‌ها به‌دنبال منطقه‌ي گم‌شده‌ي »موصاصير« (شهر آفتاب) مي‌گشتند؛ تا اين‌كه امسال پس‌از انجام نخستين فصل كاوش تپه‌ي باستاني ربط در آذربايجان غربي، اين يقين حاصل شد كه نشانه‌هاي موصاصير را در اين تپه مي‌توان جست‌وجو كرد.

 به گزارش عصرآذربايجان،موصاصير محل مورد علاقه‌ي پادشاهان اورارتويي بوده است؛ زماني‌كه سارگون دوم ـ پادشاه آشور ـ در حمله‌ي خود كه به »حمله‌ي هشتم« معروف است، سرزمين‌هاي تحت تصرف اورارتوها را فتح كرد، تپه ربط يكي‌از مناطقي بود كه توسط سارگون فتح شد.تپه ربط در شهرستان سردشت استان آذربايجان غربي و در كنار رودخانه‌ي »زاب« قرار دارد. اين تپه در سال 1364 توسط دكتر كارگر شناسايي شد و در سال 1384، باستان‌شناسان نخستين فصل كاوش اين محوطه‌ي 25 هكتاري را به‌پايان رساند و آثار ارزشمندي از دوره‌ي عصرآهن در آن به‌دست آوردند. تپه ربط ازنظر دارا بودن آثار دوره‌ي عصرآهن 1، عصرآهن 2 و به‌خصوص عصرآهن 3 بسيار غني است؛ لذا اگر هر ترم به‌صورت بنيادي در اين منطقه كاوش شود، به يك قرن زمان براي شناسايي كامل آن نياز است؛ چراكه برداشت لايه‌ها سطحي، بخشي از شهر و معبدهاي آن، باتوجه به اهميت بسيار زياد موصاصير به نيروي زيادي نياز دارد. در گذشته، گروهي از باستان‌شناسان آلماني تصور مي‌كردند كه موصاصير در يكي از روستاهاي عراق است؛ اما پس ‌از كاوش، متوجه شدند كه در آنجا نيست. هم‌چنين باستان‌شناسان ديگري تصور مي‌كردند موصاصير در جنوب تركيه است؛ ولي اكنون به احتمال نزديك‌به يقين مشخص شده كه موصاصير همان جايي است كه تپه ربط 2 قرار دارد.قالايچي، مركز زيرتو ـ مهم‌ترين پايتخت ماناها ـ است و فرهنگ قالايچي و ربط، بكر است. توجه به اين نكته كه مركز مانا در قالايچي يك هكتار وسعت دارد و ربط حدود 25 هكتار است، اهميت تپه‌ي باستاني ربط را روشن مي‌كند. در کاوشهاي تپه ربط نمونه‌هاي بسيار جالبي از محوطه‌سازي در دواير متحدالمركز براي نخستين‌بار در شمال‌ غرب كشور به‌دست آمده. به‌علاوه، آجرهايي با طرح‌هاي انساني، اساطيري، حيواني، گياهي ‌به‌خصوص در آجرهايي كه بدون ملات روي‌هم بودند و بخشي از يك درخت زندگي كه در فرهنگ آشور ديده شده است، در اين بررسي پيدا شد. وسعت تپه مذبور بعد از بررسي 25 هکتار داراي سه تپه مجزا است در تپه مرکزي آن ورودي قصري با سقف شيرواني مشخص شده است همچنين آثار ديگري مانند آجر منقوش به خط ميخي آشوري، ?جرهاي لعابدار با اشکال هندسي، گياهي، حيواني، شير و انسان بالدار و نقوشي از اساطير کهن بدست آمده که شباهت آن ها با سفالينه هاي يافت شده در تپه ي زيويه سقز و قلايچي بوکان وسعي بر اثبات رابطه ي فرهنگي و احتمالا سياسي آنهاست در بين آجرهاي يافته شده موردي که بيشتر جلب توجه مي کند تصوير مردي بالدار با سر  تزئيني و ريش بلند است بال ها به اطراف باز شده و دست ها به نشانه نيايش بالا رفته از پوشش وي مي توان فهميد که مربوط به دوران قدرت مانناي ها است آجر مذبور 70 سانتي متر طول و 45 سانتي متار عرض دارد همچنين محوطه اي سنگ فرش شده با سنگرهايي رودخانه اي به شکل دواير متحد المرکز و گيس بافت باستان شناسان را مطمئن کرد در يکي از شهرهاي مهم جهان باستان پا نهاده اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها