عصر آذربایجان

گزارش خبر

سفر بي‌نتيجه نوبخت به زنجان

سفر بي‌نتيجه نوبخت به زنجان

1399/08/11

گروه گزارش : اختصاص اعتبار 200 ميليارد توماني به تکميل پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين يکي از وعده‌هاي نوبخت در سفرش به استان زنجان بود که تا حال حاضر محقق نشده و معلوم نيست که آيا اين پروژه طبق وعده نوبخت در اسفند ماه امسال افتتاح مي‌شود؟

گروه گزارش : اختصاص اعتبار 200 ميليارد توماني به تکميل پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين يکي از وعده‌هاي نوبخت در سفرش به استان زنجان بود که تا حال حاضر محقق نشده و معلوم نيست که آيا اين پروژه طبق وعده نوبخت در اسفند ماه امسال افتتاح مي‌شود؟
   اجراي پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين جزو مصوبات دولت يازدهم در سفر استاني رئيس جمهور به استان زنجان در سال 93 بود، در طول اين سفر رئيس جمهور در جمع مردم زنجان وعده تکميل 72 پروژه اين استان را در طول سال‌هاي 93 و 94 با اختصاص اعتبار 390 ميليارد توماني داد، قرار بر اين بود تا 50 پروژه در سال 93 و 22پروژه در سال بعدي تکميل و افتتاح شود اما با رفتن رئيس جمهور و اعضاي کابينه‌اش از زنجان، وعده‌ها نيز به همراه دولت تدبير و اميد کوچ کرد و بعد از گذشت قريب به هفت سال هنوز برخي از آن‌ پروژه‌ها همانند تکميل پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين که قرار بود در طول دو سال مذکور به بهره‌برداري برسد، شکل واقعيت به خود نگرفت.زمان سپري شد و عباس آخوندي وزير وقت راه و شهرسازي در ايام دهه فجر سال 95 وارد زنجان شد تا بلکه مرحمي براي زخم‌هاي پروژه‌هاي نيمه تمام اين استان داشته باشد در همين راستا وي دستور بر تکميل پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به سمت قزوين تا پايان سال 96 را داد اما اين‌بار هم وعده وزير دولت روحاني به ثمر ننشست و همچنان خبر از افتتاح اين پروژه به يکي از رويا‌هاي مردم اين استان تبديل شد.اما انگار قطار وعده‌هاي تکميل اين پروژه همچنان قصد رسيدن به مقصد را ندارد، چراکه 2 مرداد ماه سال جاري نيز محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي با سفر به استان زنجان مهم‌ترين علت عدم تکميل اين پروژه را نبود اعتبار عنوان کرده و از تکميل و افتتاح پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين تا پايان امسال خبر داده بود.
نکته جالب ماجرا اين است که تنها چند روز بعد از سفر وزير راه و شهرسازي به زنجان، اين‌بار محمد‌باقر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور در ششم مرداد ماه وارد استان زنجان شد تا از نزديک در روند پيشرفت 72 پروژه وعده داده شده توسط رئيس جمهور به زنجاني‌ها در سال 93 مطلع شود بلکه گره‌ کور برخي از مشکلات اين پروژه‌هاي نيمه کاره به دست وي باز شود، در اين راستا معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه در همان ساعات آغازين ورود به زنجان از پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين بازديد کرده و گفت: "200 ميليارد تومان اعتبار براي پروژه دو خطه کردن زنجان به قزوين اختصاص مي‌يابد."
محمد‌باقر نوبخت با ابراز خرسندي از اين‌که اجراي اين پروژه سبب مي‌شود تا ظرفيت حمل بار در مسير کريدور شرق به غرب کشور بيش از 7 ميليون تن افزايش يابد و يک و نيم ساعت زمان سفر در مسير ريلي زنجان به قزوين کاهش يابد اعلام کرده بود: اعتبار 200 ميليارد توماني اختصاص يافته به پروژه براي تکميل کافي بوده و "پروژه 2 خطه کردن راه‌ آهن زنجان به قزوين حداکثر تا اسفند ماه سال جاري افتتاح و به بهره‌برداري خواهد رسيد."با تمام اين‌ها 3 ماه از زمان حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه در استان زنجان گذشته است و بايد بررسي شود که آيا در اين مدت عايده‌اي از سفر محمد‌باقر نوبخت به پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين رسيده است؟ آيا 200 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته براي تکميل پروژه در اين روز‌ها وارد عرصه شده و در مسير پيشرفت پروژه در حال هزينه است؟ آيا پروژه بعد از سه ماه از حضور نوبخت در زنجان پيشرفت فيزيکي داشته است؟
آيا طبق وعده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه تا پايان اسفند ماه جاري اين پروژه تکميل و به بهره‌برداري خواهد رسيد؟
در اين راستا، علي خدايي مديرکل راه آهن شمال غرب کشور در پاسخ به سوال تسنيم مبني بر اين‌که آيا 200 ميليارد تومان اعتبار تکميل پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين که معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه در سفر خود به استان زنجان، وعده داده بود وارد فاز اجرايي شده است يا خير؟ گفت: عمليات واگذاري اين ميزان اعتبار در حال انجام است و هنوز فرايند واگذاري تکميل نشده است.
وي افزود: بر همين اساس پيمانکاران مجددا در قطعات يک و سه در حوزه استان زنجان شروع به فعاليت کرده‌اند و اقدامات لازم براي قطعه دوم نيز در حال برنامه‌ريزي است به طوري که در طول دو هفته آينده در اين قطعه نيز فعاليت‌ها آغاز خواهد شد.مديرکل راه آهن شمال غرب کشور با اشاره به اين‌که اين پروژه به طور متوسط داراي پيشرفت فيزيکي 71 درصدي است اظهار داشت: با اين حال استاندار و رئيس راه آهن کشور پيگير هستند تا پروژه تکميل و به بهره‌برداري برسد.
اين مسئول در پاسخ به سوال ديگر که در ارتباط با افق بهره‌برداري و تکميل طرح بود گفت: "خرداد ماه سال 1400 پروژه مذکور تکميل مي‌شود و افق بهره‌برداري از طرح نيز در سال آينده خواهد بود". اين امر علاوه بر کاهش زمان سير، ترافيک حمل و نقل را کاهش و کيفيت جا‌به‌جايي مسافر و بار را نيز افزايش خواهد داد.
گفتني است "چندين ماه‌ قبل از ورود رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور به زنجان پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين داراي همان پيشرفت فيزيکي 71 درصدي بود و اين موضوع توسط رسانه‌هاي مختلف بار‌ها اعلام شده است که در نهايت نشان از اين امر دارد که سفر نوبخت بعد از سه ماه همچنان بي‌ثمر بر پروژه مذکور بوده و هيچ‌گونه پيشرفتي را در اين مدت تجربه نکرده است."حال آن‌چه که مسلم به نظر مي‌رسد اين است که وعده معاون رئيس جمهور نيز مبني بر اتمام پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوين تا اتمام سال 99 رنگ واقعيت به خود نخواهد گرفت، بنابراين زنجاني‌ها بايد همچون هفت سال گذشته همچنان چشم اميد داشته باشند بلکه شايد روزي اين پروژه تکميل شود و مورد استفاده عموم افراد جامعه قرار گيرد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم ، اما با اين وجود بايد گفت، مردم به وعده‌هايي که برخي از مسئولان امر کشوري مي‌دهند اميد بسته و اعتماد مي‌کنند و زماني که وعده‌ها پي در پي تهي مي‌شود، ديگر اعتماد‌ها نيز به سستي مي‌رود. با اين حال اميد است با يک ديدگاه و برنامه‌ريزي درست پروژه مذکور که به يکي از دغدغه‌هاي مردم استان زنجان تبديل شده، مورد توجه هر چه بيش‌تر مسئولان امر کشوري نيز قرار گيرد بلکه قطار وعده‌ها قبل از اضافه شدن واگن وعده ديگر، به مقصد نهايي و تکميل پروژه نزديک‌تر شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها