عصر آذربایجان

گزارش خبر

وجود 410 معدن در استان زنجان

وجود 410 معدن در استان زنجان

1399/08/11

گروه اقتصادي : معادن در کنار لطمه هايي که گاهي به محيط زيست مي زنند، منابع ثروت و توسعه بوده و در صورت بهره برداري صحيح در اشتغالزايي نيز سهم قابل قبولي خواهند داشت.

 گروه اقتصادي : معادن در کنار لطمه هايي که گاهي به محيط زيست مي زنند، منابع ثروت و توسعه بوده و در صورت بهره برداري صحيح در اشتغالزايي نيز سهم قابل قبولي خواهند داشت.
زنجان داراي رتبه بيست و ششم ذخاير معدني در کشور بوده و جايگاه بالايي در ذخيره سرب و روي دارد، از طرفي رتبه ششم ذخيره طلا را به خود اختصاص داده است. استان زنجان 1.5 درصد از سهم معدن کشور را داشته و به اين افتخارات بايد رتبه دوم سيليس و رتبه ششم ذخيره گرانيت را نيز اضافه کرد.
به خاطر وجود معدن سرب و روي انگوران کارخانه‌هاي زيادي زيرمجموعه اين معدن احداث و باعث ايجاد اشتغال شده است ولي اين بدين معني نيست که صنعت توسعه يافته است بلکه نياز به اين دارد که در اين زمينه پيشرفت کند.
ذخاير معدني از جمله ثروت‌هاي طبيعي و خدادادي است که به اشتغالزايي و توسعه منطقه کمک شاياني مي‌کند. نقاط مختلف ايران از اين ذخاير ارزشمند بهره‌مند است و چنانچه به درستي مورد استفاده قرار گيرد، برکات بسياري خواهد داشت.با اين وجود، شاهد هستيم که به دليل کم‌توجهي به اين بخش و بهره‌برداري نکردن مناسب از جنبه‌هاي مختلف اين ذخاير آن‌گونه که شايسته است از اين ظرفيت ارزشمند براي توسعه، اشتغال و کسب ثروت استفاده نشده و به کم‌ترين بهره‌برداري اکتفا شده است.
*ذخيره قطعي 630 ميليون تني معادن داراي پروانه بهره‌برداري
رئيس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، از وجود 410 معدن در استان خبر داده و مي‌گويد: از اين تعداد 331 معدن داراي پروانه بهره‌برداري بوده و ذخيره قطعي اين معادن بيش از 630 ميليون تن و استخراج ساليانه آن 11 ميليون و 600 هزار تن است.
مهدي فرامرزي ، تعداد معادن سنگ‌هاي گرانيتي استان را 48 معدن عنوان کرده و مي‌افزايد: اين استان 15 سنگ معدن تراورتن و 6 معدن سنگ تزئيني مرمر دارد.
وي با بيان اينکه صادرات مواد معدني خام نداريم، تصريح مي‌کند: بخشي از سنگ‌آهن هماتيت به ميزان 100 هزار تن در سال گذشته به کشور عراق صادر شد. همچنين ميزان صادرات سرسين به کشور چين طي اين مدت به ميزان 20 هزار تن بوده است.رئيس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه مي‌دهد: نيمي از سنگ‌هاي تزئنيي در استان زنجان فرآوري شده و مابقي در استان اصفهان و غيره فرآوري مي‌شود، اين در حالي است که اين استان ظرفيت فرآوري سنگ معدن تراورتن را داشته و اصفهاني‌ها متخصص فرآوري گرانيت هستند.
فرامرزي با يادآوري اينکه در زمينه برخورداري از سرب و روي، استان زنجان در جايگاه اول کشور بوده و بيشترين ذخيره و عيار معدن را نيز در اختيار دارد، اظهار مي‌کند: يک سري مواد معدني سنگ لاشه و … بازار فروش ندارد، اين در حالي است که بازار معادن فلزي مطلوب بوده و عمده مشکل ما در اين حوزه مخالفت حفاظت محيط زيست و منابع‌طبيعي است.
*قفل طبيعت بر روي توسعه معادن استان زنجان
رئيس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکيد بر اينکه بايد تکليف خودمان را در خصوص اينکه آيا استان معدني هستيم يا نه مشخص کنيم، يادآور مي‌شود: با شرايطي که امروز با آن مواجه هستيم نمي‌توانيم گام‌هاي مؤثري در راستاي توسعه بخش معدن برداريم، اين در حالي است که زنجان در حوزه طلا و مس از ظرفيت‌هاي خوبي برخوردار است.فرامرزي با بيان اينکه گون همه معادن استان زنجان را قفل کرده است، بيان مي‌کند: خوشبختانه پتانسيل‌هاي جديد معدني در سلطانيه، طارم و انگوران شناسايي شده و اين موضوع مي‌تواند نقطه اميدبخشي براي رونق‌بخش معدن در استان باشد، هر چند ارگان‌هايي چون حفاظت محيط زيست و منابع‌طبيعي کماکان مشکلاتي را در اين بخش ايجاد کرده‌اند.
*سرمايه‌گذاران حوزه سنگ‌هاي معدني را فراري ندهيم
رئيس سازمان نظام مهندسي معدن استان زنجان مي‌گويد: مسئولان استان بايد به گونه‌اي عمل کنند که سرمايه‌گذاران حوزه سنگ‌هاي معدني از استان فراري نشوند.رضا کشاورزي با بيان اينکه وضعيت معادن سنگ استان در سال گذشته به گونه‌اي بود که با تعطيلي زياد اين معادن مواجه بوديم، ادامه مي‌دهد: خوشبختانه امسال شاهد رونق خوب معادن سنگ استان و خارج شدن نسبي اين معادن از رکود هستيم، هر چند اين رونق در حد انتظار نيست.
وي بيشترين معادن سنگ استان زنجان را مربوط به گرانيت دانست و يا يادآوري اينکه اين معادن بيشتر در دو منطقه خراسانلو و ارمغانخانه واقع شده است، تصريح مي‌کند: تلاش مي‌کنيم از طريق نظام مهندسي معدن، اين صنعت را به سمت فرآوري عناصر نادر خاکي سوق دهيم.رئيس سازمان نظام مهندسي معدن استان زنجان ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال در داخل سنگ‌آهن عناصري داريم که ارزش آن به مراتب بالاتر و بيشتر از خود سنگ‌آهن است اما به دليل در اختيار نداشتن تکنولوژي فرآوري آن، مجبور به صادر کردن سنگ آهن به صورت خام بوديم و امروز تلاش مي‌کنيم دانش فني خود را در خصوص فرآوري عناصر نادر خاک بالا ببريم چرا که زنجان جزو استان‌هايي است که داراي سنگ آهن‌هاي غني است.
کشاورزي با تاکيد بر اينکه امروز فرآوري در همه موارد به جز خاک‌هاي صنعتي انجام شده و اين نيز به دليل نبود کارخانه فرآوري در استان است، اظهار مي‌کند: مقرر شده است چند شرکت بزرگ در اين زمينه سرمايه‌گذاري کنند که استارت اوليه در اين زمينه زده شده است.رئيس سازمان نظام مهندسي معدن استان زنجان با مي‌گويد: اميدواريم با همراهي مسئولان استان بتوانيم مسير اين سرمايه‌گذاري را هموار کنيم اين در حالي است که نبايد اجازه دهيم بروکراسي اداري مانعي براي حضور سرمايه‌گذاران در استان شود.کشاورزي با يادآوري اينکه سنگ‌هاي فرآوري شده در استان زنجان، هم در داخل کشور عرضه شده و هم صادرات اين محصول به خارج از کشور انجام مي‌شود، خاطرنشان مي‌کند: هر چند به دليل شرايط کرونايي و تحريم، ميزان اين صادرات کاهش پيدا کرده اما عرضه در داخل کشور قابل توجه است.
در استان زنجان 321 معدن فعال با 36 نوع تنوع معدني وجود دار رئيس سازمان صمت استان زنجان نيز با بيان اينکه طي سال گذشته بيش از 5 ميليون و 300 هزار تن ماده معدني در استان زنجان استخراج شده است، مي‌گويد: در استان زنجان 321 معدن فعال با 36 نوع تنوع معدني وجود دارد.ناصر فغفوري، ذخيره قطعي اين معادن را 610 ميليون تن عنوان کرده و مي‌افزايد: اشتغال ايجاد شده در اين معادن بيش از 3200 نفر است.
وي با بيان اينکه توليد مواد معدني سرب و روي، سولفات بور، سيليس، خاک صنعتي، سنگ تزئيني، طلا و سنگ آهک مزيت نسبي در استان زنجان هستند، ادامه مي‌دهد: زنجان دومين استان توليدکننده سنگ‌هاي معدني در کشور است و 21 درصد معادن استان زنجان را معادن فلزي، 60 درصد را معادن غيرفلزي و 16 درصد را سنگ‌هاي نما تشکيل مي‌دهند.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، نبود بازار مناسب، فرسودگي ماشين‌آلات و تجهيزات و بالا بودن قيمت تمام شده را از مشکلات واحدهاي استخراج معدن در استان زنجان عنوان کرده و ادامه مي‌دهد: مهم‌ترين سنگ‌هاي ساختماني استان زنجان، سنگ گرانيت شامل گرانيت‌هاي منطقه حاجي سيران و زنجان و منطقه ابهر و خرم‌دره است.
*مجوز فعاليت‌هاي معدني در مناطقي که گون دارد داده نمي‌شود
مديرکل اداره کل منابع طبيعي استان زنجان با بيان اينکه مجوز فعاليت‌هاي معدني در مناطقي که گون دارد داده نمي‌شود، مي‌گويد: با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي با متصرفان معدني برخورد مي‌شود.
خليل آجانلو با تاکيد بر اينکه حفظ منابع طبيعي از وظيفه ذاتي اين سازمان است و منابع طبيعي دستگاه خدمات رسان نيست و وظيفه اين سازمان حاکميتي و حفظ منابع طبيعي است مي‌افزايد: اعتقاد سازمان جنگل‌ها به توسعه پايدار است و ما نمي‌خواهيم جلو بهره‌برداري و توسعه را بگيريم و مخالف فعاليت‌هاي معدني نيز نيستيم ولي ديدگاه سازمان جنگل‌ها توسعه و استفاده پايدار با حداقل خسارت است.
وي با بيان اينکه گونه گون براساس ماده يک قانون حفظ و حمايت مصوب سال 71 يکي از گونه‌هاي ممنوع‌القطع بوده که صراحتاً در قانون نيز قيد شده است، مي‌گويد: براساس دستورالعمل بخشنامه مخالفت منابع طبيعي در مناطقي که گون باشد براساس تعداد گونه‌ها مخالفت‌ها يا موافقت‌ها انجام مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر  بي‌شک حوزه معدن يکي از بخش‌هاي مهم و ارزشمند در زمينه توسعه بوده و اين توسعه تنها در سايه تدبير و ارائه راهکارهايي محقق مي‌شود که تضادي با حفظ منابع‌طبيعي نداشته باشد و در اين ميان معضل »گون« به عنوان چالش مهم در زمينه توسعه معادن مطرح است که اين چالش بايد رفع شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها