عصر آذربایجان

گزارش خبر

از چالشهای حیات وحش آذربایجان غربی چه می دانید؟

از چالشهای حیات وحش آذربایجان غربی چه می دانید؟

1399/06/24

عصر آذربایجان : رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از شناسایی ۳۶۰ گونه پستاندار و پرنده در معرض خطر در حیات وحش استان خبرداد.

عصر آذربايجان : رئيس اداره حيات وحش حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي از شناسايي ??? گونه پستاندار و پرنده در معرض خطر در حيات وحش استان خبرداد.

اميد يوسفي با بيان اينکه  بر اساس مطالعات و بررسي هاي انجام يافته توسط اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در سالهاي اخيربالغ بر 58 گونه پستاندار، 302 گونه پرنده و بيش از 25 گونه خزنده و دوزيست زيست مي کنند، تصريح کرد: تا کنون تعداد 17 گونه پستاندار، 18 گونه پرنده و4 گونه از گروه دوزيستان وخزندگان استان در رده هاي مختلف ليست قرمز اتحاديه جهاني حفاظت از گونه ها (IUCN) شناسايي شده است.

وي در ادامه با بيان اينکه ازجمله گونه هاي پستاندار شاخص در معرض خطر مي توان به گونه هاي  پلنگ ، شنگ ، گوزن زرد ايراني و سمندر آذربايجاني و کردستاني و ميش مرغ، غاز پيشاني سفيد کوچک، خرس قهوه اي است، گفت: عروس غاز، اردک مرمري، بالابان، عقاب تالابي واردک بلوطي از جمله پرندگان در معرض خطر و  سمندر آذربايجاني، سمندر کردستاني،افعي البرزي ولاک پشت مهميزدار از خزنگان و دوزيستان در معرض خطر انقراض هستند.

يوسفي  تاکيد کرد: توسعه بي رويه فعاليتهاي اقتصادي از يکسو و اتکاي بلاواسطه معيشتي قشر کثيري از جمعيت رو به رشد جهان به طبيعت از سوي ديگر روز به روز از تنوع طبيعي اکوسيستم ها و زيستگاهها مي کاهد و محدوديت هاي بيشتري براي زندگي و بقا حيات وحش فراهم کرده و همين طور عرصه هاي زيستي آنها را تنگ تر مي کند.

وي با بيان اينکه آذربايجان غربي با احتساب درياچه اروميه  مساحتي معادل 4355 کيلومتر مربع بوده که با مجموع دو قلمرو خاکي و آبي در شمال غربي کشور پهناور ايران قرار گرفته است، اظهار کرد: اين استان به لحاظ برخورداري از شرايط خاص توپوگرافي ، پوشش گياهي غني و منابع آبي فراوان داراي زيستگاههاي مناسبي براي گونه هاي مختلف حيات وحش است و از نظر اقليمي نيزعمدتاًتحت تاثير اقليم نيمه مديترانه اي با ريزش هاي جوي معادل 400300 ميلي متر در سال است.

يوسفي با اشاره به اينکه از کل مساحت استان ، 540700 هکتار را درياچه اروميه و مابقي آنرا محيط هاي خشکي شامل مي شود، يادآور شد: بر اساس آخرين اطلاعات ماهواره اي از کل اراضي خشکي استان حدود 174 هزار هکتار جنگل ( 5 % ) و 2516584 هکتار مرتع ( 65 % ) و مابقي آن را ساير عرصه ها مشتمل برعرصه هاي کشاورزي ، راهها ، مراکز مسکوني و ... تشکيل مي دهد.

رئيس اداره حيات وحش حفاظت محيط زيست استان با تاکيد براينکه تلفيق عوامل اقليمي و شرايط جغرافيايي سبب شده است تا تنوع زيستگاهي کم نظيري از تالابها و دشتها تا جنگلها و تپه ماهورها و مناطق کوهستاني را در اين استان شاهد باشيم، اظهارکرد: همين تنوع زيستگاهي سبب بوجود آمدن مامني مناسب براي زيست گونه هاي مختلف جانوران شده است اما بدليل خودخواهيها و استفاده هاي افراطي بشر از طبيعت و منابع طبيعي و تخريب زيستگاههاي مناسب حيات وحش و حساسيت ذاتي برخي از گونه ها و همچنين برخي رخدادهاي طبيعي ، حيات و زيست بسياري از زيستمندان را با خطر مواجه ساخته و در زمره گونه هاي در معرض انقراض و تهديد قرارگرفته اند.

يوسفي  با اشاره به مهمترين چالش هاي مرتبط با حيات وحش در استان گفت: براساس مطالعات انجام شده، افزايش تعارضات در زيستگاههاي حيات وحش، جزيره اي شدن زيستگاههاي حيات وحش، کمبود امکانات و تجهيزات و نيروي متخصص و اعتبارات  و افزايش گونه هاي مهاجم و يا زيانکار در زيستگاههاي حساس از جمله اين چالشها و مشکلات موجود حيات وحش استان است.

وي با اشاره به مهمترين اقدامات صورت پذيرفته توسط سازمان حفاظت محيط زيست استان خاطر نشان کرد: افزايش امکان پايش آنلاين مناطق حساس با استفاده از دوربين هاي مدار بسته، افزايش تعداد نيروهاي محيط بان،افزايش تعداد پاسگاههاي محيط باني، پايش دقيق و بررسي کارشناسي مناطق در جهت شناسايي تعارضات و کاهش اثرات تعارضات، اجراي برنامه هاي ملي حفاظت از گونه هاي جانوري، افزايش مناطق تحت مديريت و مناطق شکار ممنوع، افزايش تعداد ادارات و واحد هاي اداري شهرستاني و برگزاري جلسات، مراسمات و همايش در سطوح منطقه اي، ملي و بين المللي جهت تبيين راهکارهاي مناسب در جهت حفاظت از مناطق و تنوع زيستي از جمله اقدامات صورت رفته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها